۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۵۷۲۴۱۶
یادداشت؛

سکانس خیال پردازی ترامپ

«دونالد ترامپ» با فراموش کردن صحنه زانو زدن سوپر کماندوهای ارتش آمریکا در برابر نیروهای گارد ساحلی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس، در توئیتی مضحک خطاب به رییس‌جمهور کشورمان تهدید کرد چنان برخوردی با ایران خواهد کرد که کمتر کشوری آن را تجربه کرده باشد!
سربازان اسیر آمریکایی

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه حمایت در یادداشتی با اشاره به اظهارات اخیر رییس جمهور آمریکا، آورده است:

1. خواب‌وخیال آمریکایی‌ها برای تغییر نظام و حداقل، تغییر محاسبات جمهوری اسلامی ظاهراً پایانی ندارد و تا آنجا که حافظه تاریخی ملت بزرگ ایران به یاد می‌آورد، اظهارات شش رئیس‌جمهور گذشته این کشور همگی از خمیرمایه آرزو و توهم برخوردار بوده و مستاجران فعلی کاخ سفید نیز بدون عبرت گرفتن از اسلاف خود، همچنان اصرار دارند که در عالم رؤیا باقی بمانند. «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در ایالت کالیفرنیا، با تکرار ادعاهای نخ‌نما شده و بی‌پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی نشان داد که در هپروت به سر می‌برد و خطاب به کسانی که اکثریت آن‌ها آمریکایی بودند گفت: «دولت ترامپ همان رویایی را برای ملت ایران خواب می‌بیند که شما در خواب می‌بینید»! 

«دونالد ترامپ» هم با فراموش کردن صحنه زانو زدن سوپر کماندوهای ارتش آمریکا در برابر نیروهای گارد ساحلی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس که طی حداقل چهار دهه گذشته در هیچ نقطه‌ای از جهان اتفاق نیفتاده، در توئیتی مضحک خطاب به رئیس‌جمهور کشورمان تهدید کرد چنان برخوردی با ایران خواهد کرد که کمتر کشوری آن را تجربه کرده باشد! این سخن نه‌تنها از سوی مقامات کشورمان، بلکه حتی از طرف کارشناسان آمریکایی نیز جدی گرفته نشد.

وبگاه شبکه خبری «ان .بی. سی» روز گذشته در تحلیلی به قلم «استیو بنن»، استراتژیست ارشد و مشاور سابق ترامپ نوشت: «این‌که فرمانده کل قوای ارتش به‌طور علنی از وقوع یک درگیری مرگبار خبر می‌دهد، غیرمسئولانه است و باید این سخنان را تنها جار و جنجال برشمرد. اما از سویی دیگر، اکثر ناظران متوجه این مهم هستند که ترامپ آدمی مبتدی با خلق و خوی یک بچه‌مدرسه‌ای قلدر است که با خودپسندی شادی می‌کند.»

2. کلیددار کاخ سفید چندی پیش هم با رؤیاپردازی مشابه فیلم‌های سیاسی – تخیلی و بازی‌های رایانه‌ای، مدعی شده بود که مطمئن است ایرانی‌ها روزی با او تماس می‌گیرند و خواهند گفت که بیا و مذاکره کن ! او، وزیر خارجه و مشاورانش بارها نطق‌های تکراری و ملال‌آوری در خصوص کوتاه آمدن ایران از نفوذ منطقه‌ای، کنار گذاشتن توان موشکی و دست کشیدن از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بر زبان رانده‌اند. به واقعیت پیوستن این خیالات برای یک سیاستمدار آمریکایی، نقطه اوج موفقیت محسوب می‌شود اما صرف تکرار آرزوها که باعث تحقق آن‌ها نمی‌شود! ترامپ و شرکا به همان اندازه از تبلیغات و جنگ روانی استفاده می‌کنند که ریگان و تیمش در دوران دفاع مقدس از آن‌ها استفاده می‌کردند.

فقط شکل و شمایل کار کمی تغییر پیداکرده وگرنه شرایط برای آمریکایی‌ها تغییر چندانی نداشته است، ضمن اینکه ایران دهه 90 به‌مراتب قوی‌تر از ایران دهه 60 است. تنها تفاوت در این است که ترامپ فکر می‌کند از همه رؤسای جمهوری قبلی باهوش‌تر است و می‌تواند ایران را وادار به سازش و تسلیم کند اما اشکال کار اینجاست که کمتر کسی به سراغ مستأجران قبلی کاخ سفید می‌رود و از آن‌ها درباره سیاست‌های ناکامشان علیه انقلاب اسلامی سؤال می‌کند. 

