۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۵۸۱۳۷۸
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:

انجام عمل خیر با نیت الهی، نوعی معامله با خداوند است

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: هر عمل خیری که در راستای کسب رضایت خداوند باشد، نوعی معامله با خداوند محسوب می شود؛ معامله گری با خداوند باید در همه شئونات زندگی ظهور و بروز پیدا کند.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری در سخنرانی شب گذشته که در هیأت فرهنگی مذهبی رضوان برگزار شد، گفت: اعتراف به خداوند در وجود همه انسان ها به صورت فطری نهادینه شده است.

وی در ابتدا با طرح یک سؤال افزود: انسان ها همواره در طول زندگیشان به دنبال رسیدن به سود بیشتر هستند چرا که روحیه معامله گری در وجود انسان نهادینه شده است؛ انسانی که اعتقاد به وجود حق تعالی دارد و از طرفی معامله گر است چرا در طول زندگی اش با خداوند نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ابراز کرد: هر عمل خیری که در راستای کسب رضایت خداوند باشد، نوعی معامله با خداوند محسوب می شود؛ معامله گری با خداوند باید در همه شئونات زندگی ظهور و بروز پیدا کند؛ گاهی افرادی که حاضر هستند بدون دریافت پول در ازای کسب رضایت پروردگار در دستگاه سیدالشهدا خدمت کنند، حاضر نیستند در منزل به خانواده خودشان خدمت کنند.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا خاطرنشان کرد: همه انسان ها در شرایطی که هیچ یار و یاوری برایشان نمی ماند، معترف به وجود خداوند می شوند چرا که اعتراف به خداوند در وجود همه انسان ها به صورت فطری نهادینه شده است.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اظهار کرد: معامله گر بودن انسان و تجارت کردن او با خداوند برای رسیدن به بهشت و نرفتن به جهنم اشکالی ندارد ولی عبادت از این جهت که خداوند لایق عبادت است بالاترین مرتبه نیّات است.

وی با بیان این که خداوند در مراتب خلوص متفاوت، پاداش های متفاوت عنایت می کند، ابراز کرد: به انسان های نیکوکار از سوی خداوند پاداش های متفاوتی داده می شود و در آیات قرآن آمده است که گاهی اوقات برخی از حسنات تا هفتصد برابر پاداش داده می شوند ولی چرایی این مسأله که انسان ها همیشه و در همه مواضع زندگیشان با خداوند معامله نمی کنند باید بررسی شود.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری خاطرنشان کرد: شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید و عرضه داشت تا زمانی که نزد شما هستیم حال روحی ما خوب است و از گناهان دور هستیم ولی زمانی که از شما دور می شویم به گناهان آلوده می شویم، امام صادق(ع) فرمودند اگر حال خوبتان را حفظ کنید ملائکه با شما مصافحه می کنند و می توانید خرق عادت کنید و این یکی از بهترین معاملاتی است که می توان با خداوند انجام داد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: اولین مرحله قبل از معامله کردن با خداوند، معادله بستن در امور است و دلیل این که همیشه با خداوند معامله نمی کنیم، این است که معادلات ما به سبب عواملی به هم می ریزد.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه در پایان گفت: برخی از چیزها مانع دیدن پروردگار می شود و اولیای الهی همچون حضرت ابراهیم(ع) به دلیل این که مانعی برای دیدن پروردگار نداشتند کمک ملائکه مقرب را برای در امان ماندن از عذاب آتشِ نمرود رد کردند و فقط به خداوند التفات داشتند./۸۶۷/پ203/ب1

ارسال نظرات