۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۶۹۷۷۲۵
اندر احوالات سروش محلاتی؛

وقتی حامی روحانی، دلسوز فقرا می شود!

وقتی حامی روحانی، دلسوز فقرا می شود!
سروش‌ محلاتی و دوستان ایشان معتقدند نظام جمهوری اسلامی مشکل عقل دارد و شبیه حکومت اموی است و هرگز کلامی هم در بیان مثبتات نظام در زبان و قلم آنها جاری نمی‌شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، فردی به نام محمد سروش‌محلاتی، که رسانه‌های اصلاح‌طلب گاهی با عنوان آیت‌ا... و گاهی با حجت‌الاسلام از وی یاد می‌کنند و مواضع سیاسی جنجال‌برانگیزی هم اتخاذ می‌کند، اخیراً طی اظهاراتی در سرای فرهنگ و قرآن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفته است: اولین مسئله‌ای که قرآن کریم در زمینه عملی مطرح کرده این است که سفره فقرا را بستن و اعتنایی به آنها نداشتن چه خطری دارد؟ این مستقیما دستور نیست ولی بالاتر از دستور است و نوعی هشدار است.

سایت اصلاح‌طلب صبح ما نیز که اقدام به انتشار این اظهارات کرده؛ تیتر "رسیدگی به فقرا، نخستین هشدار قرآن" را برای این مطلب انتخاب کرده است.[1]

فقر و مسئله اقتصاد یکی از اصلی‌ترین هشدارهای دینی ماست.

از همین رو است که در ادبیات دینی ما فقر زمینه‌ساز کفر دانسته شده و برای همین است که در عقلانیت حکومتی شیعه؛ امیرالمؤمنین علی(ع) با تازیانه در بازار کوفه راه می‌رفت تا بر روند بازار و قیمت‌های عادلانه نظارت داشته باشد.

عقلانیتی که سبب شد کارنامه حکومت علی(ع) برای مردم زمانش آب سالم، نان گندم و سرپناه باشد.[2]

نظام جمهوری اسلامی ایران نیز اگرچه همچون تمام حکومت‌های دیگر درگیر مشکلاتی در اقتصاد است اما مواضع رهبرانش و شاخص‌های کلان اقتصادی نشان می‌دهد که مسیر حرکت انقلاب ایران در راستای کاهش فقر و توجه به حل مشکلات اقتصادی است.

کما اینکه یک نگاه ساده به شاخص‌های کلان اقتصادی ایران نشان می‌دهد که قرار داشتن ایران در جمع 30 اقتصاد برتر جهان، کاهش نرخ فقر مطلق (به معنای گرسنگی) از ابتدای انقلاب تاکنون، بهبود ضریب جینی، مالیات و نان و سوخت ارزان و... همگی نشان می‌دهد که ایران اسلامی با وجود مشکلاتی مثل گرانی اما در مسیر پیشرفت قرار دارد.

در این میان اما از سایر تواصی قرآن و نهج‌البلاغه مثل هشدار بزرگ "مبارزه با نفاق" و لزوم شکرگزاری هم نباید غفلت کرد.

چه شد که حکومت علی(ع) از جانب برخی خواص آن زمان مصداق حکومت فاسد معرفی شد؟!

و چه شد که مردم از مثبتات حکومت علی(ع) به سختی‌های حکومت حجاج یوسف فروافتادند؟!

نقش منافقین و نقش کتمان مثبتات حکومت امام علی(ع) و امام مجتبی(ع) از سوی خواص در این رخدادهای شوم چه بود؟!

آقای سروش‌محلاتی و دوستان ایشان که معتقدند نظام جمهوری اسلامی مشکل عقل دارد و شبیه حکومت اموی است و هرگز کلامی هم در بیان مثبتات نظام در زبان و قلم آنها جاری نمی‌شود آیا می‌دانند که در پس سیاه‌نمایی و کتمان کارنامه نظام چه آینده‌ای مردم را تهدید می‌کند؟!

ما قضاوت درباره آنچه که سروش محلاتی گفته و آنچه که ما از تاریخ گفتیم را به قضاوت مخاطبان، اقتصاددانان و البته قرآن پژوهان محترم می‌گذاریم و مجددا تأکید می‌کنیم که جامعه مخیّر است بین درک داشته‌ها و مسیر طی شده با مشکلات و سختی‌هایی که همه جوامع به آنها مبتلی هستند؛ یکی را انتخاب کند و البته همه باید بدانیم که این انتخاب توسط خواص جامعه شکل می‌گیرد.

گفتنی است مقام معظم رهبری در بیانات خود نظام اسلامی را مایه افتخار و مباهات اسلام می‌دانند. سخنی که از بنیان‌ها و اسناد لازم در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و حکومتی نیز برخوردار است و می‌توان به روشنی آنرا اثبات کرد.

اینکه چرا این بیان راهبردی و قابل اثبات، آنچنان که باید در رسانه‌ها و تریبون‌های جامعه مورد پرداخت و ماساژ قرار نمی‌گیرد و بنیادهای آن توسط بسیاری از خواص کشور مورد اشاره نیست، جای تأمل دارد.

1_http://sobhema.news/?p=19523

2_  https://farsi.khamenei.ir/others-article?id=19080

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱
سابقه دار بودن و کنار امام علی (ع) بودن دلیل برسعادت نیست باعلی(ع) ماندن هنراست.
0
0