۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۷۴۰۸۱
استاد حوزه علمیه:

بهتر از شغل طلبگی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول گروه علمی اخلاق مرکز آموزش تخصصی تبلیغ حوزه های علمیه با اشاره به رسالت طلاب و اساتید حوزه های علمیه سفیران هدایت گفت: مربیان و اساتید باید با روش های تربیتی آشنا بوده و با شناخت و ملاحظه مقتضیات زمان و مکان از چندین روش تربیتی بهره بگیرند.
طلبه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی روز شنبه در چهارمین اجلاسیه سراسری اساتید حوزه های علمیه سفیران هدایت که در تالار مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد در سخنانی با اشاره به عوامل موثر در تربیت اظهار داشت: محیط، خانواده و اجتماع از جمله عوامل موثر در امر تربیت است که آشنایی مربیان و اساتید به این امور می تواند بسیار راهگشا باشد.

وی مذهب و میراث فرهنگی را از دیگر عوامل موثر در تربیت دانست و بیان داشت: میراث فرهنگی که مسلمانان به ویژه شیعیان در اختیار دارند در دنیا بی نظیر است و استفاده از این عوامل در امر تربیت می تواند به مربیان و اساتید کمک شایانی بکند.

این استاد حوزه علمیه قم، در ادامه با مهم خواندن آشنایی مربیان و اساتید سفیران هدایت با اصول تربیتی گفت: مربیان و اساتید باید با روش های تربیتی آشنا باشند و با شناخت و ملاحظه مقتضیات زمان و مکان از چندین روش تربیتی بهره بجویند.

حجت الاسلام محمدی تاکید کرد: اساتید و مربیان باید خودشان با شناخت شرایط لازم برای تربیت، در راستای این امر مهم اقدام کنند و بهترین راه ممکن نیز استفاده از تمام روش های تربیتی است.

وی توجه مربیان و اساتید سفیران هدایت به اصول تربیتی را ضروری دانست و گفت: روش تکریم شخصیت از دیگر روش های تربیتی است که اگر ما بتوانیم به مخاطب بفهمانیم که او عزیز و کریم است بخش قابل توجهی از امر تربیت را پیموده ایم.

مسؤول گروه علمی اخلاق مرکز آموزش تخصصی تبلیغ حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به قداست طلبگی تصریح کرد: بهتر از شغل طلبگی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و طلاب اگر بتوانند این کرامت را درک کنند گام بسیار بلندی را در مقوله تعلیم و تربیت برداشته اند.

وی روش الگویی را از دیگر شیوه های تربیتی خواند و تاکید کرد: دانش آموزان همواره از رفتار و حرکات مربی الگو می گیرند و طلاب و اساتید سفیران هدایت با ید به این موضوع مهم توجه کنند.

استاد حوزه علمیه قم همچینین با اشاره به تاثیرات موعظه در افراد خاطرنشان کرد: موعظه و نصیحت مخاطب، ویژگی ها و شرایط خاصی را می طلبد که مربیان امر تربیت باید به آن توجه کنند و در زمان مقتضی و مفید نسبت به آن اقدام نمایند.

مسؤول گروه علمی اخلاق مرکز آموزش تخصصی تبلیغ حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنانش مبانی اسلامی را بهترین منابع تربیتی ارزیابی و تصریح کرد: بهترین منبع تربیتی در قرآن کریم و روایات اسلامی است و طلاب و اساتید باید این مبانی ناب را استخراج کرده و با شیوه های نوین تبلیغی و تربیتی به دانش آموزان و جامعه آموزش دهند.

گفتنی است، در این اجلاسیه همچنین حجت الاسلام تقوی از اساتید حوزه علمیه قم، نیز به ایراد سخن پرداخت و شیوه های تربیتی در مخاطب شناسی، خود شناسی و روش شناسی مقوله تعلیم وتربیت مورد ارزیابی قرار داد. /924/پ202/ص

ارسال نظرات