۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۵۷۲۱۶۳
مدیرعامل مؤسسه ولاء منتظر:

برنامه های درسی حوزه باید استاندارد سازی شود

حجت الاسلام عزت‌زمانی با بیان این‌که تعطیلات حوزه نباید به بطالت گذرانده شود، گفت: روزهای تعطیلی فرصت‌ مناسبی برای عمق بخشیدن به مسائل علمی و تحقیق پیرامون آنها و نگارش مقالات علمی است،
حجت الاسلام عزت زمانی

حجت الاسلام رضا عزت زمانی مدیرعامل مؤسسه ولاء منتظر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آسیب‌ها و ظرفیت‌های تعطیلی‌های حوزه اظهار داشت: یکی از مسائلی که در حوزه وجود داشته و مورد نقد بسیاری از اساتید بوده، بحث تعطیلی‌های حوزه است که نظرات موافق و مخالف زیادی هم در این رابطه وجود دارد.

آسیب‌ها و ظرفیت‌های تعطیلی در حوزه

مدیرعامل مؤسسه ولاء منتظر ادامه داد: به اعتقاد برخی از اساتید، اساسا تعطیلی در حوزه به هیچ عنوان معنا ندارد و حتی روز عاشورا نیز بایستی برنامه درسی منسجمی داشت، طیف دیگر معتقد به نظام آموزشی کنونی است و برگزاری همین مقدار درسی را کافی می‌داند.

وی با بیان این‌که هرکدام از این دو طیف دارای مبانی و دغدغه‌های خاصی هستند، گفت: اگر به هرکدام در زمان و موقعیت خود عمل شود، می‌توان از ظرفیت وجودی آن برنامه استفاده کرد.

حجت الاسلام عزت زمانی هشدار داد: در بعضی دوره‌های زمانی، اساسا تعطیل بودن و وقت گذراندن به بطالت برای طلبه به‌مثابه سمی است که عادت بدی برای او ایجاد می‌کند، از این رو در سال‌های ابتدایی و مقدمات حوزه هرقدر مدارس و مدیران آن با برنامه‌ریزی دقیق بتوانند از وقت یک طلبه جوان و آماده به تحصیل و پرانگیزه استفاده کرده و آموزش‌های لازم را به وی منتقل کنند، کمک بزرگی به رشد او کرده و توانسته‌اند با تزریق روحیه جهادی به طلبه، او را در عرصه‌های علمی فعال کنند.

فراگیری مهارت‌های تبلیغی،‌امری ضروری

وی فراگیری مهارت‌های تبلیغی را از دیگر موضوعات ضروی حوزه توصیف و بیان کرد: در کنار مسائل درسی نیز، از زمان مقدمات تا سطوح عالی و درس خارج، بعضی مهارت‌ها در زمینه‌های تبلیغی، علم‌آموزی یا روابط اجتماعی وجود دارد که فراگیری آن با توجه به عرصه‌هایی که در فضای اجتماعی، دنیای اسلام و دیگر کشورها برای امر تبلیغ ایجاد شده، ضرورتی اجتناب ناپذیر در فضای طلبگی است.

مدیرعامل مؤسسه ولاء منتظر ادامه داد: اگر طلاب علوم دینی و دیگر مدارس بتوانند با برنامه‌ریزی خوب و دقیق، مهارت‌های تبلیغی را در آموزش‌های خود قرار دهند، استفاده بهینه از وقت طلبه را به دنبال دارد.

وی با بیان این‌که میزان تعطیلی‌های حوزه بسیار آسیب‌زا بوده و کاهش آن امری ضروری است، گفت: بایستی استاندار 150 جلسه‌‌‌ای که نرم درس‌‌های فعال حوزه است، در طول سال تصویب و برگزار شود، چراکه با 70تا 80 جلسه درسی نمی‌توان به اهداف تحصیلی حوزه دست یافت.

تناسب بین کلاس‌های درس و تعطیلات حوزه

حجت الاسلام عزت زمانی با اشاره به اهمیت تناسب بین برگزاری کلاس‌های درس و تعطیلی‌های حوزه اظهار داشت: در صورت استاندارد سازی تعطیلات و کلاس‌های درسی حوزه از فرصت‌های تعطیلی باقی مانده با برنامه‌ریزی مناسب، به بهترین وجه می‌توان استفاده کرد.

وی مطرح کرد: تحقیق و تعمیق پیرامون دروس خوانده شده در مقاطع سطوح عالی و خارج حوزه و نگاه اجتهادی نسبت به آنها یک اصل بسیار مهم است که اگر طلبه در روزهای تعطیل بتواند با مطالعه کتاب‌های جانبی، تحقیق و نوشتن مقالات مختلف به آموخته‌های علمی خود در طول هفته عمق بخشد، تعطیلی اصالتا امر بدی محسوب نمی‌شود.

مدیرعامل مؤسسه ولاء منتظر در پایان با بیان این‌که یکی از مسائل ضروری و مهم در جریان علم‌آموزی حوزه دست به قلم شدن طلاب است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در حوزه قدرت نگارش مقالات علمی و تطبیق مسائل روز با آموخته‌های علمی فقه و اصول ضعیف است که آموختن این مسائل در طول هفته با توجه به پر بودن وقت طلاب و مسائل خانوادگی مقدور نبوده و روزهای تعطیل حوزه فرصت مناسبی برای این موضوعات مهم است./876/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات