۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
کد خبر: ۶۵۱۲۵۱
منبرهای مجازی؛

آیت الله فقیهی: رسیدگی به فقرا و نیازمندان بهترین عمل در ماه رمضان است

آیت الله فقیهی: رسیدگی به فقرا و نیازمندان بهترین عمل در ماه رمضان است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن بررسی روایی اصل انفاق و مواسات در اسلام، رسیدگی به فقرا و نیازمندان را بهترین عمل در ماه رمضان دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، به تبیین اصل مهم انفاق و مواسات طبق آموزه های دینی پرداخت و تفاوت این دو را شرح داد.

وی بهترین عمل در ماه مبارک رمضان را انفاق، مواسات و ایثار دانست و مراتب و درجات مختلف کمک رسانی به بندگان خدای متعال را تبیین کرد.

آنچه در ادامه می خوانید بخش نخست سخنان آیت الله فقیهی در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا است.

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از دستورات مهم اسلام، دستور به مواسات، انفاق و ایثار است، تعبیراتی که در روایات ما وارد شده، گاهی تعبیر به «مواسات الاخ» آمده، در برخی روایات و آیات به مساله انفاق و ایثار تاکید شده است؛ تفاوت هایی که این ها با هم دارند در جنبه های مختلف تحقق پیدا می کند.

انسان هایی که دوست دارند به دیگران کمک کنند، درجات و مراتب شان متفاوت است، یک درجه آن است که شخصی زندگی خود را تامین می کند و اگر زیادی و اضافه داشت، بخشی از آن را به دیگران کمک می کند به این موضوع انفاق در راه خدا گفته می شود.

مرتبه دوم آن است که مواسات می کند یعنی شخص زندگی خود را تامین می کند اما در عین حال از زندگی خود کم می گذارد، مواسات این است که انسان زیادی ندارد، بلکه از زندگی خود مقداری کم می گذارد و در اختیار دیگران قرار می دهد، این هم مورد تاکید روایات است.

از همه اینها مهم تر مرتبه سوم است که انسان آنچه دارد و خودش به آن نیازمند است را در اختیار دیگران قرار می دهد و دیگران را بر خود مقدم می دارد، حضرت زهرا(س) این چنین بود، آنچه مورد نیاز خودشان و فرزندان شان بود را به دیگران می بخشیدند؛ سر سفره افطار غذایی که باید خودشان مصرف می کردند را به دیگران می دادند؛ این مرتبه ایثار است.

این سه مرتبه برای انسان مقاماتی می آورد، مهم ترین چیزی که برای انسان ارزشمند است، انفاق، ایثار و مواسات است. رسول خدا می فرماید«من مشی في حاجة آخیه کتب الله له بکل خطوة سبعین حسنة و محا عنه سبعین سیئة» کسی که قدم برمی دارد در حاجت برادر مؤمن هر قدمی که برمی دارد هفتاد حسنه برایش نوشته و هفتاد گناه او بخشیده می شود؛ ما با یک صدقه و تعلیم دادن می توانیم هفتاد گناه را پاک کنیم و هفتاد حسنه برای ما نوشته شود آن هم برای هر قدم. در ادامه روایت می فرماید اگر در این مسیری که برای حاجت برادر مومن قدم برمی داشت فوت کند بدون حساب و کتاب داخل بهشت می شود.

اینها دلیل بر این است که مهم ترین مساله مورد نیاز انسان ، انفاق، ایثار و مواسات و صدقه دادن و کمک به دیگران است؛ بهترین وظیفه در این ماه میهمانی خدای متعال این است که تا می توانیم انفاق کنیم، مواسات داشته باشیم و حتی ایثار کنیم.

این بالاترین موفقیت ما در این ماه مبارک رمضان است به ویژه که رهبر معظم انقلاب هم تاکید و سفارش فرمودند و این حرکت را برای جامعه ما تبیین کردند؛ اگر ما به این اصل عمل کنیم، هم دستور خدا را اجرا کرده ایم و هم دستور مرجع تقلیدمان را. اگر بتوانیم به فقرا و نیازمندان کمک کنیم بهترین موفقیت و اعمال در ماه مبارک رمضان همین عمل خواهد بود.

 

تعداد بازدید : 2
حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
نبی رحمت(ص):
خدیجه! و کجاست مانند خدیجه! زمانی که همه مرا تکذیب کردند،‌او مرا تصدیق کرد،‌ و زمانی که همه مرا رها کردند، خدیجه یاری ام کرد. با همه‌ی ثروت خود دین خدا را کمک کرد؛ خدا مرا دستور داد تا خدیجه را به بهشت بشارت دهم.
بحار؛ج43،ص131
رحلت مادر مومنین حضرت خدیجه(س) تسلیت باد
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
الان چطور با اجبار باید به مردم سلامتی داد! کسی که رعایت نکند به جامعه ضرر می زند، مثل کسی که گناه می کند
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
طرح منابر مجازی از سوی رسا اقدامی رو به جلو در مدیریت دینی کرونا بود.
موفق و موید باشید
0
0