۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۶۷۰۷۳۷
معاون پژوهش مدرسه علمیه صدوقی:

پژوهش باید به سمت حل نیازهای جامعه برود

پژوهش باید به سمت حل نیازهای جامعه برود
حجت الاسلام عسگری گفت: مسائل پژوهشی مسائل برخاسته از جامعه است و طلبه باید به مسائلی بپردازد که نیاز جامعه است در غیر این صورت این پژوهش ها ارزش چندانی ندارد.

حجت الاسلام رضا عسگری معاون پژوهش مدرسه علمیه صدوقی فاز 5 در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به پژوهش و آسیب های فراروی آن، گفت: یکی از چالش های ما در عرصه پژوهش آموزش مهارت های پژوهشی است.

وی بیان داشت: متأسفانه عمده آموزش ها در سطح کشور در مسائل نظری خلاصه شده است و حجم بسیار زیادی از زمان کارگاه ها صرف تعریف پژوهش و اهداف آن و دیگر مباحث نظری و کلی می شود و این سبب فاصله گرفتن از اهداف حقیقی پژوهش می شود.

معاون پژوهش مدرسه صدوقی اظهار داشت: به نظر می رسد شیوه های پژوهش نیازمند تجدید نظر است چرا که ما قرار است در پژوهش به یک مسأله پاسخ علمی بدهیم و گاهی چنین کاری با شیوه های کنونی امکانپذیر نیست از این رو برای پاسخ به مسائل می شود از شیوه های گوناگونی مانند مقاله کنفرانس علمی و حتی شیوه های هنری بهره برد.

وی افزود: مسائل پژوهشی مسائل برخاسته از جامعه است و طلبه باید به مسائلی بپردازد که نیاز جامعه است در غیر این صورت این پژوهش ها ارزش چندانی ندارد و آنچه ما را کمک می کند تا ما به نیازسنجی درستی در عرصه پژوهش برسیم تعامل حوزه با سازمان های مربوطه است.

حجت الاسلام عسگری گفت: آفت این عدم تعامل موجود بین حوزه و دستگاه ها این است که از پژوهش های کاربردی و خوب هم استفاده نمی شود و نتیجه این می شود که پژوهشگران ما دلسرد می شوند و به دنبال کارهای اجرایی می گردند.

وی اظهار داشت: اگر بنا باشد حوزه تعامل مناسبی با جامعه نداشته باشد و در عرصه پژوهش به نیازهای جامعه توجه نشود و فقط نگاه درون حوزوی داشته باشیم شاهد همان پروژه واتیکان سازی در میدان پژوهش خواهیم بود.

حجت الاسلام عسگری گفت: در پژوهش باید توان علمی و سطح استعداد طلاب در نظر گرفته شود و از هر پژوهشگر و یا هرطلبه ای به نسبت ظرفیت علمی و استعداد او انتظار داشته باشیم./1399/ت302/ب1

ارسال نظرات