۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۵۹۶۷۸۱
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

حضرت فاطمه و اطاعت محض از همسر و ولایت

حضرت فاطمه و اطاعت محض از همسر و ولایت
همیز گفت: تواضع و فروتنی حضرت فاطمه(س) در برابر همسر الگویی برای تمام زنان عالم است؛ جلوه های وجودی ایشان در همسرداری بی بدیل است.

طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) درباره شخصیت این بانوی الهی و آسمانی، گفت: برخی معتقدند از بخش عرفانی وجود حضرت فاطمه زهرا(س) نباید صحبت کرد در حالی که تبیین ابعاد شخصیت الهی ایشان سبب می‌شود حتی اگر نمی‌توانیم به جایگاه این بانوی بزرگوار دست یابیم حداقل به ایشان متوسل شویم و محب ایشان باشیم.

وی افزود: خداوند درباره شان و مقام حضرت فاطمه(س) به دلیل توجه به ذات حق تعالی می‌فرماید، ای ملائکه من نگاه کنید به عزیز من فاطمه که با قلبش نماز می‌خواند، به خداوندیِ خودم که فاطمه و دوستان و محبان او را از آتش آزاد می‌کنم.

کارشناس مسائل خانواده در ادامه بیان داشت: بخشی از نماز مربوط به جسم آدمی، بخش دیگر آن در ارتباط با خیال و مهمترین بخش آن مربوط به قلب انسان است، کار بسیار سختی است که این سه بُعد وجودیِ انسان در نماز هم‌زمان متوجه خداوند باشند حضرت فاطمه زهرا(س) با سه بعد وجودی‌اش نماز می‌خواند و به سبب چنین ارتباط عمیقی خداوند را از خود راضی می‌کرد.

وی در ادامه افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) اولین موسس حوزه علمیه در مدینه بود و بسیاری از مردم سوالات علمی خود را از ایشان می‌‌پرسیدند؛ این بُعدِ اجتماعی و علمی بانویی است که در منزل بود اما جامعه از فیوضات علمی او بهره می‌برد؛ ما نیز می‌توانیم برای رسیدن به درجات علمی از ایشان الگو بگیریم و هیچ مانعی بر سر راه هیچ کسی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه ابراز داشت: حضرت فاطمه زهرا(س) همچنین یک بانوی سیاسی بودند و در حکمرانی و حکومت داری دارای عقاید خاصی بودند که به صورت خطابه در باب مسائل سیاسی با جامعه ارتباط گرفتند.

وی در ادامه بیان داشت: از دیگر خصوصیات بارز این بانوی بزرگوار اطاعت محض ایشان از حضرت علی(ع) و ولایت بود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) بسیار نسبت به مردم دلسوز بودند و حسرت می‌خوردند که جامعه از عدل حضرت علی(ع) محروم مانده است.

کارشناس مسائل خانواده ابراز داشت: مخالفان سیاسی حضرت فاطمه زهرا(س) وقتی از حضرت علی(ع) وقت ملاقات با ایشان را خواستند حضرت فاطمه زهرا(س) فرمودند علی جان خانه، خانه توست و من هم کنیز تو هستم؛ در حالی که پیامبر(ص) درباره مقام بلند این بانوی بزرگوار می‌فرمایند اگر علی نبود فاطمه نیز مانند حضرت مریم(س) بی شوهر می‌ماند؛ فاطمه کفو علی است.

همیز بیان داشت: اگر زنان می‌خواهند در همسرداری از ایشان الگو بگیرند این جلوه های وجودی ایشان واقعا بی بدیل است که هرگز درخواستی فوق توان همسر نداشتند؛ نوع فرزندداری حضرت فاطمه زهرا(س) نیز نمونه بود؛ ایشان بازی با بچه ها را در واقع علم آموزی می‌دانستند و برای آن وقت می‌گذاشتند.

وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه در جامعه امروز مادران به این مقام آگاهی کافی ندارند و سعی می‌کنند بچه ها را دور از خود به مهدکودک بسپارند؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۱۴۰۰ سال پیش فرزندان‌ خود را با صدای قلب‌شان آرام کرده و می‌خواباندند؛ امروز نیز در برخی بیمارستان‌های خارج از کشور به این نتیجه رسیده‌اند که شنیدن صدای قلب مادر سبب آرامش نوزاد می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه بیان داشت: امام خمینی(ره) می‌فرمایند معلمی شغل انبیاست، مادری بالاترین شغل‌هاست؛ یعنی مادری که فرزند شیرخوار دارد در واقع شاغل است نه اینکه زمان و زندگی او هدر رفته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) در خطبه های خود از حضرت علی(ع) به عنوان کتاب ناطق خدا یاد می‌کنند و می‌فرمایند شیعه قرآن مورد غبطه جهانیان است./۹۶۹/ت302/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات