۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۶۴۸۵۷۷
امام جمعه موقت بجنورد:

ترویج فضیلت «مواسات» نیازمند گفتمان‏ سازی مجاهدانه است

ترویج فضیلت «مواسات» نیازمند گفتمان‏ سازی مجاهدانه است
امام جمعه موقت بجنورد با اشاره به آغاز رزمایش کمک و همدلی مؤمنانه «مواسات»، گفت: ترویج این فضیلت والای اخلاقی در جامعه نیازمند گفتمان‏ سازی و فرهنگ‏ سازی مجاهدانه است.

حجت الاسلام رضا نوری، امام جمعه موقت بجنورد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به آغاز رزمایش همدردی و کمک مؤمنانه «مواسات» در کشور، به راه‏ های گسترش فرهنگ مواسات در جامعه اسلامی پرداخت.

وی با اشاره به روایات وارده در این زمینه، اظهار کرد: امام علی(ع) می فرماید: «الْمُوَاسَاةُ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ وَ قَالَ أَحْسَنُ الْإِحْسَانِ مُوَاسَاةُ الْإِخْوَانِ»؛ از این رو مواسات همانطور که به فرمایش حضرت امیرالمؤمنین(ع) بـهترین عمل نیک و حتی در بین اعمال نیک، بهترین نیکوکاری است از طرفی در عِداد دشوارترین کارها قلمداد شده است.

امام جمعه موقت بجنورد افزود: امام صادق(ع) در این‏ باره می‏فرمایند: «أَشَدُّ الْأَعْمَالِ ثَلَاثَةٌ: إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِک حَتَّی لَا تَرْضَی لَهُمْ إِلَّا مَا تَرْضَی بِهِ لَهَا مِنْهُمْ، وَ مُوَاسَاةُ الْأَخِ فِی اللَّهِ، وَ ذِکرُ اللَّهِ عَلَی کلِّ حَالٍ» و تأکید می کند سرور اعمال سه چيز است؛ انصاف دادن به مردم از خود تا آنجا که هر چه خشنودت کند مثل آن را برای مردم بخواهی، مواسات کردن با برادران در مال و ياد و خدا در هر حال و آن فقط گفتن سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر نيست، بلکه هرگاه امر خدا به تو رو آورد عمل کنی و چون نهی و باز داريش به تو رسد، ترک کنی.

حجت الاسلام نوری خاطرنشان کرد: بر این اساس ترویج این فضیلت والای اخلاقی در جامعه نیازمند گفتمان‏ سازی و فرهنگ‏ سازی مجاهدانه است.

وی افزود: تأمّل در احادیث نشان مى‏ دهد كه ارزش اخلاقى مواسات، به ریشه ‏هایی باز می گردد، ازجمله انگیزه بخشی؛ زیرا بنا به فرموده امام صادق علیه(ع) خداى تعالى از میان انسان‏ هایی که آفریده، گروهی را گلچین كرده است براى گره‏ گشایى شیعیان ما که نیازمندند، پاداش كار این عده بهشت است و اگر توانستى، سعی کن از اینان باشی.

حجت الاسلام نوری گفت: امام حسین(ع) هم می فرماید: «اِنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللّهِ عَلَیْکُمْ فَلا تَمُلُّوا النِّعَمَ فَتَحُورَ نِقَماً وَ تَتَحَوَّلَ إِلَى غَیْرِكُم» و تأکید می کند نیاز مردم به شما از نعمت ‏های خدا برای شما است، مبادا از این نعمت ها دل‏گیر شوید که برای شما تبدیل به نقمت می‏ گردد و توفیق آن به غیر شما منتقل می‏ شود.

وی افزود: اینکه به ما گفته ‏اند در دعا بگویید «وَ ارْزُقْنى‏ مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ؛ خدایا! روزی‏ ام کن تا بتوانم بر کسی که روزی‏ ات را بر او تنگ کرده‏ ای، مواسات ورزم»، معلوم می‏ شود توفیق مواسات از موهبت‏ های معنوی بسیار ارزشمند الهی است که نصیب هر کسی نمی‏ شود.

امام جمعه موقت بجنورد گفت: بر این اساس، تقویت باورهای دینی، ایجاد رابطه با خدا، استحکام‏ بخشی به بنیاد خانواده، توجه به تربیت اسلامی از راه‏ های گسترش فرهنگ مواسات در جامعه است./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات