۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۶۹۸۲۵۳
نگاهی به سریال «موج اول»؛

روایتی سیاه و سفید از مدافعان سلامت در قاب تلویزیون

روایتی سیاه و سفید از مدافعان سلامت در قاب تلویزیون
مجموعه «موج اول» به نوعی اولین سریال راوی بیماری کرونا در قالب یک داستان واقعی در رسانه ملی است که عوامل ساخت آن سعی کرده‌اند قصه را برای بیننده‌های تلویزیون واکاوی کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مجموعه «موج اول» کاری از خانه تولیدات جوان صداوسیماست که به تهیه کنندگی سعید کمانی و کارگردانی سید امیر سجاد حسینی تولید شده است.‌

این مجموعه تلویزیونی روایتی تکان دهنده از قصه مردان و زنان ایثارگری است که مانند دوران جنگ تحمیلی پای در نبردی با یک ویروس ناشناخته جهانی گذاشته‌اند و تن به مبارزه‌ای داده‌اند که دشمن رو در روی آنها ناشناخته است و در این مسیر بالاترین فداکاری و ایثار را در قبال هموطنان خود انجام می‌دهند.

روایت ماجرای این مجموعه همراه با غصه‌ها و امیدهایی است که با شروع این مجموعه و در نخستین روزهای شیوع این بیماری در اقصی نقاط کشور مان شاهد بودیم؛ در قسمت‌های نخستین سریال«موج اول» بیننده کاملا در آن فضا قرار می‌گیرد و به نوعی خاطرات تلخ و شیرین دوران ابتدایی شیوع این بیماری در اذهان زنده می‌شود.

روایتی سیاه و سفید از مدافعان سلامت در قاب تلویزیون

مهدی فخیم‌زاده که در نقش «دکتر احمد جهان» به عنوان فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و ریوی در این مجموعه ظاهر شده است پزشک متخصصی است که سال‌ها از این حرفه دور و در مزرعه‌ای به کار و زندگی مشغول بوده که با توجه به شیوع بیماری کرونا درکشور توسط یکی از دوستان نزدیک‌اش «فرمانده ابراهیم» که «محسن قصابیان» ‌بازیگر کاراکتر آن هست و در این سريال انسانی جهادگر و از نیروهای جبهه و جنگ هست جهت کمک به بیماران کرونایی فراخوانده می‌شود.

در صحنه‌های بخش‌های اول این مجموعه ابتدا دکتر جهان درمقابل تقاضا و خواهش «فرمانده ابراهیم» مقاومت می‌کند اما در لحظه‌ای که به یاد ایثارگری‌های رزمندگان جبهه و جنگ می‌افتد با تقاضای دوست صمیمی اش موافقت می‌کند و عازم بیمارستان صحرایی که بصورت جهادی در حاشیه یک کارخانه برپا شده بود می‌شود و بدین ترتیب ماجرای قصه سریال «موج اول» وارد یک مرحله سرنوشت‌ساز می‌شود؛ دراین مسیر و از ابتدای شروع سریال«موج اول» در سکانس‌هایی از این مجموعه با نقش تاثیرگذار و کلیدی ‌پرستار ایثارگر و از جان گذشته‌ای با نام «آفاق حمیدی» با بازی «فریبا متخصص» آشنا می‌شویم که بیننده تلویزیون را در حال و هوای سخت و طاقت فرسای دوران ابتدایی شیوع این بیماری قرار می‌دهد.

در بخش‌های اولیه این مجموعه بینندگان‌ با کاراکتر «خانم حمیدی» پرستار سخت‌کوش و وظیفه‌شناس و با وجدانی آشنا می‌شوند که تا آخرین لحظه‌های دوران شاغلی خود دست از تلاش برنمی دارد و در سکانسی هم شاهد این موضوع هستیم که او در آستانه بازنشستگی اش هست که مصادف با شروع شیوع بیماری کرونا در کشورمان شده اما این سرپرستار بیمارستان حاضر نیست محل خدمت را ترک کند و با وجود اینکه از سوی رئیس ‌بیمارستان«دکتر شاه‌میری» که «کوروش سلیمانی» ایفاگر نقش آن است و از مخالفان برپایی بیمارستان صحرایی است و برخی افراد دیگر که هم فکر «دکتر شاه میری» هستند‌،‌ به او تاکید می‌کنند که بازنشسته شود و به استراحت و زندگی راحت بپردازد و به نوعی پایان کار خدمت او را گوشزد می‌کنند.

روایتی سیاه و سفید از مدافعان سلامت در قاب تلویزیون

اما این انسان فداکار (آفاق حمیدی) عازم بیمارستان صحرایی می‌شود و به عنوان سرپرستار و هماهنگ‌کننده بیمارستان به انجام وظیفه مشغول می‌شود و تلاش فراوان دارد تا علی‌رغم تهدید «دکتر شاه میری» و عواملی که قصد دارند بیمارستان صحرایی را تعطیل کنند مقابله کند.

در این راستا «فرمانده ابراهیم»‌ به یاد روزهای دفاع مقدس و در نقش فرمانده‌ای مقتدر در جنگ در این شرایط سخت کرونایی در سکانس حزن‌انگیز که این‌ سرپرستار از همه شرایط ناامید شده است به او دلداری و امید می‌دهد و باحمایت از «آفاق حمیدی» سعی دارد که این بیمارستان صحرایی را با چنگ و دندان سرپا نگه دارد.

همچنین در این مجموعه بازی مرحوم سیامک اطلسی که نقش یک پزشک را برعهده‌ دارد دیدنی است که سرانجام این هنرمند پیشکسوت و توانای کشورمان براثر بیماری کرونا فوت می‌کند.
سید امیر سجاد حسینی کارگردان مجموعه «موج اول» در فصل اول این مجموعه تلاش کرده است که فضای سیاه و سفید روزهای نخست شیوع این بیماری منحوس را از دریچه دوربین و روایتی ایثار گونه به بیننده القا کند و همین‌طور ناکامی‌ها، افسردگی‌ها و ناملایمات و سختی‌هایی که کادر درمان با آن رو‌به‌رو بودند را از قاب تلویزیون نشان دهد، در واقع در بخش‌های ابتدایی این مجموعه سعی می‌کند که صحنه‌های امیدوار‌کننده‌ای را در آن فضای تلخ و ناامید‌کننده و با تصویر تلویزیونی برای ما روایت کند.

در بخش‌هایی هم تصاویر نبرد مدافعان سلامت با ویروس کرونا نگران‌کننده و برای آنها خطرآفرین است و این فضا به‌قدری تکان دهنده است که مخاطب یک لحظه به همراه همه کاراکترها و آدم‌های درون این قصه متاثر می‌شود، اما کم‌کم و از لحظه‌ای که فضا مانند ایام دفاع مقدس جهادی و بسیجی می‌شود فضای قصه هم تلطیف می‌شود و امیدها باردیگر در دل‌ها زنده می‌شود و تلاش‌های کادر درمان و ایثارگری‌های آنها بالاخره جواب می‌دهد.

روایتی سیاه و سفید از مدافعان سلامت در قاب تلویزیون

در بخش‌های ششم و هفتم فصل اول این سریال آرامش به فضای بیمارستان صحرایی برمی‌گردد و صحنه‌هایی را شاهدیم که بیماران کرونایی که به زندگی لبخند می‌زنند و بدین ترتیب قصه وارد فضای بهتری می‌شود و ادامه مجموعه و ماجراهای پیش رو...
به هرحال مجموعه «موج اول» به نوعی اولین سریال راوی بیماری کرونا در قالب یک داستان واقعی در رسانه ملی است که در این سریال عوامل ساخت آن سعی کرده‌اند از زوایای گوناگون و به طور ملموس و عینی قصه را برای بیننده‌های تلویزیون واکاوی کنند.
رسول شمالی ورزنده

منبع: کیهان
ارسال نظرات