3. پمپئو، ترامپ، هیلی، بولتون و دیگر ورشکسته‌های آمریکایی همیشه کوشیده‌اند سیاست‌هایی که در جهت به اصطلاح براندازی جمهوری اسلامی تدوین‌شده را در کسوت حمایت و دلسوزی از مردم جا بزنند! پمپئو و ترامپ ازیک‌طرف، از اعمال شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه ایران سخن می‌گویند و از سوی دیگر، مستقیم به دوربین‌ها نگاه می‌کنند و با وقاحت تمام ادعا می‌کنند که حامی مردم ایران هستند! پنج ماه قبل نیز ترامپ به مناسبت عید نوروز سخنرانی کرد و اراجیفی نظیر آنچه وزیر خارجه‌اش بر زبان راند را تکرار کرد.

حماقت دستگاه دیپلماسی آمریکا و البته کل حاکمیت این کشور ازاینجا آب می‌خورد که یاوه‌های عده‌ای وطن‌فروش را باور دارند که در اندیشکده‌ها با ژست روشنفکری، نسخه تحریم و تهدید مردم کشورشان را برای تصمیم سازان واشنگتن می‌پیچند. توهم سیاستمداران آمریکایی که گمان می‌کنند این جماعت، نماینده همه مردم ایران هستند و با دست‌فرمان آن‌ها، راهبردهایشان را تدوین می‌کنند نیز قابل‌توجه است؛ به‌ویژه اینکه می‌پندارند در حال واگویه کردن حرف دل مردم هم هستند !

4. رفتار و گفتار ترامپ نشان می‌دهد که او عالم سیاست را با برج‌سازی و کازینوداری اشتباه گرفته و خیال می‌کند که به‌زور و ضرب مثلث «پول، تهدید و تطمیع» می‌تواند جمهوری اسلامی را مثل گاوهای شیرده منطقه بدوشد و از میدان به درببرد. برای ایران اسلامی تعیین تکلیف می‌کند و چنگ و دندان ارتش آمریکا را به نیروهای نظامی کشورمان نشان می‌دهد، غافل از اینکه وی و پیشینیانش اگر جرأت داشتند، لحظه‌ای در حمله به ایران تردید نمی‌کردند.

اگر تیغ آمریکا می‌برید که به داد رژیم صهیونیستی می‌رسید و او را از حلقه محاصره حزب‌الله و حماس و جهاد اسلامی نجات می‌داد. گروه‌های مقاومت منطقه پیشکش، اسرائیل را از بسامد پرقدرت راهپیمایی بازگشت مردم غزه خلاص می‌کرد. باید از ترامپ پرسید وقتی‌که از مقابله و رویارویی با هسته‌های مقاومت که هر روز بر تعداد و توان آن‌ها افزوده می‌شود، عاجزی، با کدام موشک و بمب و جنگنده می‌خواهی در برابر ملت عظیم و پرافتخاری بایستی که 40 سال در برابر انبوه توطئه‌ها و دشمنی‌ها قد علم کرده، الهام‌بخش جنبش‌های ضدصهیونیستی و ضدآمریکایی در سراسر جهان بوده و خون را بر شمشیر پیروز کرده است ؟!

5. امروز همه می‌دانند که آخرین تیر ترکش کاخ سفید، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی است و هرچه جز این می‌گویند، لاف در غریبی است. قسمت اعظم مشکلات معیشتی که در حال حاضر گریبان اقتصاد کشور را می‌فشارد هم بنا به عقیده کارشناسان به نقایص، ضعف‌ها و سوء مدیریت‌ها بازمی‌گردد و تحریم‌ها نقش تسریع‌کننده را بازی می‌کنند؛ افزون بر اینکه کشورها در حال حاضر، نمی‌خواهند با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همکاری کنند و در صورت تحریم، تبعات آن دامن‌گیر واشنگتن نیز می‌شود.

اگر کسی گمان کند که واشنگتن با عقب‌نشینی ایران از عمق استراتژیک خود از منطقه و مصالحه بر سر موشک‌ها و صنعت هسته‌ای کوتاه می‌آید، یا ساده‌لوح است یا خائن. سیاهه مطالبات آمریکا محدود به این چند مورد نیست و تا زمانی که خواب دست کشیدن ایران از تمام ارزش‌ها و آرمان‌های ضداستکباری را محقق نکند، عقب‌نشینی نخواهد کرد. حقایق ذکرشده، هر انسان منصفی را به این نتیجه می‌رساند که عربده‌کشی‌های اخیر ترامپ و پمپئو، از سر ناچاری و استیصال بوده و هر چه صدای آن بلندتر باشد، به مفهوم عجز مضاعف آن‌هاست، چراکه تجربه ثابت کرده آمریکایی‌ها هرچه دستشان در برابر ایران خالی‌تر بوده، مثل امروز نمایش‌های پر سر و صدای بیشتری ترتیب داده‌اند./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: حمایت

ارسال نظرات