۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۵۸۱۵۲۴
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:

حبط و نابودی عمل صالح در یک لحظه اتفاق می افتد

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: جمع آوری عمل صالح ممکن است سال ها به طول بینجامد ولی حبط اعمال در یک لحظه انجام می شود.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری در سخنرانی امشب که در هیأت فرهنگی مذهبی رضوان برگزار شد، گفت: گناه از سوی قرآن با تعابیر آتش، نجاست و پرتگاه دخول به وادی حیوانیت معرفی شده است.

وی در ادامه مبحث شب های گذشته افزود: یکی از موانعی که اجازه درک پروردگار را به انسان نمی دهد، وسوسه های شیطانی است؛ شیطان قبل از ورود انسان به انجام واجبات به واسطه وسوسه هایش انسان را از ورود به واجبات بازمی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ادامه داد: دومین وسوسه ای که از سوی شیطان برای دور کردن انسان از خداوند انجام می شود از بین بردن حضور قلب در هنگام انجام واجبات است؛ امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، شفاعت ما اهل بیت(ع) به کسی که استخفاف به نماز داشته باشد نخواهد رسید.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا اظهار کرد: بعد از انجام واجبات آن هم با حضور قلب، شیطان حاضر نمی شود دست از سر انسان بردارد از این رو به واسطه آلوده کردن انسان به گناه یا ریاکاری سبب حبط عمل می شود.

خطیب توانا خاطرنشان کرد: جمع آوری عمل صالح ممکن است سال ها به طول بینجامد ولی حبط اعمال در یک لحظه انجام می شود؛ در روایت آمده است اگر پشت سر مؤمنی غیبت کنید بیست سال اعمال صالحتان حبط می شود؛ انجام واجبات سبب کسب توشه برای رفتن به بهشت خواهد شد.

وی در ادامه ابراز کرد: قرآن در رابطه با محرمات تعابیر متفاوتی دارد، گناه از سوی قرآن با تعابیر آتش، نجاست و پرتگاه دخول به وادی حیوانیت معرفی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری افزود: اولین چیزی که برای آلوده کردن انسان به گناه از سوی شیطان طراحی می شود، توجیه کردن گناه است؛ گناهان مختلف در حال حاضر از سوی شیطان توجیه شده است و افراد مختلف به واسطه توجیهات او به دام گناه می افتند؛ حکم قتل ابا عبدالله الحسین(ع) و لعن به امیرمؤمنان(ع) از سوی حاکمان جور توجیه شد و به مرحله عمل رسید.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا تصریح کرد: شیطان ضمن انجام گناه آن را تحقیر می کند، امام معصوم(ع) می فرمایند، بزرگ ترین گناهان آن هایی هستند که از سوی انجام دهنده آن کوچک شمرده شوند.

خطیب توانا افزود: بعد از انجام گناه، شیطان سبب تأخیر انداختن در توبه می شود؛ در روایت دیگر نیز آمده است که بیشترین اهالی جهنم کسانی هستند که توبه را به تأخیر انداخته اند.

وی گفت: شیطان در رابطه با خدمت به مردم در سه موضع به انسان حمله ور می شود؛ بدل سازی کردن خدمت به مردم با جمله چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است سبب دور ماندن انسان از انجام خیرات می شود؛ سال گذشته نُه میلیون نفر به اروپا سفر کردند ولی یک نفر در فضای مجازی به آن ها اعتراض نکرد که چرا دلارهایتان را به فقرا نمی دهید ولی قبل از رفتن به مکه و کربلا افراد در فضای مجازی می گویند که چرا این پول ها را به فقرا نمی دهید.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در پایان ابراز کرد: شیطان در حین انجام خیرات و بعد از آن به واسطه تحریک کردن شخص خیّر به منت گذاشتن بر سر شخصی که خیرات را دریافت می کند، عمل انسان را از بین می برد./۸۶۷/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات