۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۶۴۳۸۷۸
امام جمعه اهواز:

مردم برای کار‌های غیرضروری از منازل خارج نشوند

مردم برای کار‌های غیرضروری از منازل خارج نشوند
امام جمعه اهواز گفت: مردم در روز‌های آینده سعی کنند از منازل خود برای کار‌های غیر ضروری خارج نشوند و حتما به توصیه‌های پزشکی توجه کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان، شنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خوزستان با اشاره به اینکه سنت خداوند متعال بر همه امت‌ها سخت‌گیری از سرِ آزمون و امتحان است، بیان داشت: براساس سوره اعراف آیه ۹۴ «وَمَآ أَرْسَلْنَا فِى قَرْیَةٍ مِّن نَّبِىٍّ إِلَّآ أَخَذْنَآ أَهْلَهَا بِالْبَأْسَآءِ وَ الضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ‏»، این آزمون در هیچ روستا، شهر و کشور استثناء بردار نیست و هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر اینکه امت او سختی ببیند.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان عنوان داشت: در حالی که دنیا را غرور علمی برداشته بود و همواره تبلیغ می‌کرد هیچ معادله و مساله مجهولی نیست که به آن دست پیدا نکرده است، اما در برابر ویروس دست ساخته بشر ابراز عجز می‌کند.

وی درباره علت سخت‌گیری خداوند متعال، گفت: براساس آیه قرآنی «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ...»، این سختی‌ها برای ظهور و بروز امام زمان (عج) بسترسازی می‌کنند چراکه با سخت‌گیری در سطح جهانی، باید فردی در سطح جهانی مشکلات را حل کند که کسی جزء امام عصر (عج) وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد با اشاره به اینکه تمامی مشکلات و دغدغه‌ها نتیجه عمل انسان است، خاطرنشان کرد: وقتی خداوند متعال سخت می‌گیرد برای این است که انسان در دل شب ناله‌ای بزند و یا الله بگوید و خداوند متعال در سایه این توجه سختی‌ها را از بین می‌برد.

امام جمعه اهواز با اشاره به توصیه رهبرمعظم انقلاب مبنی بر توجه به جهاد بهداشتی همراه با مناجات با خداوند متعال، ادامه داد: ارتباط با خداوند متعال جایگاه خاص خود را دارد، اینکه خداوند متعال سخت می‌گیرد و با یک میکروب همه عاجز می‌شوند، پروردگار می‌فرمایند تو از برنامه من فاصله گرفته ای.

وی با بیان اینکه سختی‌ها و دشواری‌ها معمولا مخصوص بندگان خداوند متعال است، ادامه داد: در همین راستا استغفار بهترین داروخانه است و براساس آیه ۱۰ سوره مبارک نوح «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا»، حضرت نوح (ع) به امت خود فرمود استغفار کنید.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد در تبیین آثار استغفار براساس سوره نوح، اظهار داشت: اثر نخست استغفار باریدن باران است، اما خداوند متعال می‌فرماید به دلیل گناه، یا بارندگی وجود ندارد یا اینکه بیش از حد باران می‌آید که سیل جاری می‌شود و یا اینکه در مکان مناسب نیست.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با اشاره به مال و ثروت به عنوان دومین اثر استغفار، ادامه داد: «فرزند، ایجاد باغ‌ها و نهرها» از دیگر آثار استغفار است، در روایت آمده وقتی گناه آشکار اتفاق می‌افتد طاعون یا ویروس فراگیر پدید می‌آید. هرکسی به اندازه و جایگاه خود سهم و وظیفه‌ای دارد و گناه یعنی اینکه به وظیفه خود عمل نکنیم.

وی با بیان اینکه اگر همه به استغفار روی بیاورند، مشکل حل می‌شود، اضافه کرد: بدبختی‌ها ناشی از گناه است که راهکار و داروخانه آن استغفار می‌باشد. امام رضا (ع) فرمود هرکسی استغفار کند، اما در رفتار آن پشیمانی وجود نداشته نباشد به عبارتی اگر به مشکلات مردم نپردازیم و به مسئولیت خودمان عمل نکنیم، انسان گناهکار همچنان مثل سابق می‌باشد و خودش را مسخره کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد به مسأله سیل و هشدار‌های از قبل اعلام شده اشاره کرد و گفت: در بازدید‌ها شاهد وضعیتی دیگر نسبت به گزارش‌ها بودیم. مردم به دنبال این هستند که در زمان سیل، باران در خانه و زمین کشاورزی آن‌ها می‌آید یا خیر؟

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با بیان اینکه اقدامات برای سیلاب احتمالی به صورت وسیع‌تر اتفاق بیافتد، ادامه داد: سر ریز باران به سمت استان خوزستان است و اگر سد‌ها احداث نشده بود شاهد اتفاقات دیگری بودیم.

وی با تأکید بر اینکه توزیع عادلانه مسئولیت‌ها برای مساله سیل اتفاق بیافتد، ادامه داد: باید سپاه پاسداران، ارتش، مجموعه نفت و فولاد را برای اقدامات پیشگیرانه سیل وارد کرد و اگر تمام منفذ‌ها بسته شوند، کاملا استان را در برابر سیل آماده کرده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد با اشاره به چند روستا در پایین دست استان خوزستان و تصمیم مبنی بر جابجایی آنها، گفت: باتوجه به زیرساخت و مشکلات جابجایی آن‌ها امکان‌پذیر نیست، اما باید در اطراف این چند روستا سیل‌بند ایجاد شود که آیا این کار صورت گرفته است؟

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان تصریح کرد: خدای ناکرده اگر بار دیگر سیل و مشکلات ناشی از آن پیش بیاید، پاسخگوی افکار عمومی و رهبرمعظم انقلاب نخواهیم بود.

وی درباره حمله ملخ ها، با بیان اینکه تا حدودی کنترل شده و در زمینه سیل هم تدابیری خوبی اندیشیده شده، اما همچنان جای کار دارد، افزود: با تقسیم‌کار اتفاق افتاده شاهد دغدغه‌های گذشته مردم نخواهیم بود، ولی مردم همواره باید خود را مهیا و مسئولان نیز تلاش خود را مضاعف کنند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد ادامه داد: با توجه به اینکه در چند روز آینده بارش‌های قابل توجهی در استان خوزستان خواهیم داشت باید خود را آماده و مهیا کرد و نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خوزستان نیز در همین راستا بود.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با اشاره به ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: همانگونه که رهبرمعظم انقلاب فرمودند، ساخته و پرداخته دست بشر و غیرطبیعی است، طبیعتا باید برنامه‌ریزی جامعی در مواجهه با این بیماری وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در زمینه ویروس کرونا استان خوزستان از سایر استان‌ها مستثنی نشده است، اظهار داشت: مردم در عین حال که خود را برای مواجهه با این بیماری مهیا می‌کنند، رعایت نکات بهداشتی و پزشکی بسیار مهم و باید به آن توجه شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد تصریح کرد: خوف و ترس بیش از حد مردم نسبت به ویروس کرونا گاهی از اوقات منجر به مشکل‌سازی برای مردم می‌شود چراکه تلقین انسان را از پا در می‌آورد. انسانی که خداوند متعال و اهل بیت (ع) را دارد نباید نا امید شود.

امام جمعه اهواز با اشاره به اینکه براساس توحید افعالی هیچ چیزی در عالم هستی بدون اذن خداوند متعال نیست، اظهار داشت: در زمینه ویروس کرونا اگر ابعاد بهداشتی را خوب رعایت کنیم و توسل، توکل به خداوند متعال و بازگشت به دستورات دینی را سرلوحه خود قرار دهیم، قطعا این بیماری را پشت سر خواهیم گذاشت.

وی اظهار داشت: مردم در روز‌های آینده سعی کنند که از منازل خود برای غیر کار‌های ضروری خارج نشوند و حتما به توصیه‌های پزشکی توجه کنند و در اوقات خلوت به ویژه قبل از سحر، دعا و مناجات داشته باشند./۹۴۵۶/پ310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات