۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۵۸۶۸۷۳
به همت مرکز فقهی ائمه اطهار؛

ششمین پیش نشست همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی برگزار شد

ششمین پیش نشست همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی حضرت آیت الله فاضل لنکرانی به همت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
ششمین پیش نشست همایش ملی دیدگاه های علوم قرانی مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ششمین پیش نشست همایش ملی دیدگاه علوم قرآنی مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی عصر امروز با حضور آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی و حجج اسلام والمسلمین  بهجت پور و یوسفی مقدم در سالن کنفرانس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

براساس این گزارش، آیت الله فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) موضوع نقش خبر واحد در تفسیر، حجج اسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران موضوع جمع قرآن و محمدصادق یوسفی مقدم رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن موضوع جایگاه عقل در تفسیر را مورد بررسی قرار دادند.

مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی از عقل گرایان معتدل بود

حجت الاسلام یوسفی مقدم در این نشست با بیان این که مفسران به سه دسته سنت گرایان، نوگرایان و تجددطلبان تقسیم می شوند، اظهار داشت: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی جزء دسته نوگرایان بودند و یکی از دیدگاه های ایشان آن است که عقل را به عنوان منبع تفسیر معرفی می کنند.

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن خاطرنشان کرد: ایشان نه تنها عقل را یک منبع می دانند، بلکه آن را منبع اعتبارسنجی مبانی دانسته اند، زیرا فرموده اند «در تفسیر قرآن کریم به چیزی اعتماد کنید که عقل و شرع آن را قبول کرده باشند»؛ بر این اساس عقل نه تنها منبع معرفی شده، بلکه سنجه اعتبار منابع هم دانسته شده است.

وی با اشاره به این که مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی عقل را مقید به دو ویژگی فطری بودن و صحیح بودن دانسته اند، عنوان کرد: عقل فطری از دیدگاه ایشان یک حوزه معنایی خاصی دارد و مراد ایشان از آوردن قیودی همچون فطری و صحیح آن است که فطرت مفسر قرآن کریم نباید آلوده به غرائض و امیال انسانی باشد.

حوزه علمیه همواره به قرآن کریم توجه داشته است

همچنین در ادامه آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که حوزه های علمیه به ویژه مراجع تقلید و علمای بزرگ در طول تاریخ شیعه اهتمام وافری در زمینه قرآن کریم داشته اند، گفت: مطالب سخیفی که متأسفانه گاهی از لسان برخی حوزوی ها هم صادر می شود مبنی بر این که «حوزه علمیه توجهی به قرآن کریم ندارد» به مثابه همان تهمتی است که در باب تحریف قرآن به حوزه ها می زنند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه بزرگانی همچون حضرت آیت الله خویی دارد که کتاب البیان را در زمینه تفسیر نگاشتند و همچنین مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی نیز که کتاب المدخل التفسیر را ناظر به فرمایشات حضرت آیت الله خویی به نگارش درآوردند.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: امیدواریم ضمن این همایش ها گوشه ای از فعالیت های قرآنی حوزه های شیعه به ویژه مراجع تقلید و همچنین گوشه ای از خدماتی که این بزرگواران نسبت به قرآن کریم به جا آورده اند برای همگان روشن شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر مطالبی که در فهم محتوایی تفسیر و آیات قرآن کریم که از فقهای ما صادر شده است جمع شود، قابل مقایسه با تفسیر موجود نخواهد بود.

اخبار متقنی در منابع فریقین مبنی بر جمع آوری قرآن کریم در زمان پیامبر اکرم وجود دارد

در پایان نیز حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به این که اخبار متقنی در منابع فریقین مبنی بر جمع آوری قرآن کریم در زمان پیامبر اکرم(ص) وجود دارد، مطرح کرد: افزون بر این ما آیات و روایات محکمی داریم که تصریح می کنند قرآن کریم هیچگاه تحریف نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور خاطرنشان کرد: درست آن است که بگوییم منظم شدن آیات و ترتیب یافتن آیات و سوره های قرآن کریم در زمیان پیامبر اکرم(ص) به همراهی صحابه صورت گرفته است؛ به عبارت دیگر گردآوری قرآن کریم در زمان پیامبر اکرم(ص) دو شأن داشت که نخستین آن «تدوین مصحف مجرد» و دیگری «گردآوری مصحف همراه با تفسیر، تأویل و شأن نزول» بود که نخستین آن ها را پیامبر اعظم(ص) و صحابه و دیگری را امیرمؤمنان(ع) گردآوری کردند.

رییس حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور یادآور شد: مصحف قرآن کریم در زمان پیامبر اکرم(ص) بر روی اشیای مختلف جمع آوری شده بود و خلفا تنها آن ها را به نسخ در یک کتاب واحد در آوردند، بنابراین  کار چندان پیچیده ای انجام نداده اند، زیرا اصل بحث در زمان حضرت(ص) صورت گرفته بود و خلفا تنها آن را استنساخ کردند./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات