۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۷۳۴۱۱۳
در نشست «بررسی دغدغه‌های کنشگران فرهنگی حوزه» مطرح شد؛

از بی توجهی به فعالیت های فرهنگی در زمینه حجاب تا ناهماهنگی نهادهای اجرایی

از بی توجهی به فعالیت های فرهنگی در زمینه حجاب تا ناهماهنگی نهادهای اجرایی
نشست «بررسی دغدغه‌های کنشگران فرهنگی حوزه» با حضور حجت الاسلام جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و برخی فعالان فرهنگی حوزه در خبرگزاری رسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، فرهنگ مجموعه ای از عقاید، اخلاق و قوانین و مقررات است که با داشتن فرهنگ صحیح جامعه به پیشرفت و تعالی خواهد رسید، مشکلات و دغدغه های فرهنگی باعث شده است که دلسوزان برای اصلاح امور کشور و بهتر شدن زندگی اجتماعی راهکارهایی را پیشنهاد دهند و به برطرف کردن مشکلات فرهنگی بپردازند، اما نقش نهادهای فرهنگی که وظیفه اصلی آنها بحث فرهنگ است در این زمینه بیشتر است و اگر به وظایفی که دارند درست عمل کنند تا حد زیادی مشکلات برطرف خواهد شد، قوانین فرهنگی خوبی در مجلس به تصویب رسیده است ولی اجرای آنها به خوبی صورت نمی گیرد همین مسائل باعث شده است که دلسوزان و فعالان فرهنگی کار فرهنگی را از مسئولین مطالبه کنند و به ارائه راهکار فرهنگی بپردازند، از همین رو خبرگزاری رسا نشستی را با عنوان «بررسی دغدغه‌های کنشگران فرهنگی حوزه» با حضور فعالان فرهنگی برگزار کرده است که در این نشست کارشناسان فرهنگی نظرات، پیشنهادات و راهکارهای خود را مطرح کردند که در ادامه به این نظرات اشاره می شود:

نشست « بررسی دغدغه‌های کنشگران فرهنگی حوزه» برگزار شد

حجت الاسلام جلالی نماینده مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی پدیده‌ای بی‌نظیر بود، اظهار داشت: از سال 68 آمریکایی ها توانستند در تصمیم سازی کشور دخالت کنند و دوران کارگزاران، دوم خرداد و اعتدال تا سال 1400 بجز مدت کوتاهی، دولت در دست این افراد بود و در مدت کوتاهی که دولت دست آنها نبود فتنه 88 را پیش آوردند.

وی در ادامه بیان داشت: ماه اول دولت آیت الله رئیسی با مشکل مالی و کمبود ذخیره ارزی و کالاهای اساسی همراه بود و در ادامه این مشکلات دولت تجمعات صنفی معلمان و کارگران همراه بود که دولت توانست از این مرحله با افزایش پلکانی عبور کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهانه قرار دادن فوت مهسا امینی برای سرنگونی دولت ابراز کرد: تقریبا 80 هزار نفر که یک دهم درصد کشور بود، جنگ ترکیبی به راه انداختند و در طی 100 روز این جنگ شکست خورد و بعد از این حادثه برای از بین بردن نظام فتنه دینی شروع کرده اند و می خواهند جریان های سکولار حوزه را که به صورت جزیره ای عمل می کنند، تجمیع کنند.

نشست « بررسی دغدغه‌های کنشگران فرهنگی حوزه» برگزار شد

خانم معصومه اسماعیلی نیز در این نشست با تأکید بر اینکه دشمنان از روش های مختلف برای ضربه زدن به اسلام استفاده می کنند، گفت: کشور انگلیس موسسه اسلام شناسی دارد و از کشورهای مختلف دانشجو جذب می کند که در این موسسه برای سکولار کردن اسلام تلاش می شود.

وی دانشگاه اکسفورد را یکی دیگر از مراکز تحقیقاتی درزمینه اسلام شناسی دانست و گفت: دانشگاه لندن به تحقیقیات گسترده در زمینه حقوق اسلامی، اقلیت های مذهبی و ایران شناسی می پردازد.

اسماعیلی ادامه داد: دانشگاه منچستر 100 سمینار دینی را برگزار کرده است در حالی که حوزه‌های علمیه به فعالیت‌های بین المللی گسترده نمی پردازند و در این زمینه عقب ماندگی دارند.

نشست « بررسی دغدغه‌های کنشگران فرهنگی حوزه» برگزار شد

حجت الاسلام غلامرضا جلیلی از فعالان جهادی و مبلغین حوزه علمیه در ادامه این نشست ضمن بیان اینکه دشمن می خواهد بدون جنگ و خونریزی کشور را بگیرد، عنوان کرد: مسئولان فرهنگی با بعضی از سکوهای رسانه ای که مسائل فرهنگی را رعایت نمی کنند برخورد نمی کنند و ادامه فعالیت این سکوها باعث مشکلات فرهنگی فراوان می شود.

حجت الاسلام عبدالله جلالی از فعالین رسانه‌ای از دیگر سخنرانان این نشست با تأکید بر اینکه در کشور به هم ریختگی فرهنگی داریم، تصریح کرد: نظریه و همگرایی فرهنگی در کشور وجود ندارد، معتقدم کمیسیون فرهنگی از همجواری با رسانه ملی نتواست استفاده کند و همگرایی فرهنگی را ایجاد نکرد در حالیکه در رسانه های غربی برای دشمنی تقسیم کار دارند اما در کشور ما تقسیم کار فرهنگی  وجود ندارد.

حجت الاسلام عبدالله رضائی مدیرعامل موسسه سلمان نیز در این نشست با انتقاد از کمبود بودجه فرهنگی در کشور تاکید کرد: اگر بینش های مردم قوی بود با وجود مشکلات اقتصادی به کشور کمک می کردند، عفاف و حجاب قانون شده است ولی ارگان های عمومی و خاص متولی، امنیت روانی برای امر به معروف و نهی از منکر ندارند.

وی بیان کرد: افزایش هزینه های فرهنگی باعث شده است که به کارهای فرهنگی پرداخته نشود و باید دولت به موسسات فرهنگی برای تامین هزینه های فرهنگی توجه کند تا از بین نروند.

خانم سلطانی از مبلغین حوزه علیمه نیز در این نشست با اشاره به کمبود بودجه برای کارهای فرهنگی خاطرنشان کرد: عامل اصلی و ریشه در مشکلات فرهنگی بررسی نمی شود و جزیره ای عمل کردن فرهنگی باعث بروز این مشکلات در جامعه شده است، نباید گروه های جهادی تمام کارهای فرهنگی را انجام دهند بلکه با تقسیم کار و برنامه ریزی کار با کیفیت بهتری انجام می‌شود.

نشست « بررسی دغدغه‌های کنشگران فرهنگی حوزه» برگزار شد

خانم سیفی استاد حوزه علمیه از دیگر مدعوین و از فعالان فرهنگی بود که به بیان تقطه نظرات خود در زمینه عفاف و حجاب پرداخت و گفت: ما لایحه عفاف و حجاب را بررسی کرده ایم و جای تعجب داشت که در این لایحه جریمه ها با وجود اینکه بازدارندگی زیادی ندارند، به جای این که مجرم را در فشار قرار دهد، دست آمر به معروف و ناهی از منکر را می بندد.

وی در ادامه گفت: در این لایحه از نظرات حوزه کمک نگرفته و از ظرفیت حوزه برای فرهنگ سازی در جامعه استفاده نشده است.

حجت الاسلام مرتضی عبدالهی نویسنده و پژوهشگر حوزه در ادامه این نشست با بیان اینکه آنچه از مجلس انقلابی انتظار داشتیم هنوز محقق نشده است، ابراز کرد: با وجود اینکه مسئله فرهنگ عمومی کشور سازمان و برنامه دارد، آیا برنامه های فرهنگی در جامعه اجرا شده است؛ وضعیت ولنگاری فرهنگی تا جایی پیش رفته که به فرهنگ ولنگاری تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه ما تقاضا داریم که مجلس در زمینه فرهنگی فعال باشد و طرح‌‌های فرهنگی کلان را تصویب کند، تصریح کرد: مسئولین فرهنگی، شعار اقتصادی می دهند و به وظیفه خود عمل نمی کنند، برخورد با بی‌حجابی مانند برخورد ماهواره بوده و نتیجه مطلوب نداشته است و با سیاسی کار کردن مسائل فرهنگی حل نمی شود.

نشست « بررسی دغدغه‌های کنشگران فرهنگی حوزه» برگزار شد

حجت الاسلام نواب موسوی فعال فرهنگی در ادامه این نشست با بیان مطلبی از حضرت آقا که فرمودند دشمن هویت زدایی، ارتجاع و القاء رسیدن بن بست را می خواهد در جامعه بوجود آورد، اظهار داشت: عقب نشینی در مسائل فرهنگی با پیش روی معضلات فرهنگی همراه است و در این وضعیت نابسامان فرهنگی باید فکری برای مسائل فرهنگی شود.

حجت الاسلام پورسعید طی سخنانی با بیان اینکه کار جهادی صورت می گیرد ولی کار به‌کندی پیش می‌رود، گفت: باید مردم خدمت را از مبلغین را ببینند و برای دیده شدن خدمت باید مسئولین حمایت کنند، در کارهای فرهنگی پیشگیری از درمان بهتر است و پیشگیری به این شکل است که طلاب جهادی حمایت شوند تا در میدان خدمت موفق تر عمل کنند.

وی راهکار اصلی کار فرهنگی را مردمی عمل کردن دانست و خاطرنشان کرد: حمایت از مبلغین عرصه را برای خدمت بیشتر به مردم فراهم می کند و مردم با مشاهده کار فرهنگی از طلاب قطعا با آنها همراهی می کنند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
نیری
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
ایکاش از شروع دوره نمایندگی این جلسات برگزار بشود
0
0