۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۷۵۸۶۹۸

«وعده‌ای صادق» که امام خمینی(ره) بشارت داده بود

«وعده‌ای صادق» که امام خمینی(ره) بشارت داده بود
با مرور آثار و اندیشه‌های امام خمینی(ره) به خوبی می‌توان دید ایشان، شکل‌گیری جهانی چندقطبی و فروپاشی نظام دوقطبی را پیش‌بینی می‌کردند چرا که هم‌اکنون نیز جمهوری اسلامی ایران ضمن مشارکت راهبردی با قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای در همین مسیر حرکت و حضور فعال و اثربخش دارد.
«حسین اسوبعلی‌اف» کارشناس مسائل منطقه ضمن یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه قرار داد، به بررسی نقش استثنایی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در رسیدگی به قضیه فلسطین، وحدت امت و نقش آن در معادلات جهانی پرداخت. در این یادداشت آمده است: سالگرد رحلت امام خمینی (ره) فرصتی برای درک این حقیقت است که مقابله با بی‌عدالتی جهانی یک روند مبارزه مستمر برای عزت و حیثیت همه مسلمانان دنیا است که عنصر اصلی آن تامین حقوق فلسطینیان و آزادی سرزمین‌های اشغالی است. متاسفانه در آستانه سالگرد رحلت بنیاگذار جمهوری اسلامی در یک اتفاق غم‌انگیز، مردم ایران و کشورهای دوست متحمل ضایعه جبران‌ناپذیر شهادت رئیس‌جمهوری ایران آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» شدند. رئیس‌جمهور شهید نه‌تنها به عنوان یک سیاستمدار خستگی‌ناپذیر شناخته می‌شود که برای خیر و صلاح میهن خود تلاش کرد، بلکه از جمله معدود رهبران جهانی بود که در راستای هدایت‌های امام راحل (ره) به‌طور آشکارا و قاطعانه علیه رژیم صهیونیستی در سطح جهانی مقابله و بخش مهمی از دوره ریاست جمهوری خود را وقف حمایت از مردم فلسطین کرد که این مهم برای همیشه در یادها باقی خواهد ماند.
در حقیقت علیرغم گذشت زمان، میراث سیاسی امام خمینی (ره) همیشه یکی از نقش‌های اصلی در شکل‌گیری نوع جدیدی از جهان‌بینی نه‌تنها در نسل‌ جدید سیاستمداران و دولتمردان جهان اسلام، بلکه سایر کشورهای آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای لاتین را ایفا خواهد کرد. مبارزات امام خمینی (ره) در راه آزادی و استقلال واقعی کشور برای بسیاری از کشورها که تحت تأثیر ساختارهای اقتصادی و سیاسی بین‌المللی غرب قرار داشته و منابع طبیعی و انسانی خود را مطیعانه به کشورهای غربی واگذار و مردمشان را گرفتار بدبختی و بیچارگی می‌کنند، همچنان راهنمای عمل و چراغ هدایت است.امام خمینی (ره) خشم و انتقاد خود را نه‌تنها به این خاطر متوجه آمریکا، انگلیس و اسرائیل می‌کرد که برای ایران و تمدن اسلامی خطر دارند، بلکه آنها را تهدید جدی و بلندمدت برای سایر کشورها و ملت‌های می‌دانستند که با توجه به نهضت‌های آزادی‌بخش ملی آفریقا، خاورمیانه و آسیا، در آرزوی بازگرداندن استقلال، آزادی و حیثیت خود بودند.متأسفانه آمریکا، انگلیس، اسرائیل و همدستانشان با تداوم سلطه‌گری خود همچنان برای جهان و جهانیان تهدید ایجاد می‌کنند و تاسف‌بارتر اینکه سران بخشی از کشورهای مسلمان با این شرایط خفت‌بار می‌سازند و به دستور بیگانگان عمل می‌کنند. به این دلیل است که دولت‌های بخش زیادی از کشورهای مسلمان در برابر نسل‌کشی فلسطینی‌ها از سوی رژیم اشغالگر ساکت می‌مانند که به صهیونیست‌ها جرأت بیشتری برای تداوم جنایاتشان می‌دهد.
بنابراین بارها و بارها باید به سخنان جاودانه امام خمینی (ره) رجوع کرد که اشاره و تأکید می‌کردند تنها اتحاد و همبستگی کشورهای مسلمان است که می‌تواند جامعه ملل اسلامی را در صحنه جهانی به منصه ظهور توانمند برساند و آن را به کانون مهم صدور تصمیمات بین‌المللی و قطب جدید سیاست‌های جهانی تبدیل کند.با توجه به نظریات امام راحل درباره نظم جهانی و این نکته مهم که کشورهای اسلامی با اتکا به منابع طبیعی و سایر ظرفیت‌های خود می‌توانند در دنیای دوقطبی آن زمان به قطب سوم تبدیل شوند، با اطمینان می‌توان گفت که ایشان شکل‌گیری جهانی چندقطبی را پیش‌بینی می‌کردند چرا که هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران ضمن مشارکت راهبردی با روسیه و چین در شکل‌گیری جهان چندقطبی حضور فعال و اثربخش دارد.اینکه ایران به قطب مهم جهان اسلام تبدیل خواهد شد یا بخشی از اتحاد کشورهای مسلمان خواهد بود، در این مرحله و در شرایط کنونی چندان مهم نیست. مهم‌تر این است که بدون تردید مبانی تشکیل جمهوری اسلامی که تحت رهبری امام خمینی (ره) شکل گرفت و تکمیل شد، می‌تواند نقش لوکوموتیو پیشرفت و توسعه علمی و اقتصادی جهان اسلام را ایفا کند. هنگامی از وحدت و همبستگی کشورهای مسلمان صحبت به میان می‌آید، مسئله بسیار مهم و سرنوشت‌ساز همچنان مظلومیت فلسطین است که امام راحل همیشه تاکید بر این نکته مهم داشتند که بدون حل قضیه قدس شریف، اتحاد واقعی مسلمانان امکان‌پذیر نخواهد بود.
اما در شرایط دنیای کنونی و تشدید مبارزه برای نظم نوین و عادلانه جهانی، نسل‌کشی مستمر در فلسطین اشغالی و عدم تمایل غرب به واکنش در برابر جنایات رژیم صهیونیستی، نیاز به قرائتی جدید از کلام یادشده حضرت امام (ره) را دارد. نابودی رژیم صهیونیستی نه‌تنها بر وحدت جهان اسلام تأثیر بزرگی خواهد گذاشت، بلکه در مجموع از بین رفتن صهیونیسم و رژیم آپارتاید می‌تواند همه بشریت را متحد و برای ساخت نظم جهانی عادلانه‌تر کمک کند.
منبع: فارس
ارسال نظرات