۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۵۷۵۱۳۲
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران:

پویایی و بالندگی حوزه در گرو توجه به تحقیق و پژوهش است

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که همه فعالیت های حوزه با تحقیق و پژوهش عجین شده است، گفت: حوزه بدون پژوهش نمی تواند جایگاه علمی خود را در میان دیگر مراکز آموزشی جامعه اسلامی حفظ کند.
مدیر سفیران هدایت ساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران امروز در جمع اعضای شورای علمی جشنواره استانی علامه حلی استان با مهم ارزیابی کردن مساله پژوهش در حوزه های علمیه گفت: جشنواره استانی علامه حلی بستری را برای تقویت امر پژوهش در مدارس علمیه فراهم کرده است.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با بیان این که تحقیق و پژوهش رکن پیشرفت و تحول در حوزه است، افزود: باید از همه ظرفیت های موجود به منظور نهادینه سازی فرهنگ پژوهش در حوزه بهره گرفته شود.

وی با بیان این که جشنواره علامه حلی زمینه ای را برای شناسایی طلاب علاقه مند به پژوهش در مدارس علمیه فراهم کرده است، بیان داشت: این جشنواره نشان داد ذوق، علاقه و همچنین استعداد پژوهشی در بسیاری از طلاب وجود دارد که باید مدیریت شود.

وی با بیان این که در گذشته یک چشم انداز مشخصی برای برنامه های پژوهشی در حوزه وجود نداشت، افزود: خوشبختانه چند سالی است این دغدغه در  برنامه ریزان و متولیان این بخش به وجود آمده که امروز حوزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به تحقیق و پژوهش است.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به وجود استعدادهای پژوهشی در میان طلاب بر ضرورت شناسایی و ساماندهی این طلاب در مدارس علمیه تاکید کرد و گفت: تلاش ما ساماندهی این استعدادها در قالب گروه های پژوهشی و انجمن های علمی است.

حجت الاسلام زارع همچنین با بیان این که تاکنون دو جشنواره استانی علامه در مازندران برگزار شده است، بیان داشت: جشنواره سوم نیز امسال با مشارکت بالای طلاب مدارس علمیه استان همراه بوده است.

وی از رشد کمی و کیفی مقالات ارسالی از سوی طلاب در دوره سوم نسبت به دو دوره قبل خبر داد و خاطرنشان کرد: این نشان دهنده ظرفیت های مناسب پژوهشی در مدارس علمیه است که با یک برنامه ریزی صحیح می توان از این پتانسیل های بالا در جهت تقویت علمی حوزه بهره گرفت.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که خوشبختانه بسترهای لازم به منظور تقویت موضوع پژوهش در مدارس علمیه فراهم است، بیان داشت: در همین راستا مدیران و معاونان مدارس علمیه نقش بسیار محوری در رونق فعالیت های پژوهشی در مدارس بر عهده دارند.

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که هر گونه بی توجهی به مقوله پژوهش در حوزه آثار و تبعات نامناسبی در روند تولید علم حوزه در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: باید آثار تحقیق و پژوهش در همه بخش های حوزه نمایان شود تا شاهد رشد علمی در سطوح مختلف حوزه باشیم.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که همه فعالیت های حوزه با تحقیق و پژوهش عجین شده است، تصریح کرد: حوزه بدون پژوهش نمی تواند جایگاه علمی خود را در میان دیگر مراکز آموزشی جامعه اسلامی حفظ کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که پژوهش از ارکان جدایی ناپذیر حوزه محسوب می شود، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا این رکن محوری فعالیت حوزه، هر روز تقویت شود تا شاهد رشد و بالندگی این پایگاه مهم علمی در جامعه باشیم.

حجت الاسلام زارع در ادامه سخنان خود با اشاره به این که در سال تحصیلی جدید باید فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه با یک رویکرد جدیدی دنبال شود، تصریح کرد: تلاش مدیران و معاونان مدارس باید تقویت رویکرد پژوهش محوری در فعالیت های علمی و آموزشی حوزه باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که نباید پژوهش در حوزه مورد بی مهری قرارگیرد و همه ارکان مدرسه تنها به آموزش بیاندیشند، خاطرنشان کرد: آموزش تنها با تحقیق و پژوهش در مدارس علمیه معنا پیدا می کند، چون طلبه بدون پژوهش نمی تواند رشد علمی پیدا کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که در سومین جشنواره استانی علامه حلی بیش از هزار اثر از سوی طلاب به دبیرخانه این همایش ارسال شد، گفت: این آثار در دو مرحله اجتمالی و تفصیلی از سوی داوران جشنواره مورد بررسی قرار خواهد گرفت./۹۵۰/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات