۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۷۴۷۶۰۱

کتاب «خانواده در عصر فضای مجازی» روانه بازار نشر شد

کتاب «خانواده در عصر فضای مجازی» روانه بازار نشر شد
کتاب «خانواده در عصر فضای مجازی» اثر حجت الاسلام محسن رجبی کبود چشمه است که به همت انتشارات انتشارات محمد وآل محمد (ص) چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «خانواده در عصر فضای مجازی» اثر حجت الاسلام محسن رجبی کبود چشمه است که به همت انتشارات انتشارات محمد وآل محمد (ص) در ۱۸۰ صفحه چاپ و منتشر شده است.

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: دنیای کنونی را به جرأت می‌توان دنیای تسلط فضای مجازی بر فضای واقعی دانست، یا بهتر بگوییم فضای مجازی، فضایی است به شدت واقعی با ابزار‌های مجازی که در بسیاری از بخش‌های زندگی و خانواده جریان و نفوذ دارد و شاید همین باعث پیچیدگی در شناخت، استفاده درست و مقابله با آسیب‌های احتمالی آن باشد.

 فضای مجازی به خاطر وسعت بسیار نامحدود آن تحت تاثیر گذاردن تمام سنین افراد جامعه، در برگیرنده بسیاری از موضوعات خانواده و جامعه، هدایت و مدیریت عمده فضای مجازی توسط دشمن و... از سختی‌ها و مشقات شناخت و مقابله با فضای مجازی است؛ از همین رو سوال‌های جدی ذهن کاربران را به خود مشغول می‌کند که واقعیت فضای مجازی چیست؟ و تاثیر آن بر خانواده کدام است؟ و چگونه می‌توان از آسیب‌های آن در امان ماند؟

با توجه به تاثیر و نفوذ بسیار زیاد فضای مجازی و رشد روزافزون آن در بین کاربران و لزوم شناخت آن برای استفاده درست و مقابله با آسیب‌های احتمالی آن، کتاب «خانواده در عصر فضای مجازی» نگاشته شده است تا با تبیین درست این فضای نامحدود و شناخت آسیب‌های آن، خانواده‌ها را با ساحت‌های مختلف تاثیرگذاری فضای مجازی آشنا سازد تا قدمی در جهت مصون سازی خانواده‌ها برداشته شود.

در یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که فضای مجازی در ساحت‌های گوناگون بر روی کاربران تاثیرگذار است و از طرفی دارای آثار مخربی همچون تنوع طلبی جنسی، لذت گرایی افراطی، فردگرایی، گسست ارتباطات عاطفی، کمرنگ شدن ارزش‌ها و است. 

می‌توان نتیجه این پژوهش را در یکی دو جمله خالصه کرد و آن اینکه فضای مجازی به شدت بر روی کاربر تأثیرگذار است و یکی از ابزار‌های تهدید نظام اخلاقی خانواده به شمار می‌آید و نیاز به تولید محتوای متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی و اجرای اینترنت ملی به شدت ضروری است.

کتاب «خانواده در عصر فضای مجازی» روانه بازار نشر شد

سرفصل‌های کتاب 

بررسی ویژگی‌ها و ابعاد تأثیرگذاری فضای مجازی بر نظام اخلاقی خانواده، بررسی مهمترین تأثیرات فضای مجازی بر نظام اخلاقی خانواده و راهکار‌های مصونیت خانواده از آسیب‌های فضای مجازی از جمله سرفصل‌های کتاب «خانواده در عصر فضای مجازی» است.

برشی از کتاب

دیدگاه واقع بینانه

در کنار دو دیدگاه خوش بینانه و بدبینانه در باب تأثیرگذاری فضای مجازی، دیدگاه سوم با نگرش واقع نگرانه، اینترنت را واجد آثار ناهمگن و متنوع دانسته و بر آن است که تمام کاربران نه به گونه‌ای یکسان از اینترنت استفاده میکنند، نه به گونه‌ای مشابه به اینترنت واکنش نشان می‌دهند و نه به شیو‌های همانند از آن تأثیر می‌پذیرند. این دیدگاه قائل به نوعی رابطه تعاملی میان نوع استفاده از اینترنت و چگونگی تأثیرپذیری از اینترنت است.
 

در اینباره ولمن می‌گوید: «تأثیر اینترنت بر کاربران نه یکسان، بلکه متنوع و تابع نوع استفاده اینترنتی از آنهاست. به این معنا که زمانی که اینترنت کاربران را درگیر فعالیت‌های غیراجتماعی می‌سازد، حتی بیش از تلویزیون میتواند آنان را از اجتماع، سازمان و مشارکت سیاسی و زندگی خانوادگی دور کند. در مقابل، زمانی که مردم از اینترنت برای ارتباط با دوستان، خویشان و سازمان‌ها استفاده می‌کنند. آنگاه اینترنت به ابزاری برای ساختن و حفظ سرمایة اجتماعی تبدیل خواهد شد».

جهت خرید کتاب با آیدی MSardar@ در ایتا در ارتباط باشید و یا عدد 1 را به شماره 09193469919 ارسال نمایید.

ارسال نظرات