۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۷۴۴۱۷۸

تحلیل هفته

تحلیل هفته
دیدار رهبر انقلاب با نخبگان، تحریف بیانات رهبر انقلاب توسط ضدانقلاب، ماجرای قتل داریوش مهرجویی و همسرش، آخرین تحولات جنگ فلسطین و سفر آیت الله رئیسی به استان فارس را در تحلیل این هفته بخوانید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دیدار رهبر معظم انقلاب با نخبگان و استعدادهای برتر علمی و تلاش رسانه‌های معاند برای تحریف بیانات مهم رهبری در این دیدار، ماجرای قتل داریوش مهرجویی و همسرش و بهره برداری سیاسی و امنیتی توسط ضد انقلاب، آخرین تحولات جنگ فلسطین و سفر آیت الله رئیسی به استان فارس در این تحلیل هفته تحلیل و بررسی خواهد شد.

تحلیل هفته

دیدار رهبر معظم انقلاب با نخبگان و استعدادهای برتر علمی

رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان که در روز سه شنبه در حسینیه امام خمینی (ره) انجام شد گفتند در قضیه فلسطین آنچه جلوی چشم همه دنیاست، جنایت نسل کشی رژیم غاصب است. امام خامنه‌ای در این دیدار به صراحت نسبت به رژیم صهیونیستی هشدار دادند که باید بمباران‌ها فورا قطع بشود. ملت‌های مسلمان نیز از این عملکرد رژیم صهیونیستی عصبانی‌اند و چنانچه این جنایت ادامه پیدا کند، مسلمان‌ها و نیروهای مقاومت بی‌تاب می‌شوند و کسی جلوی آن را دیگر نمی‌تواند بگیرد.

نکته جالب درباره این فراز بیانات رهبر معظم انقلاب، تحریف این سخن رهبری بود. آن‌ها چنین نوشتند که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان فرموده‌اند که اگر حمله اسرائیل ادامه یابد، کسی نمی‌تواند جلوی فلسطینی‌ها را بگیرد. این در حالی است که رهبر انقلاب به صراحت منظورشان گروه‌های مقاومت سراسر منطقه بود. گروه‌هایی که از روز اول حمله حماس به سرزمین‌های اشغالی، اعلام آمادگی برای کمک و همراهی با فلسطینی‌ها کرده‌اند. البته این تحریف که کلمه فلسطینی‌ها را به جای کلمه گروه‌های مقاومت قرار داده‌اند به این خاطر است که دستگاه دروغ پراکنی رژیم صهیونیستی یکی از راهبردهای خود برای مظلوم نمایی را ایجاد تشابه میان گروه‌های مقاومت فلسطینی با گروه تروریستی داعش قرار داده است.

تحلیل هفته

از این رو وقتی که رسانه ایران اینترنشنال با چنین تحریف فاحشی می‌خواهد حرکت گروه‌های مقاومت فلسطینی را یک حرکت تروریستی مانند گروهک تروریستی داعش جلوه دهد به دنبال ایجاد حاکمیت جدید وحشت است، حجم وابستگی شدید این رسانه مزدور به دستگاه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی روشن‌تر می‌شود.

البته این فقط یکی از فرازهای تحریف بیانات رهبر انقلاب نبود. ایران اینترنشنال در بخش دیگری از صحبت‌های رهبر انقلاب که ایشان درباره شرط علمی ارتقای رتبه مقاله علمی باشد، به طور کلی اشکال وارد می‌کنند؛ اما ایران اینترنشنال این فراز صحبت‌های رهبر انقلاب را چنین بازنمایی می‌کند که انگار رهبر معظم انقلاب با هرگونه شرکت در مسابقات علمی خارج از کشور و نوشتن مقالات علمی بین المللی مخالف هستند.

البته دقتی در بیانات رهبر معظم انقلاب در این فراز، نشان می‌دهد که ایشان مقاله نویسی را امری خوب می‌دانند و نسبت به شرکت در مسابقات علمی تشویق می‌کنند؛ اما رهبر انقلاب می فرمایند از شروط مهم و اساسی ارتقای رتبه‌های هیئت علمی دانشگاه‌ها صرف مقاله نویسی و انتشار آن در مجلات و مسابقه‌های بین المللی نباشد.

تحلیل هفته

البته این حرف از همان تهمت‌ها و تحریف‌هایی است که بیش از چهل سال توسط ضد انقلاب درباره امام خمینی (ره) با همان شعار معروف آب، برق، گاز و اتوبوس را برای همه مجانی می‌کنیم، مطرح می‌شود. اینکه ایران اینترنشنال به دنبال ایجاد کدورت میان چهره رهبر معظم انقلاب در مجامع علمی و دانشگاهی با استفاده از این ترفند‌هاست، جای تعجب ندارد. البته به نظر ما شنونده باید عاقل باشد و با تحقیقی، متوجه شوند که این پوشش خبری، دروغی بیش نیست.

از این رو متن کامل بیانات رهبری در این فراز را بررسی می‌کنیم که ایشان ضمن تأیید شرکت در مجامع علمی بین المللی، به صراحت کلی بودن این قانون نزد مجامع علمی کشور را صلاح نمی‌بینند. نکات مهم این متن با توجه به تحریفی که از سوی ایران اینترنشنال صورت گرفته، برجسته شده است:

«نکته‌ی بعدی درباره‌ی این شیوه‌ی عملیّاتیِ رایجی است که چند بار هم بنده درباره‌ی آن صحبت کرده‌ام و آن، مسئله‌ی مقالات علمی است. بنده در این زمینه تا حالا دو سه مرتبه بحث کرده‌ام.(۷) من تصوّر میکردم تذکّراتی که قبلاً‌ داده شده کفایت کرده، یعنی کار را درست کرده، [امّا] شنیدم این‌جور نیست. مقاله‌ی علمی را شرط ارتقاء هیئت علمی قرار دادن، به نظر من هیچ منطقی ندارد؛ یعنی واقعاً انسان نمیتواند این را هضم بکند. بنده در اینکه ما در مسابقه‌ی علمی دنیا باید سهیم باشیم، شریک باشیم، شرکت کنیم، تردیدی ندارم، حتماً این کار باید انجام بگیرد؛ امّا اینکه ما همه‌ی اساتید خودمان را و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور خودمان را موظّف کنیم که اگر میخواهید ارتقاء پیدا کنید، باید بروید پیش فلان مجلّه‌ی معروف دنیا یا مرکز علمی دنیا امتحان بدهید ــ مقاله‌نویسی یعنی این دیگر؛ یعنی مشخّص بشود رتبه‌ی علمی شما از نظر فلان مرکز چه رتبه‌ای است ــ من این را منطقی نمیبینم. بله، مقاله‌نویسی خوب است؛ اینکه تعدادی از اساتید مبرّز کشور در رشته‌های خاصّ خودشان تحقیقات بکنند، مقالاتِ استنادیِ قابلِ توجّه در مطبوعات معتبر دنیا و مراکز علمی دنیا منتشر کنند، بنده با این کاملاً موافقم، این کار باید انجام بگیرد؛ امّا اینکه ما شرط ارتقاء را مقاله قرار بدهیم، یعنی این را تعمیم بدهیم به کلّ [اساتید]، این به نظر من کار منطقی‌ای نیست. البتّه مقاله‌های خوب میتوانند شهرت و اعتبار علمی کشور را بالا ببرند؛ این هست. باید راه‌های مناسبی پیدا بشود و دستگاه‌های مدیریّت علمی کشور راه‌هایی را [پیدا کنند] برای اینکه این شهرت و اعتبار علمی کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی تنزّل نکند.

تحلیل هفته

قتل داریوش مهرجویی و همسرش در ویلای شخصی؛ تلاش ضد انقلاب برای بهره برداری سیاسی و امنیتی!

یکی از تکان دهنده‌ترین اخباری که این هفته منتشر شد، خبر قتل داریوش مهرجویی از کارگردانان مشهور سینما به همراه همسر خود، وحیده محمدی فر در ویلای شخصی‌شان بود. از ابتدای انتشار خبر این قتل، رسانه‌های اصلاح طلب و معاند خارج نشین هم صدا تلاش کردند تا آن را مانند قتل‌های زنجیره‌ای جلوه دهند. جالب اینجاست که سناریوی این ماجرا نیز، به شدت به سناریوی قتل‌های زنجیره‌ای نزدیک بوده است.

برای مثال روزنامه اعتماد که یکی از روزنامه‌های فعال جریان اصلاحات به شمار می‌رود، در یک مصاحبه اختصاصی چند روز قبل از این حادثه، با تیتر سنتور علی سنتوری را دزدیدند به ماجرای ورود سارقین به ویلای آن‌ها می‌پردازد که در آن همسرش به این ماجرا که یک فردی که لهجه ایرانی نداشته و به خانه آن‌ها وارد شده است، می‌پردازد.

البته ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که با وجود این تهدیدات، خانواده مهرجویی اقدام به طرح شکایت جهت پیگیری از سوی مراجع انتظامی و قضایی نکرده بودند. با این وجود رسانه‌های مختلف مانند بی بی سی فارسی نیز به میدان آمدند و با انتشار تصاویری از مستندی که قرار بود به زعم آن‌ها تحت عنوان مستندی در سالروز تولد داریوش مهرجویی پخش شود، تلاش کردند القا کنند که علت قتل داریوش مهرجویی و همسرش، سخنانی است که آن‌ها در این مستند بیان کرده بودند.

نکته جالب توجه نیز اینجا بود که حتی حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی و از چهره‌های امنیتی اصلاحات احتمال ترور داخلی و خارجی را داده است! این سخن عجیب و جنجالی درحالی بیان می‌شود که آقای حسام الدین آشنا یکی از چهره‌های امنیتی است و سخنی که مطرح می‌کند بیشتر بوی خیانت نسبت به امنیت کشور دارد تا دلسوزی و تحلیلی غیرمغرضانه!

یعنی تهدیدی مانند دهه 70 در درون دستگاه‌های امنیتی کشور وجود دارد که در صورت مخالفت و ابراز هرگونه نظر برخلاف جریان حاکمیت، دست به ترور و خشونت می‌زند. البته در آن دوران، خود اصلاحات حاکمیت داشتند و طرح چنین مباحثی باعث می‌شد تا به راحتی با انگ به نیروهای حزب اللهی، آن‌ها را از عرصه حفظ امنیت دور سازند و بتوانند فتنه کوی دانشگاه را رقم بزنند؛ اما اینک با اتفاق یک قتل، در حال سیاسی و امنیتی کردن آن هستند تا نه‌تنها با دولت، بلکه با نظام مقابله جدی نمایند.

البته طرح این مباحث در این وضعیت، مانند طنزی است که توسط خانواده هاشمی رفسنجانی درباره مرگ پدرشان مطرح می‌کردند. آن‌ها با طرح تئوری توطئه و ترور، تلاش داشتند القا کنند که مرگ هاشمی رفسنجانی در سن 83 سالگی و در استخر فرح طبیعی نبوده است. چه دلیلی وجود دارد که جمهوری اسلامی فردی مانند داریوش مهرجویی که نه شخصیت سیاسی دارد و نه فردی است که کسی بر اساس حرف‌هایش اقدامی علیه امنیت کشور نماید، حاکمیت بخواهد چنین فردی را به قتل برساند؟

تحلیل هفته

آخرین تحولات طوفان الأقصی

اکنون که در دومین هفته این طوفان قرار داریم، متأسفانه اخبار ناگوار و زیادی منتشر شد. رژیم صهیونیستی در اقدامی ناجوانمردانه با استفاده از بمب‌های مخصوص هدایت پذیر و آتشزایی که از طریق زرادخانه ارتش آمریکا به صهیونیست‌ها داده شده است، بیمارستان المعمدانی را مورد هدف قرار داد. بمباران این بیمارستان به وسیله این بمب‌ها باعث شد که طبق تخمین رسانه‌های مختلف فلسطینی تا هزار نفر از مردم بیگناهی که پیش از این توسط بمب‌های مختلف و ممنوعه فسفری صهیونیست‌ها مجروح شده بودند، به یک باره در آتش بمبهای آمریکایی بسوزند.

حمله به بیمارستان طبق قوانین جنگی سازمان ملل متحد، ممنوع است و بایستی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در امنیت کامل قرار داشته باشند. حال این حمله صهیونیست‌ها باز هم نتوانست وجدان خفته سازمان ملل متحد را بیدار کند تا به اقدامی جدی علیه این رژیم کودک کش دست بزند.

البته به دنبال این حمله، موجی از غم و بهت زدگی در میان مردم ایران فراگیر شد. مردم به صورت خودجوش با چهره‌هایی اندوه‌ناک و خشمگین به خیابان‌ها آمدند و یک صدا شعار مرگ بر اسرائیل را سر دادند. این حمله ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی در حالی رخ داد که رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با نخبگان، نسبت به تداوم بمباران‌های غزه هشدار داده بودند. تا این لحظه که این تحلیل نوشته و منتشر می‌شود، هنوز واکنش جدی نظامی از سوی گروه‌های مقاومت نسبت به این حمله صورت نگرفته است. البته امیدواریم که صددرصد در چند روز آینده اخباری از حملات گسترده گروه‌های مقاومت منطقه در پاسخ به این جنایت روشن صورت پذیرد.

تحلیل هفته

سفر رئیس جمهور به شیراز

جمعه هفته گذشته، آیت الله رئیسی به همراه جمعی از هیئت دولت به استان فارس سفر کرد. ایشان در این سفر اقدامات شایان ذکری را انجام دادند. یکی از این اقدامات، افتتاح آزادراه شیراز به اصفهان بود. آیت الله رئیسی در مراسم افتتاحیه این آزادراه گفت: کار فنی که در آزادراه انجام شده قابل تقدیر است و جا دارد از دست‌اندرکاران این اقدام بزرگ از جمله نیروهای فنی، مهندسی، نمایندگان، کارگران، پیمانکاران و وزارت دفاع و راه و شهرسازی، استاندار فارس و همه کسانی که تلاش و پیگیری کردند تا این مسیر زودتر به بهره‌برداری برسد تشکر و قدردانی ویژه‌ای داشته باشم.

همچنین بخشی دیگر از این سفر به تشکل‌های دانشجویی اختصاص یافت. رئیس جمهور در سفر به استان فارس میزبان شماری از نماینده های تشکل های مختلف دانشجویی در دانشگاه شیراز و سخنران آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه های سراسر کشور بود.

آیت الله رئیسی بر حسب رویکرد، منش و نگاه همیشگی خود در این آیین دوباره تاکید داشت که می خواهد متکلم وحده و تنها گوینده و سخنران صرف مراسم نباشد و انتقادها، گلایه ها، حرف ها و دردل های جوانان و دانشجویان را بشنود.

همین رویکرد و شاید شناخت دانشجویان و دانشگاهیان از این منش و روش نقدپذیری رئیس جمهور و جلسات صمیمی و با نشاط دانشجویی باعث می شود تا آنها صمیمی‌تر و با جسارت تمام لب به سخن، نقد و گلایه بگشایند.

حضور انبوه و پرمعنای دانشجویان در سالن رازی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز در حقیقت و در وهله نخست باید مصداق و نماد عینی و واقعی از کرسی های آزاداندیشی و فضای پرنشاط دانشگاهی قلمداد کرد.

آزادی بیان به معنای واقعی کلمه در جریان نشست و در دانشگاه شیراز موج می زد و شکوهی از جدال اندیشه ها و نقدها و گاه سخنان، طنزها و کنایه های دانشجویی را بارها شاهد بودیم و شلوغی و ازدحام جمعیت مشتاق خود حکایتی دیگر از پویایی و مطالبه گری دانشجویان را به معرض نمایش می گذاشت.

رئیس جمهور در ادامه سفر خود به حرم مطهر شاهچراغ که دو بار در معرض حمله گروهک تروریستی داعش قرار گرفته بود رفت و پس آن نیز به دیدار با خانواده شهدا به خصوص خانواده شهدای این دو حادثه تروریستی رفت. آیت الله رئیسی در این دیدار گفت: از خودگذشتگی و ایثار شهدا و خانواده آنها مسئولیت دولتمردان را مضاعف کرده و امیدواریم با دعای خیر شما خانواده معزز شهدا بتوانیم رسالت خود در گره‌گشایی و رفع مشکلات کشور را به سرانجام برسانیم.

نکته حائز اهمیت و درخور توجه میان دانشجویان سوال کننده و یا منتقد و مطالبه گر آن بود که همه بر وجود برخی مشکلات و ناملایمات واقف بودند اما شاید در فرآیندها و علل و عوامل بروز و یا راه حل غلبه بر مشکلات اختلاف نظر و اندیشه وجود داشت.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات