انقلاب اسلامی از نظریه نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند
به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجتالاسلام علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نه سیاست ابلاغی، نه فرمان و نه حکم است؛ یک بیان است. مقام معظم رهبری به عنوان فردی که حدودا از دو دهه قبل از انقلاب به مسائل نهضت و انقلاب درگیری فکری داشتند، همچنین بعد از امام خمینی(ره) نیز این بار سنگین را بر عهده گرفتند، برداشت و تحلیلی که خودشان نسبت به انقلاب، نظام و آینده را که مد نظر داشتند در این بیانیه ارائه کردند که مخاطب اصلی آن جوانان هستند.
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب افزود: در این بیانیه سه سوال اصلی پاسخ داده شده است که سوال اول نوع جوهره فکری انقلاب اسلامی است که مقام معظم رهبری این جوهره فکری انقلاب اسلامی را فراتر از بحثهای تاریخی و رویدادهای انقلاب مطرح کردهاند و یک توجهای میدهد به اصل و ریشه فکری انقلاب اسلامی.
وی ادامه داد: بحث اصلی این است که امروز و فردا در حوزه ای که هستیم چه باید کرد؛ چه باید کرد تا حد زیادی امتداد همان هویت فکری انقلابی اسلامی که 8 ارزش، شعار جهانی و فطری انقلابی که مقام معظم رهبری در آن مطرح کردهاند است. انقلاب برای این بوده که آن هشت آرمان و ارزش را محقق کند.
حجت الاسلام ذوعلم تصریح کرد: در خلال این مباحث در این بیانیه مقام معظم رهبری جملهای وجود دارد تحت عنوان: انقلاب اسلامی از نظریه انقلاب اسلامی تا ابد دفاع میکند. این جمله که توسط یک فرد حکیم ادیب و با یک پیشینه و ریشه بسیار عمیق و عقیق دینی و انقلابی بیان شده حتما جای تأمل دارد.
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کرد: نکته اول این است که هر انقلابی بعد از مدتی افول پیدا میکند و از آن آرمانهای انقلابی خویش فاصله میگیرد، به نظام عرفی تبدیل میشود و اگر انتخاباتی شکل میگیرد برای رقابت برسرقدرت و حفظ قدرت انجام میشود .
وی تاکید کرد: کما اینکه انقلابهای بزرگ که انقلابهای کبیر و بزرگ نیز نامیده میشدند دچار این شدند؛ در مقابل این چنین سرنوشتی که معمولا توسط بعضیها سرنوشت محتوم و اجتناب ناپذیر انقلاب تلقی میشود، رهبر انقلاب فرموده اند که در مقابل این جریان عادی که چه بسا خیلیهم علمی تلقی شود و تبدیل انقلابها به نظام است و ساختار ثابت و فاصله گرفتن از آرمانها و شور هیجانها بوده این را نمی پذیریم.
حجت الاسلام ذوعلم عنوان کرد: ادعای این نظریه این است که ما نمیخواهیم به آن مسیر گرفتار شویم و ما به دنبال این هستیم که اگر نظام جمهوری اسلامی بعد از انقلاب شکل گرفته است انقلابی بماند و این را یک نظریه تلقی میکنیم؛ این تحقق پذیر است و دلالتهایش در عمل میتواند راهگشا بوده و صرفا یک ایده صرف، خیال و آرزو نیست، بلکه قابل عمل است.
وی تاکید کرد: اگر ما به دنبال این نباشیم که انقلاب اسلامی در نظامهم جریان پیدا کند و همان شور انقلابی و اهداف انقلابی در نظام متبادر شود، در این صورت گویا نظام اسلامی ما دچار انحراف و چالش جدی شده است و از هدفگذاری اولیه فاصله گرفتهایم.
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب یادآور شد: بنابراین این نظریه در مقابل 2 نظریه بدیل است؛ یک نظریه این است که اگر انقلاب به نظام رسید و نظام تاسیس کرد، این نظام به تدریج نظام عرفی میشود. دیدگاه دیگر این است که اگر بخواهیم انقلاب، انقلاب بماند نمیتواند هرگز قانونمند و نظاممند شود؛ یعنی تا وقتی انقلاب، انقلاب است پس نظاممندی محقق نخواهد شد و اگر نظاممند شد دیگر انقلابی نیست.
انقلاب؛ تحول دائمی، متکی بر اراده مردم در جهت مطلوب
حجت الاسلام ذوعلم خاطرنشان کرد: نکته دوم این است مبنای نظریه نظام انقلابی از خود اسلام برگرفته شده است؛ یعنی اگر ما انقلاب را انقلاب اسلامی بدانیم و نظام جمهوری را نظام جمهوری اسلامی تلقی کنیم، در این صورت آنچه که اتفاق خواهد افتاد نظام انقلابی است زیرا انقلابی بودن به فرمایش شهید مطهری در ذات اسلام است.
وی گفت: منتها انقلاب به معنای خشونت، درگیری و ساختارشکنی نیست؛ انقلاب در تحلیل متفکران انقلاب اسلامی به معنی تحول دائمی و متکی بر اراده مردم در جهت مطلوب است، در واقع همان جهاد مستمر.
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کرد: استدلالی که در پس این نظریه است گویا نظامی است که نه اعتبار مستقل دارد و نه انقلاب به معنای جامعه شناختی آن اصالت دارد؛ یعنی اگر ما نظام را تشکیل دادیم و کار تمام است و دارای نظام هستیم، خیر.
وی تصریح کرد: داشتن نظام و جمهوری اسلامی یک ابزار برای تحقق اهداف است؛ انقلاب و نظام دو قالب و مرحله در این راستا هستند که این انقلابی ماندن نظام به معنای تحقق اهداف، آرمان و انگیزهها و جوشش انقلابی است که این باید در متن نظام ملموس شود.
حجت الاسلام ذوعلم تاکید کرد: بنابراین سیاست و قانونگذاری و طراحیها باید آمیخته به جوشش انقلابی باشد.
نظام انقلابی که به عنوان یک نظریه مطرح میشود چه تفاوتی با نظام های رایج دارد؟
حجت الاسلام ذوعلم در ادامه گفت: رهبر انقلاب در یک بیانی ذیل بیانیه گام دوم انقلاب وقتی که جوهره فکری انقلاب اسلامی را که در واقع همان عناصر اهداف اساسی و شعارهای اساسی انقلاب است بیان میکنند، آن ارزشهای اساسی را در 8 کلید واژه مطرح کردهاند که در حقیقت هویت فکری انقلاب اسلامی این 8 ارزش است ؛ آزادی ،اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری است.
وی مطرح کرد: اگر این هویت فکری انقلاب اسلامی است، طبق فرمایش رهبر انقلاب اگر گاهی دل زدگی نسبت به انقلاب احساس شده است، ناشی از رو گردانی مسوولان از این آرمانها بوده است.
حجت الاسلام ذوعلم با بیان بخشی از بیانات حضرت امام در رابطه با عمل اسلامی تصریح کرد: امام(ره) چند مرتبه صریحا فرمودهاند که اگر اسم، نظام جمهوری اسلامی است تاثیر ندارد، باید اسلامی عمل کنیم. همچنین رهبر معظم انقلاب نیز هم مطرح کردهاند که این عنوان صورت جمهوری اسلامی است و باید دارای سیرت اسلامی باشد.
وی یادآور شد: بنابراین رهبر انقلاب با مطرح کردن دلیل دلزدگی، یک آسیب شناسی بسیار عمیق، شجاع انه، صریح و بی تعارف انجام دادهاند.
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان کرد: این ارزشهای 8 گانه یک نظام واره ارائه میدهد که هویت انقلاب را تعریف میکند و در خود نظام انقلابی دلالت دارد.
حجت الاسلام ذوعلم ادامه داد: اگر مسئولین در راستای تحقق این ارزشها تلاش میکردند و خودشان نیز به این ارزشها پایبند بودند، دلزدگی ایجاد نمیشد؛ این بیان صریح مقام معظم رهبری است که در این بیانیه اعلام کردهاند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین نظام انقلابی نظامی است که پایبند این ارزش ها بماند و در لوایح مختلفش این ارزشها نهادینه شود؛ بخصوص حوزه و دانشگاه که 2 مرکز فکرساز و اندیشهساز در جامعه هستند به این ارزشها پایبند، معتقد و ملتزم باشند و برای تحقق آن مطالبه، طراحی، و کمک کنند.
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب در پایان متذکر شد: در این صورت نظام، نظامی انقلابی باقی میماند و اگر نظام جمهوری اسلامی از انقلابی بودن فاصله بگیرد، هویت جمهوری اسلامی قطعا از بین خواهد رفت و آن اهداف محقق نخواهد شد؛ همچنین ما نیز بعد از مدتی مثل بقیه کشورهایی که در چنبره نگاههای قدرت مدارانه و نگاه های دنیا مدار قرار گرفتهاند همانگونه خواهیم شد و البته در این صورت کسی که زیان خواهد کرد ما هستیم.