۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
کد خبر: ۷۲۵۹۰۷

نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقه معاصر افتتاح شد

نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقه معاصر افتتاح شد
نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقه معاصر با شرکت مراکز پژوهشی حوزه در مرکز فقهی ائمه اطهار با حضور آیت الله فاضل لنکرانی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اولین نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقه معاصر با حضور آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مرکز فقه ائمه اطهار افتتاح شد.

در این نمایشگاه 20 مرکز حوزوی با صدها عنوان اثر مکتوب و پژوهشی فعالیت های خود را معرض بازدیدکنندگان قرار دادند.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه حجت الاسلام محمدعلی قاسمی مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار اظهار داشت: برای ورود فقه به عرصه های تخصصی لازم است زیربناهای تخصصی رشته های فقهی ایجاد شود از همین رو در مرکز فقهی ائمه اطهار گام های مهمی برای شکل دهی به فقه پزشکی انجام شد.

وی ادامه داد: اولین گام جداکردن آیات و روایات مرتبط به آن است که آیات آن استخراج شده و واژگان به طور جداگانه معنا شده و موضوع پزشکی آن نیز تطبیق داده شده است. این گام های ابتدایی است و لازم است است قدم های بعدی محکم تر برداشته شود.

حجت الاسلام قاسمی در ادامه افزود: برخی آیات مبنا و قاعده ساز بوده و برخی از آیات نیز تک مسأله ای است و برای مثال آیه احسان در پزشکی نیز استفاده دارد و قاعده ساز است. آیاتی که در فتوای فقها استفاده شده اند نیز آورده شده است.

وی افزود: در فقه پزشکی بحث نسب بسیار مورد مناقشه است زیرا در عنوان شبیه سازی که تخمک یک خانم را خالی می کنند و سلولی غیر از اسپرم را از همان خانم یا فرد دیگر می گیرند که تبدیل به انسان می شود و سؤال پیش می آید که نسب آن چیست و مباحث ارث آن چه می شود؟ مباحث ضروری و لازمی است که باید انجام شود و در برخی کشورها این مباحث مورد مطالعه قرار گرفته است و در آمریکا دکتر نصر ذیل آن پژوهش می کند.

مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار تأکید کرد: در برخی از کشورها از نظر پروتئینی گوشتی را شبیه سازی کردند و در اینجا بحث تزکیه مطرح می شود؛ آیات رازداری در محرمانگی اسرار بیماران به طور مفصل بحث شده است که کتابش در مرکز فقهی ائمه اطهار موجود است.

وی با اشاره به آیات ضرر و زیان که قاعده ساز است عنوان کرد: برخی ملاک را در نسب تعلق نطقه می دانند و اینجا اشکال پیش می آید برای مثال اگر کسی اسپرم خود را به بانک اسپرم اهدا کند و در اثر آن صد فرزند متولد شود آیا باید به همه این فرزندان نفقه دهد و آن ها از او ارث می برند؟ به نظر می آید در اینجا ملاک انعقاد نطقه به همراه عمل زناشویی باشد که البته بحث های آن صورت گرفته است.

حجت الاسلام قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: فقه پزشکی در مرکز فقهی ائمه اطهار رشد داشته است و این گروه به عنوان پژوهشگران فعال عرصه فقه معاصر به جامعه علمی حوزه معرفی شده اند.

ارسال نظرات