۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۷۴۳۱۵۰
آیت الله کعبی:

فصل مشترک حوزه و دانشگاه فرهنگ سازی و تمدن سازی است

فصل مشترک حوزه و دانشگاه فرهنگ سازی و تمدن سازی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در سایه قدرت ایدئولوژیک برخاسته از اسلام ناب، ایران اسلامی به جلو هدایت شده است و دانشگاه المصطفی در این نگاه تمدن سازی باید باز تعریف شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، صبح جمعه در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ موسسه عالی علوم ومعارف دانشگاهیان جامعة المصطفى در مرکز علمی فرهنگی امام حسین (ع) اهواز گفت: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه تقلید این دو نهاد علمی از یکدیگر نیست بلکه وحدت در آرمانها و وحدت در اهداف جهت ساخت جامعه بر مبنای فرهنگ و تمدن نوین انسانی برگرفته از اسلام ناب محمدی است.

وی با بیان اینکه فصل مشترک حوزه و دانشگاه فرهنگ سازی و تمدن سازی است، افزود: نظریه ساخت فرهنگ و تمدن مبتنی بر سه ضلع برخورداری از نظریه تمدنی در اسلام، بهره مندی از علم، معرفت و تجارب پیشرفته بشری و نظریه مقاومت است، ضلع سوم مقاومت در تمام ابعاد یعنی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در بر می گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در انقلاب اسلامی هر سه نظریه انجام شد و در این چهل و چند سال از گذشت انقلاب در نظریه مقاومت به کجا رسیده ایم، در اوایل انقلاب جهان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود و امروز بعد از چهل و چهار سال باز دو بلوک در جهان وجود دارد اما اینبار بلوک استکبار و نظام سلطه به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی و بلوک محور مقاومت اسلام به فرماندهی انقلاب اسلامی ایران.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ایران اسلامی یکی از قدرت های برتر ایدئولوژیک جهانی است، تصریح کرد: در سایه قدرت ایدئولوژیک برخاسته از اسلام ناب ایران به جلو هدایت شده است، دانشگاه المصطفی در این نگاه تمدن سازی باید باز تعریف شود.

آیت الله کعبی با اشاره به اسلامی سازی علوم انسانی خاطرنشان کرد: در راستای اسلامی سازی علوم انسانی توجه به فلسفه علوم انسانی، مبانی علوم انسانی، توجه به ادله، کتاب، سنت عقل و اجماع و توجه به روش اصول فقه بسیار حائز اهمیت است.

وی اجتهاد تنظیمی را مدخلی برای استنباط علوم انسانی اسلامی در همه رشته ها برشمرد و ابراز کرد: پیش نیازهای نظام اجتهاد تنظیمی و نظام ساز از سنخ فقه نظام است و یک مجتهد نظام ساز با استفاده از علوم متنوع انسانی برای اداره نظام می تواند از آنها برخوردار باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری توجه به مشی گذاری ها را مهم دانست و گفت: هدف از دین باید مشخص شود که دین چه چیزی را محقق می کند، تامین معیشت، ایجاد نظم امنیت، آبادانی و عمران، عدالت، رشد و پیشرفت و فراتر از آنها کمال است و این اهداف چه ارتباطی با هم دارد و سپس در رشته های مختلف علوم انسانی چگونه محقق می شود، فقیه باید این اهداف را استنباط کند.

ارسال نظرات