۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
کد خبر: ۷۵۰۹۴۱
یادداشت؛

مرجع تقلید مجتهد پرور

مرجع تقلید مجتهد پرور
امام خمینی پایه‌گذار سبک نوین در برخی مباحث علمی معرفی می‌شوند و ایشان شاگردان خود را نیز این‌گونه تربیت کردند و به همین دلیل امام راحل از مراجع تقلید مجتهد پرور عصر حاضر بودند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، بررسی دقیق و واکاوی علمی فقهی از خصائص ممتاز و برجسته امام خمینی (ره) بود و ایشان در بسیاری از علوم روز صاحب نظر بودند و اهتمام ویژه‌ای به‌ نقد و بررسی آرای بزرگان در عرصه‌های مختلف علمی داشتند. امام خمینی(ره) پایه‌گذار سبک نوین در برخی مباحث علمی معرفی می‌شوند و ایشان شاگردان خود را نیز این‌گونه تربیت کردند و به همین دلیل امام راحل از مراجع تقلید مجتهد پرور عصر حاضر بودند.

اندیشه ژرف امام خمینی (ره) محصول تفکر بلند ایشان بوده است؛ امام راحل در مباحث علمی آن‌گونه نبودند که تنها به شروح مراجعه کنند بلکه مبنای‌ مرحوم امام خمینی این بود که خودشان دقیق و به‌صورت عمیق در خصوص آن مباحث اندیشه و تفکر داشتند، برای همین می‌توانستند وجوه مختلف آن علم را بیابند فلذا امام خمینی(ره) بر اساس همین تفکر، تدبر و عمق نگری نظرات نو و جدیدی را در مباحث علمی مطرح کردند.

آثار علمی امام خمینی (ره) با آثار دیگر بزرگان حوزه علمیه بسیار متفاوت است. برای مثال بسیاری از کتاب‌هایی که درباره اخلاق نوشته ‌شده بود مورد توجه ایشان نبود و عقیده داشتند علم اخلاق در راستای هدف انبیای الهی باید باشد و موجب سبک‌بار شدن نفوس انسان و نجات بشر از عالم طبیعت شود. امام راحل در کتب خود در خصوص علم اخلاق بیشتر جنبه‌های توحیدی را تقویت کردند. در آثاری که از ایشان به یادگار مانده مانند شرح دعای سحر، سعی می‌شود انسان را به خداوند متصل کند یا با همین نگاه کتاب جنود عقل و جهل را نوشتند.

امام خمینی (ره) در حوزه علم فلسفه تنها به جنبه‌های نظری این علم توجه نداشتند بلکه جنبه عملی علم فلسفه نیز بسیار مورد توجه ایشان بود و مدام شاگردان را به این امر توجه می‌دادند که از جنبه‌های عملی علم فلسفه غافل نشوند و فقط در الفاظ غور نکنند.

امام راحل در علم فقه نیز نوآورانه ورود کرده و در بسیاری از قواعد که در علم فقه وجود دارد به ‌صورت جدید و نو با توجه به اقتضا و نیاز روز ورود کردند. در بحث تفصیلی ولایت‌فقیه اگر کتاب ایشان را مورد مطالعه قرار دهیم خواهیم دانست که امام خمینی (ره) در این قضیه بسیار دقیق ورود کردند و می‌فرمایند قانون برای اداره جامعه کافی نیست بلکه باید قوه دیگری نیز در امتداد ولایت انبیا و اولیای الهی باشد یعنی مجتهد عادل جامع شرایطی که بتواند حاکمیت جامعه اسلامی را در عصر غیبت بر عهده بگیرد.

در کنار این نوآوری های علمی، ساده زیستی و عدم توجه امام خمینی (ره) به لذت‌های دنیوی نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ ذره‌ای حب دنیا در قلب ایشان راه نداشت و تمام توجه‌اش به خداوند متعال بود. این ساده زیستی را در همه دوران زندگی امام راحل چه در قم یا در تبعید و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جماران می‌توان مشاهده کرد ایشان با همین ساده زیستی و الهی بودن توانستند بر قلب‌ها حاکم شوند.

ارسال نظرات