۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۶۱۱۴۶۱
حجت الاسلام علوی تهرانی:

نفس بدترین دشمن انسان است

نفس بدترین دشمن انسان است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کسی که توبه را به فردا بیندازد دین ندارد، گفت: نفس بدترین دشمن انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، در شام شهادت امام صادق(ع) در مسجد حضرت امیر(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: دشمن شناسی یک امر عقلانی است.

وی با بیان اینکه دشمنان اهل ایمان سه گروه هستند، ادامه داد: دشمن اصلی مومنان شیطان، دنیا و نفس است؛ مومنان باید این سه را بشناسند، نحوه دشمنی آنان را بدانند و بدانند چگونه می توانند این سه را مهار کنند.

حجت الاسلام علوی تهرانی درباره حقیقت نفس و دشمنی او، ابراز کرد: سخت ترین دشمن انسان نفس اوست که در درون وجود آدمی قرار دارد؛ انسان هر چقدر خواسته های نفس را اجابت کند چیزی از دشمنی او کم نمی شود.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه نفس آدمی نزدیک ترین دشمن انسان است، اظهار داشت: انسان در شناخت این دشمن درونی و نزدیک که ضامن شقاوت و بدبختی بشر است باید کوشا باشد.

وی با اشاره به اینکه نفس یک حقیقت آن سویی است و زمینی نیست، گفت: نفس از جنس ماده و ملک نیست بلکه از جنس ملکوت است زیرا شأنی از شؤون روح به شمار می رود که در کالبد جسم قرار گرفته و احتیاجات خود را از طریق اعضا و جوارح تامین می کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: دشمنی نفس به واسطه توجیه گری یک مبنای غلط است، برای مثال می پرسند چرا اختلاس کردی؟ می گوید چون خیلی ها اختلاس می کنند؛ انسان به باطل بودن این عمل آگاه است اما به عذر تراشی اقدام می کند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: دشمنی دیگر نفس از طریق تسویف است، مقصود از تسویف همان کار امروز را به فردا انداختن است، طبق صریح روایات؛ کسی که توبه را به فردا بیاندازد دین ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نفس امر کننده به بدی ها است بنابراین اگر بدی از انسان سر بزند در اصل مغلوب نفس شده است. انسان تا زمانی که خداوند را باور نداشته باشد از وسوسه نفس اطاعت می کند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات