جزئیات و اهداف چهارمین جشنواره کتاب سال سبک زندگی
به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجتالاسلام علی رحمانی دبیر چهارمین جشنواره کتاب سال رضوی گفت: در سه دورهای که این جشنواره برگزار شد ظرفیتهای موجود در سبک زندگی را در قالب معرفی کتابهایی که در این رابطه نگارش شده بررسی کردیم و امیدواریم امسال که چهارمین دوره از این جشنواره را برگزار میکنیم بتوانیم یک گام جلوتر برویم.
وی با اشاره به جایگاه این جشنواره و اهمیت برگزاری چنین جشنوارههایی افزود: واژه سبک زندگی یکی از پرکاربردترین واژههایی است که در سالهای اخیر در گفتوگوهای علمی، رسانهای و سیاسی کشور مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین در یک دهه اخیر نیز سبک زندگی یکی از کلیدواژههای کاربردی در بیانات مقام معظم رهبری است.
دبیر چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی تصریح کرد: ایشان به منظور اهمیت و تاثیر این واژه بر مدیریت فرهنگی، سیاسی و علمی جامعه از این کلیدواژه در بیانیه گام دوم انقلاب استفاده کردهاند تا افق ۴۰ساله آینده را بر اساس برخی از این محورهای پایه مورد تأکید و اهمیت قرار دهند.
حجت الاسلام رحمانی عنوان کرد: این اصطلاح در میان رشتهها، گروههای دانشی و تخصصهای مختلف در نگاه عامه، میان خبرنگاران و عموم مردم برای بُعد جالب و جذاب زندگی مورد استفاد قرار میگیرد و آخرین نمودارهایی که ارائه شده نشان میدهد که در سالهای اخیر از طریق موتورهای جستوجو این اصطلاح در کشور ما به فراوانی جستجو شده است.
وی خاطرنشان کرد: این امور حاکی از آن است که ذهنیت عامه مردم و متخصصان متوجه مفهومی به نام سبک زندگی شده است. امروز در حوزه بهداشت و درمان نیز در خصوص سبک زندگی سالم و ناسالم سخن به میان میآید و یا اینکه روانشناسان برای تعریف سبک زندگی به تصویری که انسان از خویشتن، خود ایده آل و جهان پیرامونی دارد اشاره میکنند. این تصویر زمینهساز و تنظیم کننده ارتباطات انسان با دنیای پیرامون است که از آن برای تبیین مفهوم سبک زندگی بهره میبرد.
دبیر چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی ادامه داد: از طرفی نیز جامعه شناسان در تحلیل هویت اجتماعی در سالهای دور با تکیه بر مفهوم طبقه اجتماعی به منظور تحلیل هویت و طبقه، بر روی فعالیتهای تولیدی جایگاه مولد متمرکز میشدند، اما در سالهای نه چندان دور به دلیل رشد مصرف و مصرفگرایی بر روی واژه سبک زندگی تمرکز کردهاند.
اهمیت و جایگاه واژه سبک زندگی در نگاه سیاستمداران
حجت الاسلام رحمانی بیان کرد: در حقیقت باید مفهوم سبک زندگی را یک مفهوم کاملا کاربردی و مطابق با واقعیات و حوزه عمل بدانیم. همچنین باید گفت که سبک زندگی یک مقوله کاملا عمل گرایانه است و باید با یک نگاه کاملا عملگرا به این واژه توجه کرد و آن را نمودی از رفتارها و نه صرفا گفتار و اندیشه دانست.
وی عنوان کرد: از اینرو این واژه با این جایگاه مهم و ضروری که در حوزه اجتماع پیدا کرده، از ناحیه سیاستگذاران هم مورد حمایت قرار گرفته است. کما اینکه سیاستمدارن در عرصه حکمرانی نمیتوانند از سبک زندگی چشم پوشی کنند که اگر غفلت کنند قطعاً تغییری در حوزه برنامهریزیها و مدیریتها رخ خواهد داد.
دبیر چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی خاطرنشان کرد: در واقع اگر هر سیاستمداری به هر دلیلی از این عرصه غفلت کند باید در تدابیر خود و مدیریتی که دارد تغییراتی را ایجاد کند. امروز سبک زندگی و سنجش آن، سنجش پیشرانهای تحول و تغییر قلمداد میشود و به همین جهت این عرصه به لحاظ ابعاد مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است.
حجت الاسلام رحمانی گفت: ما در این میان به عنوان افرادی که این رسالت را بر دوش داریم، احساس میکنیم که باید در حوزه سبک زندگی فعالیت کنیم و به همین منظور بر آن شدهایم که به معرفی یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگی در حوزه انتقال مفاهیم مرتبط با سبک زندگی بپردازیم و آن را در قالب برپایی جشنواره کتاب برگزار کنیم. امسال پس از سه دوره برگزاری امیدواریم که با لطف الهی و ظرفیتی که وجود دارد چهارمین مرحله را در بهمنماه سال جاری در شهر مشهد برگزار کنیم.
اهداف جشنواره کتاب سال سبک زندگی
وی با اشاره به اهداف این جشنواره تصریح کرد: اهداف این جشنواره را میتوان شناسایی آثار فاخر مرتبط با عرصه سبک زندگی و معرفی آنها به مخاطبان فرهیخته، ایجاد شبکه تعاملی میان فعالان عرصه سبک زندگی و شناسایی استعدادهای بالفعلی که در عرصه سبک زندگی در حال فعالیت هستند عنوان کرد.
دبیر چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی اضافه کرد: در واقع همه اینها مقدمهای برای ترویج ادبیات مربوط به سبک زندگی است و به طبع آن نیز گفتمانسازی و ایجاد یک جریان پایدار حول محور سبک زندگی است. البته برای دستیابی به این اهداف به حضور فعال اصحاب رسانه نیازمندیم، چراکه اصحاب رسانه را چشم رصدگر فعالیتهای فرهنگی کشور میدانیم که میتوانند با توجه و تمرکز بر پدیدههایی که رخ میدهد و با ضریب دادن به آنها و با توجه بخشیدن به مخاطبان، اهمیت این مفاهیم را به خوبی از طریق فضای رسانه منتقل کنند./933/