۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۶۶۲۰۱۵
حجت الاسلام دانشمند:

نگاه احساسی به شعائر افراد را دچار افراط و تفریط می‌کند

نگاه احساسی به شعائر افراد را دچار افراط و تفریط می‌کند
اصفهان ـ حجت الاسلام دانشمند نگاه احساسی صرف به شعائر را مشکل‌ساز دانست و گفت: ما جلسات عزاداری را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرده‌ایم، چراکه هر دو واجب هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی دانشمند، خطیب برجسته حوزه علمیه، صبح امروز در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، با بیان اینکه برخی سؤال می‌کنند که با توجه به شیوع ویروس کرونا آیا برگزاری جلسات عزاداری امام حسین(ع) اشکال دارد یا اینکه این مجالس باید برگزار شود، گفت: ما بین دو واجب قرار گرفته‌ایم، یکی تعظیم شعائر اسلامی و دیگری حفظ سلامت و جان مردم.

وی در ادامه افزود: نه می‌توان شعائر حسینی را نادیده گرفت و نه می توان نسبت به سلامت مردم بی تفاوت بود، بلکه باید هر دو این واجبات را باهم جمع کرد و در عین حفظ سلامتی مردم به تعظیم شعائر حسینی پرداخت، متأسفانه برخی افراد در این خصوص دچار افراط و تفریط می‌شوند.

هر کسی ممکن است به کرونا مبتلا شود

حجت الاسلام دانشمند با اشاره به اینکه برخی افراد علی‌رغم اینکه سفرها پابرجا است و بازارها و پاساژها مانند گذشته در حال فعالیت هستند خواستار تعطیلی مراسمات دینی و عزاداری امام حسین(ع) هستند، اظهار کرد: این بی انصافی است که بخواهیم تنها روضه و مسجد و هیأت تعطیل شود و دیگر فعالیت‌ها پابرجا باشد.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه خاطرنشان کرد: برخی هم متأسفانه معتقد هستند که کرونا در جلسه امام حسین(ع) نخواهد آمد و کسی که با امام حسین(ع) باشد کرونا نمی‌گیرد، این هم تفکر غلطی است، این همه افراد در کشور ما مبتلا شدند و حتی جان خود را از دست دادند، در حالی که همه محبین ائمه اطهار(ع) بودند و حتی در بین آنها علما و طلاب و خیرین و مدافعان سلامت حضور داشتند.

وی نگاه احساسی به مسأله شیوع ویروس کرونا را دیدگاهی اشتباه و مشکل‌ساز دانست و تصریح کرد: ما جلسات عزاداری را برگزار کرده‌ایم در عین حال پروتکل های بهداشتی را هم رعایت کرده‌ایم، یعنی در حالی که شعائر الهی را برپا داشته ایم امنیت جانی و سلامت مردم را هم در نظر داشته ایم چرا که هر دو واجب هستند.

رهبری و مراجع دستور به رعایت بهداشت داده‌اند

حجت الاسلام دانشمند بر اهمیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تأکید کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید دستور به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داده‌اند و این این پروتکل ها مشخص شده است، قطعا ما بهتر از رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید دین را نمی‌شناسیم و باید در این خصوص از ایشان تقلید کنیم.

وی با بیان اینکه بعضی ماجرای کرونا را با مسأله مقابله متوکل عباسی با زیارت امام حسین(ع) و قطع دست زائران توسط معاندین مقایسه می کنند، اظهار کرد: ما منکر جنایات متوکل عباسی و بنی امیه و بنی عباس نیستیم، اما حال فرض را بر این بگذاریم که در همان زمان متوکل عباسی دو مسیر برای زیارت امام حسین(ع) مشخص می‌شد، یکی راهی که اگر افراد می‌رفتند دست‌شان قطع می‌شد و دیگری راهی که خطری برای زائران امام به دنبال ندارد، مسلم است که باید شیعیان راه بدون خطر را انتخاب می‌کردند.

حجت الاسلام دانشمند ادامه داد: اینکه ما اگر راهی را پیدا کنیم که متضرر نشویم عاقلانه تر است، ضمن اینکه افراد حافظ و مالک جان خود است، اما در مسأله کرونا بحث دست و سلامتی یک نفر نیست، بلکه این ویروس در جامعه می‌تواند شیوع پیدا کند و اینطور نیست فقط مسأله سلامتی فردی در میان باشد بلکه ابتلای یک نفر به کرونا می‌تواند افراد بسیاری را مبتلا کند.

حتی ضریح و مضجع ائمه اطهار هم ضدعفونی می‌شود

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه یکی از دلایل شستشوی مضجع و ضریح ائمه معصومین(ع) را گلاب را برای ضدعفونی شدن این مکان‌های مقدس عنوان کرد و گفت: اینکه بگوییم در هیأت امام حسین(ع) بیماری منتقل نمی‌شود غلط است، بحث مبارزه با ویروس و بیماری یک بحث عقلانی است، حتی امام علی(ع) وقتی ضربت خوردند فرمودند بروید فلان طبیب مسیحی را بیاورید، این در حالی است که در همان زمان در کوفه طبیب مسلمان هم وجود داشت.

وی ادامه داد: این کار امام علی(ع) برای این بود که مردم بدانند وقتی طبیب مسلمان نیست یا امکان درمان ندارد باید به سراغ طبیب غیرمسلمان رفت، یعنی بحث بهداشت و حفظ و حراست از جان دارای مرز نیست، ما باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پرهیز از برخوردهای احساسی مانع بهانه تراشی دشمنان اسلام و تشیع شویم.

حجت الاسلام دانشمند با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات عزاداری و تعظیم شعائر دینی، بر ضرورت برگزاری مراسمات عزاداری با رعایت دستورات بهداشتی تأکید کرد و افزود: یکی از اهداف امام حسین(ع) در کربلا مبارزه با ظلم است، اینکه ما دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم ظلم است و به همین دلیل باید همه نسبت به برگزاری شعائر دینی و مراسمات عزاداری در عین رعایت دستورات بهداشتی اهتمام ویژه داشته باشیم./1304/پ202/ف

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات