۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
کد خبر: ۷۵۱۴۵۱
حجت الاسلام یاوری:

صدور معارف انقلاب اسلامی وظیفه حوزه علمیه است

صدور معارف انقلاب اسلامی وظیفه حوزه علمیه است
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام با بیان اینکه انقلاب اسلامی اندیشه و گفتمانی است که در قالب حکومت تجلی پیدا می کند، گفت: حکومت اسلامی تشکیل شده مبتنی بر فلسفه سیاسی است.

اشاره: گفتمان انقلاب اسلامی در تداوم حرکت انبیا و متصل به تعالیم آسمانی است و از ریشه و اساس با گفتمان‌های رقیب مانند سوسیالیسم،‌ کاپیتالیسم و صهیونیسم، تفاوت زیادی دارد، دال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی را اسلام و هویت اسلامی است که کاملاً جنس آن با دال مرکزی سایر گفتمان‌های معاصر و گذشته فرق اساسی دارد.

نمی‌توان با گفتن اینکه گفتمان انقلاب اسلامی اصالت فطری و الهی دارد از آسیب‌شناسی گزاره‌های آن و موقعیت تاریخی گفتمان‌های رقیب غافل شد، بلکه باید به بسط کامل گفتمان انقلاب اسلامی پرداخت و همواره در تکاپوی بازتولید و روزآمد کردن گفتمان انقلاب بود تا از اعتبار نیفتد و از دسترس خارج نشود،

صدور گفتمان معنوی انقلاب اسلامی در سطح جهانی اهتمام بیشتری به مفاهمه و تبیین اندیشه انقلاب اسلامی دارد و با گذشت زمان و آگاهی ملت های جهان نسبت به اندیشه های فطری و متعالی اسلام علاقه و تمایل به انقلاب اسلامی بیشتر خواهد شد همانطور که بسیاری از کشورهای جهان هم اکنون تحت تاثیر انقلاب اسلای قرار گرفتند.

از این‌رو خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی را با حجت الاسلام محمد جواد یاوری عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام انجام داده است که در ادامه می خوانیم:

رسا ـ در اندیشه امام خمینی صدور انقلاب اسلامی از چه ماهیتی برخوردار است؟

انقلاب اسلامی اندیشه و گفتمانی است که در قالب حکومت تجلی پیدا می کند، این اندیشه و گفتمان باید قدرت استدلال پذیری و مشروعیت داشته باشد، کسی که اذن تصرف به کسی که حکومت تشکیل می دهد را می دهد خداوند متعال است، خدای متعال محتوا و برنامه حکومت اسلامی را تعیین می کند.

حکومت اسلامی تشکیل شده مبتنی بر فلسفه سیاسی است، امام خمینی(ره) فلسفه سیاسی اسلام را در قالب جمهوری اسلامی تجلی بخشیدند، اندیشه امام خمینی(ه) مبتنی بر ولایت خداوی متعال و اهل بیت علیهم السلام است و ولایت فقیه است و این انقلاب از طرف امام خمینی(ره) به دنیا صادر شد؛ مردمانی که در بلاد و جغرافیای مختلف با مذاهب و اندیشه های مختلف این اندیشه و مشروعیت را مورد توجه قرار دهند خواهند دید که این گفتمان از قوت برخوردار است.

امام خمینی(ره) اندیشه نظام اسلامی را در کتاب ولایت فقیه و کتاب های فقهی، اصولی و تربیتی خود تبیین کردند، ثقل اصلی اندیشه امام خمینی(ره) حکومت اسلامی و مبارزه با ظلم است؛ امام خمینی(ره) فرمودند این قیام برگرفته از قیام سیدالشهداء است و تمام آزادگان دنیا اگر از اندیشه انقلاب اسلامی مطلع شوند جذب اندیشه های اسلامی خواهند شد و این اندیشه باعث صدور حداکثری انقلاب اسلامی در سراسر جهان خواهد شد.

رسا ـ جایگاه حوزه های علمیه و طلاب در تبیین و صدور معارف انقلاب اسلامی چیست؟

حوزه های علمیه متولیان دین هستند و یکی از وظایف متولیان دین طبق متون فقهی و اسلامی حفظ و حراست از حکومت اسلامی است؛ آنها باید در برابر دشمنانی که چشم سوء به انقلاب اسلامی دارند بایستند وبه این نکته توجه داشته باشند که اگر حکومت اسلامی نباشد حکومت جور خواهد بود.

حوزه علمیه در صدور انقلاب باید جهاد تبیین و تبلیغ داشته باشد و آورده های حکومت اسلامی و نظام اسلامی را بیان کنند، تبیین ضررها و زیان های که حکومت جور و استبداد داشته نیز بر عهده حوزه علمیه و علما است؛ یکی از وظایف علما و روحانیون تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در تعبیر رهبر انقلاب اسلامی جهاد تبیین نامگذاری می شود.

تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) در بحث حکومت اسلامی نیز یکی از وظایف مهم و ارزشمند علما و روحانیون است و باید تبیین به این موضوع پرداخته شود که امام خمینی(ره) از چه مبانی و اصولی برای تبیین اندیشه حکومت اسلامی استفاده کردند.

رسا ـ با تنبهات مکرر رهبر معظم انقلاب نسبت به آینده قریب الوقوع جهان و نظم نوین جهانی از چه منظر باید به مساله صدور انقلاب اسلامی نگریست؟

انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ جهان است؛ انقلاب اسلامی مبتنی بر حکومت اسلامی و اندیشه دینی توانسته که عزت، فرهنگ شهادت طلبی، ایثار، مقاومت، ایستادگی در مقابل ظلم، استفاده از نعمت های الهی برای تولید، توسعه، پیشرفت و سعادت دنیا و آخرت را برای انسان فراهم کند.

رهبر معظم انقلاب فرمودند نظم نوین جهانی خالی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است؛ انقلاب اسلامی نظم نوین جهانی را در هم ریخته و به چالش کشیده است؛ نظمی که کشورهای غربی و آمریکا به دنبال آن هستند، تسلط بر انسان‌های آزاده و زورگویی، خودکامگی، استبداد و استعمار ملت ها است؛ آن‌چیزی که فرهنگ غربی به ارمغان آورده بشر را به قهقرا بردن است.

امروز نظم نوین جهانی باید مبتنی بر اسلام، عزت، آبرومندی، حکومت الهی و اجرای حدود الهی نه تسلط انسان بر انسان باشد، جامعه‌ ای که غربی های تصور کردند، عده ای بر دیگران تسلط دارند و آزادی و اختیار  را سلب دیگران را سلب می‌کنند..

رسا ـ بایسته های گفتمان سازی و راهبردهای صدور انقلاب اسلامی چیست؟

هر گفتمانی که تبدیل به اقتدار برای جمهوری اسلامی ایران شده را مستحکم پی بگیرید، ایران قوی راحتر می تواند اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی را صادر کند؛ آنطوری که اکنون صادر شده است، انقلاب اسلامی در مقابل استکبار آمریکا، انگلیس و اسرائیل غاصب ایستاده و گام اول مهم و بنیادن را برداشته است و هر چه آسیب های جمهوری اسلامی کمتر شود صدور انقلاب اسلامی موفق تر خواهد بود.

اگر انقلاب اسلامی آسیب دید و مشکلاتی بر او وارد شد، دشمنان خواهند گفت که شما ابتدا خود را بازسازی کنید و بعد به فکر صدور انقلاب باشید؛ رسالت اندیشمندان حوزه و دانشگاه این است که دنیا را آگاه کنند که برای رسیدن به عزت نیاز به گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر جمهوری اسلامی به رهبری رهبر معظم انقلاب دارند.

حوزه علمیه وظیفه دارد تقابلی از کشورها را در مقابل استعمار و استکبار قرار دهند زیرا این کار باعث می شود آسیب های جمهوری اسلامی نیز کم و اقتدار ایران اسلامی روز به روز بیشتر شود.

ارسال نظرات