۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۷۴۶۸۵۷
آیت الله کریمی جهرمی مطرح کرد؛

الزامات و بایسته های بزرگداشت بزرگان دین

الزامات و بایسته های بزرگداشت بزرگان دین
آیت الله کریمی جهرمی با اشاره به لزوم بزرگداشت علما و صالحان، اخلاص در کار، اعتدال در معرفی و مراقبت در صرف بیت المال را در این مسیر، بسیار لازم و ضروری دانست.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علی کریمی جهرمی در دیدار اعضای دبیرخانه کنگره بزرگداشت علّامه بهابادی با تقدیر و تشکر از دست اندرکاران این کنگره، با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) ابراز کرد: ذکر و یاد بزرگان و صالحان و خوبان، طبق روایت پیامبر مکرم صلی الله علیه و آله که فرمودند: عِنْدَ ذِکْرِ الصَّالِحِینَ تَنْزِلُ الرَّحْمَةُ؛ موجب نزول رحمت الهی می شود و هر چه یاد و نام این بزرگان و مخلصان درگاه الهی در جامعه بیشتر باشد، رحمت الهی فراوان‌تر خواهد بود.

وی در ادامه، با اشاره به ابعاد شخصیتی آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری، و برخی دیگر از بزرگان یزد، گفت: آن دیار الحمدلله منشأ خیر و برکات فراوانی بوده و بزرگان زیادی تحویل جامعه داده است که هر کدام آثار معنوی و اخلاقی بسیاری در بین مردم داشته اند.

آیت الله کریمی جهرمی در قسمت دیگری از سخنان خود، با اشاره به ابعاد شخصیتی علامه بهابادی و مقام استادی ایشان برای شیخ بهایی و همچنین هم بحث بودن با عالمی ربانی، مانند مقدس اردبیلی، افزود: بزرگداشت ایشان، بزرگداشت علم و فضیلت است و جامعه را با هویت دینی خود آشنا می سازد. شما هم که این مسؤولیت را بر عهده گرفته اید، دارای اجر و پاداش بسیاری خواهید بود.

وی در ادامه، با انتقاد از اینکه بسیاری از بزرگان، در زمان خود ناشناخته مانده و ده ها سال بعد از وفاتشان، مورد تجلیل قرار می گیرند، بیان داشت: البته یک احتمال هم این است اهل تجلیل آن بزرگان که باید انسان‌هایی فرهیخته و دانشمند و الهی باشند تا برای خدا، مخلصانه این بزرگداشت ها را بگیرند، در همان زمان وجود ندارند و خداوند متعال مقدّر می کند تا در زمان خودش، اهل این کار، این مسئولیت را بر عهده بگیرند.

آیت الله کریمی جهرمی در قسمت دیگری از توصیه های خود، نکات مهمی را درباره بزرگداشت بزرگان دین و علما، بیان کرد و افزود: از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت، اینکه در بیان مطلب پیرامون شخصیت‌ها، نباید از دایره اعتدال و انصاف خارج شد؛ برای نمونه مبادا بدون تحقیق و تفحص دقیق، برخی آثار علما به نام عالم دیگری منتشر گردد؛ بلکه فقط آنچه حقیقت است و روشن، باید درباره آن عالم مطرح شود.

استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه، همچنین دقت در سیره نگاری را لازمه این کنگره‌ها دانست و افزود: غذای روح جامعه و مردم، معرفی آثار بزرگان است و باید به گونه‌ای باشد که واقعاً جان مردم از معارف الهی و خوبی‌ها سیراب شود.

وی در بخش دیگری از این دیدار مراقبت در صرف بیت المال را بسیار لازم شمرد و تصریح کرد: نکته دیگری که بسیار باید به آن توجه کرد اینکه جهت این کنگره ها و بزرگداشت ها، اگر هزینه ای انجام می‌شود واقعاً باید بدانیم که در جای درست انجام شده است و الا مقدار بالای هزینه‌ها، نشانگر صحت و برتری و ارزش کار نیست. امروز مردم گرفتارند و گاهی از اوقات به نان شب خود محتاج هستند. باید مراقبت زیادی در صرف بیت المال داشته باشید.

وی در پایان دیدار، ضمن تقدیر مجدد از برگزارکنندگان این کنگره، بیان داشت: همه عزیزانی که در زمینه معرفی علما و بزرگان دین گام بر می‌دارند، باید این کار را یک اقدام عبادی بدانند و خود را در محضر خداوند ببینند و با نیت خالص و برای رضای خدا، مشغول خدمت شوند تا مورد رضایت حضرت ولی عصر ارواح العالمین له الفداء قرار گیرند و تلاش و کوشش آنها ثمر و نتیجه داشته باشد.

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات