۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۵۷۰۰۸۹

همایش «نسبت اسلام و توسعه از منظر پنج متفکر اسلامی» برگزار شد

همایش «نسبت اسلام و توسعه از منظر پنج متفکر اسلامی؛ شهید صدر، شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله موسوی اردبیلی و امام موسی صدر» در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
اقتصاد اسلامی/ حمایت از کالای ایرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «نسبت اسلام و توسعه از منظر پنج متفکر اسلامی؛ شهید صدر، شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله موسوی اردبیلی و امام موسی صدر» امروز با حضور اندیشمندان و استادان دانشگاه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

در ابتدای این همایش علی مطهری به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ما دو نوع اقتصاد علمی یا نظری و اقتصاد برنامه‌ای داریم.

وی درباره اقتصاد علمی و نظری عنوان کرد: در این بخش اقتصادی که بر مبنای روابط طبیعی عرضه و تقاضا به بررسی اقتصاد می‌پردازد اسلامی یا غیراسلامی ندارد همانگونه که فیزیک یا شیمی اسلامی و غیراسلامی ندارد، چراکه این بحث درباره روابط ثابت و طبیعی در عالم خارج است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد برنامه‌ای همان اقتصاد اسلامی است، اظهار داشت: این اقتصاد بر دستورات اسلام اتکا دارد استثمار را قبول ندارد و در آن حکومت می‌تواند بر اساس عدالت و مساوات توزیع ثروت را کنترل کند.

در ادامه سیدکاظم صدر استاد دانشگاه شهید بهشتی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: موسی صدر تنها روحانی و عالمی بود که بعد از اتمام دروس حوزوی به تحصیل علوم کلاسیک در رشته اقتصادی پرداختند.

وی افزود: ایشان افزون بر فعالیت‌های بسیاری که در لبنان داشت توانست طرح اقتصادی خود را در این کشور پیاده کند.

صدر درباره مجله «مکتب اسلام»، ابراز کرد: ایشان این مجله را حدود 80 سال پیش در فضای حوزه منتشر کرد که محتوای آن بیشتر در زمینه مباحث اقتصادی بود.

در ادامه حجت الاسلام محمدرضا یوسفی مدیر مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه مفید به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: متاسفانه امروز جوامع اسلامی جزء کشورهای عقب مانده محسوب می‌شوند.

وی افزود: علت این عقب ماندگی ابتدا وضعیت درونی جامعه مسلمانان و دیگر دلیل غربیان بودند که باعث این تداوم و تعمیق عقب ماندگی شدند.

حجت الاسلام یوسفی با اشاره به نظریه شهید مطهری، ابراز کرد: امروز باید تفکر دینی احیا شود تا شاهد پیشرفت کشورهای اسلامی باشیم.

در ادامه یدالله دادگر استاد دانشگاه به ایراد سخنرای پرداخت و گفت: اگر امروز شهید بهشتی و شهید مطهری زنده بودند قطعا نگاهشان درباره عدالت متحول می‌شد بحرانهای امروز محصول فرسایش اخلاق در جامعه است.

در پایان حجت الاسلام رضایی استاد دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: همه این اندیشمندان فقه شناس و عالم به زمان بودند.

وی افزود: بخش بسیاری از ایده‌های این بزرگان در قانون اساسی ما ثبت شده بخصوص ایده‌هایی که در زمینه اقتصاد بیان شده است.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه توسعه با علم و دانش حاصل می‌شود، ابراز کرد: اگر در یک جامعه علم گسترش یابد قدرت و توسعه هم رقم خواهد خورد، آموزش و علم پایه توسعه جامعه به شمار می‌روند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات