۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۶۷۳۱۵۲
وجیزه؛

سلوک عدالتخواهی

سلوک عدالتخواهی
عدالتخواهی پرچمی است که زمین ماندنش ما را از ادامه راه بازمی‌دارد ولی به بهانه عدالتخواهی نباید در دام عدالتخواری افتاد و با بی‌عدالتی همه را با یک چوب راند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، برخی کار‌ها به علت انحطاط از معنای حقیقی و اصلی کنار گذاشته می‌شوند. چه‌بسیار کار‌های خوبی که به خاطر عملکرد ناصواب یک عده، ترک شود و اگر کسی بخواهد به آن نزدیک شود، برچسب می‌خورد. یکی از کار‌ها و پرچم‌هایی که به علت بی‌موالاتی برخی زمین مانده، علم انتقاد و مطالبه‌گری است.

بنابر فرمایشات مکرر رهبر معظم انقلاب در رابطه با مطالبه‌گری و نقد از مسئولین، اهمیت این موضوع روشن می‌شود و چه‌بسا علت رخوت و نخوت برخی مسئولین، عدم بازخواست و عدم پی‌گیری مردم از آنان باشد. سومین توصیه رهبر انقلاب در ۲۸ اردیبهشت امسال به نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، «برافراشته نگه داشتن پرچم آرمانخواهی و مطالبه گری» بود و ایشان تأکید کردند که مطالبه‌گری و انتقاد و اعتراض را با پیشنهاد‌های خوب و قابل اجرا همراه کنید تا فایده جدی و ماندگار داشته باشد.

از آنجا که نهاد مجریه و دولت از اختیارات ویژه‌ای برخوردار است و غالب منابع در دستان این نهاد تعریف شده است، لذا بیشترین مطالبه و در خواست باید از این نهاد صورت پذیرد.
 
به عنوان مثال، امیرحسین بانکی‌پور، عضو هیأت علمی دانشگاه الهیات اصفهان و نماینده مردم اصفهان در گفت‌وگویی با اشاره به بودجه ۱۴۰۰ و بخش فرهنگی آن اظهار داشت: آن چه که کارشناسان اذعان دارند آن است که این بودجه در ابعاد مختلف، ضعیف‌ترین بودجه ۴۰ ساله گذشته است و براساس شاخص‌ها، منحنی‌ها و مقایسه‌ای که در بخش‌های مختلف صورت گرفته از لحاظ عملیاتی کشور را دچار کسری‌ها و عقب‌ماندگی‌هایی خواهد کرد.
 
تا اینجا اهمیت مطالبه‌گری اثبات شد ولی این نکته را هم باید مدنظر داشت که نقد با بی‌‌احترامی، تهمت، بی‌ادبی، افراط و تفریط و... فرق می‌کند و هرکس نسبت به سخنی که می‌گوید، مسئول است و باید پاسخگو باشد. ضمنا بزرگان حوزه چندین سال درس خارج امربه معروف و نهی از منکر می‌گویند و این بحث، بحثی پیچیده است؛ صرفا با شعار امربه معروف و نهی از منکر نمی‌شود پرچم عدالتخواهی را برداشت و صدر تا ذیل را بی‌آبرو کرد.
 
شاید عدم وجود مبانی اسلامی عامل بازی خوردن برخی جوانان در عرصه مقدس عدالتخواهی باشد. هر وقت ارتباط توده با یک عالم دینی قطع شد، احتمال انحطاط رفتار و کارها بالا می‌رود. درختی که ریشه‌اش در خاک نباشد درخت تنومندی نخواهد شد و با کوچک‌ترین وزشی از پای خواهد افتاد.
 
حضرت آقا در دیدار خود با مداحان تصریح کردند: بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد. ایشان با اشاره به دو خطبه طوفانی حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر اعظم(ص) که در عین مضامین مهم و اعتراضی و اعلام خطر درباره انحراف از مفاهیم برجسته اسلامی، با کلمات محکم و متین و بدون بیان حتی یک کلمه توهین‌آمیز بیان شده است، افزودند: مکتب اهل‌بیت(ع) از مسائلی مانند قول بغیر علم، غیبت، تهمت، بدگویی و بدزبانی مبرّا است.
سید محمد متکلم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ضدعدالتخواری
Iran, Islamic Republic of
۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶
ی سوال فنی،
چرا همش عدالتخواه‌ها گل به خودی زدند؟!!
5
0