برائت از دشمنان ائمه اطهار ریشه عقلایی دارد
![برائت از دشمنان ائمه اطهار ریشه عقلایی دارد](/files/fa/news/1398/3/24/90257_642.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، امروز در جلسه هفتگی مسجد حضرت امیر(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند در سوره می فرماید: دشمنان پیمان شکن هستند و تاکید می کند که مسلمانان از آنان اعلام برائت کنند.
وی افزود: مقصود از برائت اعلام موضع است و هیچ انسانی نمیتواند بدون موضع باشد؛ عقل نیز موضعگیری را تأیید میکند.
حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان حدیثی، ابراز کرد: در روایت داریم کسی به عمل گروهی راضی شود مانند همانها است حتی اگر آن عمل را انجام ندهد؛ لذا در فقرات زیارت وارث میخوانیم: خداوند لعنت كند ملتى را كه تو را كشتند و لعنت كند مردمى را كه به تو ستم کردند، و لعنت كند ملتى را كه اين واقعه را شنيدند و به آن راضى شدند.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: ما با آن عمل قلبیمان، جهت عمل و جهت خودمان را مشخص کردهایم و برائت از همین مقوله است.
وی بیان داشت: پیامبراکرم(ص) به خالد ابن ولید مأموریت دادند که به سراغ یک قبیله مشرک رفته و بت عُزّی را سرنگون کند ولی خونریزی نکند. اما خالد چند نفر از این قبیله را کشت. پیامبر (ص) بلافاصله امیرمومنان (ع) را فرستادند و فرمودند بروید و از اینها دلجویی بکنید و خسارت مالی و جانی را که خالد زده است جبران کنید. آنگاه فرمودند: خدایا من بسوی تو برائت میجویم از کاری که خالد انجام داده است.
حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: پس برائت جستن هم ریشه عقلایی دارد و هم فعل پیامبر است و هم ریشه قرآنی دارد.
استاد حوزه علمیه درخصوص ثمرات تبری، گفت: در زیارت عاشورا، تقرب به سوی خدا و پنج تن با نمازشب و غیره نیست بلکه با اعلام برائت از قاتلان سید الشهداء(ع) است؛ برائت، این ثمره عالی را دارد.
وی درباره لعن در قرآن کریم عنوان کرد: لعن در لغت به معنای نفرین است؛ مقوله لعن با سب متفاوت است؛ سوره آل عمران آیه ۶۱ میفرماید : لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم؛ سوره اعراف آیه ۴۴ میفرماید: لعنت خدا بر ستمگران باد؛ سوره بقره آیه ۸۹ میفرماید: لعنت خدا بر کافران باد.
حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: ابوذر به معاویه فرمود: از رسول خدا شنیدم زمانی که تو از کنارشان رد میشدی، فرمودند: خدایا! او را لعنت کن و او را سیر مکن مگر با خاک؛ تبری نزد اهل بیت (ع) مهم است، تبری با لعن شکل میگیرد.
استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: سوره احزاب آیه ۵۷ میفرماید: آنها که خدا و پیامبرش را آزار میدهند، خداوند آنان را در دنیا و آخرت لعنت کند؛ مقصود از این کلام دور شدن از رحمت الهی است. یعنی هر کسی که خداوند و پیامبر (ص) را آزار دهد، چه ما لعن بکنیم و چه لعن نکنیم، خداوند او را لعنت میکند./813/پ202/ب1