۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۶۱۳۴۴۲

چند خبر کوتاه از مرکز اسناد و موزه های آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از مرکز اسناد و موزه های آستان قدس رضوی
نمایش اولین سنگ مرقد امام رضا(ع) در موزه رضوی و امضای تفاهم‌نامه سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی با اداره کل میراث فرهنگی اخبار کوتاه این سازمان را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از گنجینه رضوی، نمایش اولین سنگ مرقد امام رضا(ع) در موزه رضوی و امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان کتابخانه‌های آستان قدس با اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و دانشگاه علوم اسلامی رضوی اخبار کوتاه این سازمان را تشکیل می دهد.

اولین سنگ مرقد امام رضا(ع) در موزه رضوی

اولین سنگ مرقد مطهر امام هشتم(ع) از جنس سنگ صابونی که در قرن ششم هجری قمری با نهایت ظرافت حجاری شده است، در ایام دهه کرامت در موزه مرکزی آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است.

معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی از نمایش نخستین سنگ ‌مرقد مطهر امام رضا(ع) در ابعاد 30 در 40 سانتی‌متر در گنجینه تاریخ حرم مطهر واقع در موزه آستان قدس رضوی خبر داد.

مهدی قیصری‌نیک با بیان این‌که این گنجینه به نمایش اشیای مرتبط با حرم مطهر امام رضا(ع) اختصاص دارد، افزود: اولین سنگ مرقد مطهر رضوی در سال 516 هجری قمری به وسیله عبدالله بن احمد قره با نهایت ظرافت از سنگ صابونی حجاری شده و شامل یک متن محرابی ‌شکل در وسط و دو کتیبه دیگر در حاشیه به خط کوفی برجسته است.

وی خاطرنشان کرد: کتیبه‌ای باریک به خط نسخ، قسمت محرابی را در بر گرفته و لچکی‌های بین قسمت فوقانی محرابی و کتیبه‌های حاشیه، به شاخ و برگ‌های اسلیمی مزین شده است.

قیصری‌نیک به شرح کتیبه‌های این سنگ مطهر پرداخت و گفت: کتیبه اول حاشیه از پایین گوشه سمت راست سنگ شروع و پس از گردش در سه طرف آن، به گوشه سمت چپ ختم و چنین خوانده می‌شود «بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین و علی و محمد و جعفر و موسی و علی و محمد و علی و الحسن و القائم الحجه».

وی ادامه داد: کتیبه دوم حاشیه، پس از اولی و به موازات آن قرار دارد و دربردارنده آیه 55 از سوره مائده است و کتیبه سوم به خط نسخ، قسمت محرابی‌شکل متن را احاطه کرده و حاوی نام بانی بنا است.

قیصری‌نیک در پایان اظهار کرد: متن اصلی سنگ، در وسط و به شکل محراب و در بردارنده مطالبی درباره محل نصب و سنگ و تاریخ آن است و کتیبه پایین سنگ حاوی نام سازنده آن به این عبارت «عمل عبدالله بن احمد قره» است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان کتابخانه‌های آستان قدس و سازمان میراث فرهنگی

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های دو مجموعه، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه همکاری به منظور برقراری ارتباط منظم و سازمان‌یافته و بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی، تحقیقاتی، پژوهشی، مشاوره‌ای و فناوری دو مجموعه، با حضور جمعی از کارشناسان دو سازمان، در محل سازمان میراث فرهنگی، به امضای حجت ااإسلام سید جلال حسینی، رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و ابوالفضل مکرمی‌ فر، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی رسید.

حجت الاسلام حسینی در این نشست، با اشاره به این‌که یکی از غنی‌ترین مواریث فرهنگی به برکت مضجع نورانی و کانون قدسی امام هشتم(ع) امروز در این شهر است، اظهار کرد: وقتی می‌گوییم میراث، یعنی متعلق به شخص نیست بلکه متعلق به بشریت و فرهنگ اسلامی و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و ما به عنوان امانت‌دار این مجموعه عظیم، موظف به حفظ و پاسداری و معرفی و احیای آن هستیم.

وی با بیان این‌که در دنیای امروز هرکس بتواند بیشترین انسجام‌بخشی را در جهت تحقق اهداف خود به کار گیرد، موفق‌تر است و تک‌روی راه به جایی نمی‌برد، افزود: شایسته است که سازمان‌های همسو با تأکید بر مزیت‌ها و نقاط مشترک خود، اهداف و ایده‌های مشترک خود را محقق کنند که ما نیز بنا بر این اصل، با هدف بهره‌مندی دو سازمان طرف قرارداد از ظرفیت‌های موجود در هردو مجموعه این تفاهم‌نامه همکاری را امضا می‌کنیم.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی مجموعه عظیمی است که طبعاً به‌تنهایی نمی‌تواند در جهت احیا و معرفی این میراث عظیم گام بردارد و در این راستا همکاری مجموعه‌های مرتبط فرهنگی همچون سازمان میراث فرهنگی می‌تواند اثربخش باشد.

وی در پایان، حوزه آموزش، پژوهش، معرفی آثار، برنامه‌ها و طرح‌های مشترک را بخشی از ابعاد تفاهم‌نامه عنوان کرد و گفت: در جهت اجرای هرچه بهتر مفاد قرارداد، بایستی کارگروهی عملیاتی متشکل از کارشناسان دو سازمان در راستای پیگیری مفاد تفاهم‌نامه تشکیل شود.

امضای تفاهم نامه میان سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم اسلامی رضوی

دانشگاه علوم اسلامی رضوی و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در زمینه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به ریاست حجت‌الاسلام‌ سید جلال حسینی و دانشگاه علوم اسلامی رضوی به ریاست حجت‌الاسلام سید حسن وحدتی شبیری به منظور بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های موجود دوطرف در زمینه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.

حجت الاسلام حسینی در این دیدار با بیان این که سازمان کتابخانه‌های آستان قدس یک ظرفیت بی‌بدیل در جهان اسلام است، افزود: رویکرد ما از صیانت نفایس، به سوی احیا و صیانت تغییر کرده است.

وی ایجاد اندیشکده رضوی و همچنین امکان دسترسی به منابع نفیس آستان قدس رضوی برای یکصد رایزن فرهنگی و مراکز پژوهشی از طریق IP اختصاصی را از جمله نمونه‌های این تغییر رویکرد ذکر و اظهار کرد: این امکان دسترسی، برای دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز فراهم شده است.

وی همچنین از آمادگی برای برقراری تفاهم‌نامه سه جانبه بین سازمان کتابخانه‌ها، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مراکز بین‌المللی سخن گفت.

وحدتی شبیری نیز در این دیدار ضمن اعلام آمادگی برای همکاری‌های دوجانبه، گفت: با توجه به منویات تولیت آستان قدس رضوی آمادگی داریم که فعالیت‌های مدیریت اسناد آستان قدس را در قالب یک رشته اختصاصی تدریس کنیم./861/ت303/ب1

ارسال نظرات