۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۷۵۹۰۴۶
دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه راه نجات:

به دنبال تبیین ساختارهای تمدنی با محوریت نهج البلاغه هستیم

به دنبال تبیین ساختارهای تمدنی با محوریت نهج البلاغه هستیم
اصفهان ـ حجت الاسلام راعی با اشاره به رویکرد جهانی کنگره بین المللی نهج البلاغه گفت: ضرورت رسیدن به یک تمدن جهانی این فضا را ایجاب کرد که به فضای تولید ادبیات و محتوا با نگاه علمی دوخته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام مسعود راعی، دبیر علمی «سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه راه نجات» ، ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه، در خصوص مباحث علمی این کنگره گفت: وقتی قرار است کنگره ای در عرصه جهانی برگزار شود، اولین سوال این هست که ضرورت بین‌المللی شدن این نگاه چیست؟

وی ادامه داد: در یک جمله آموزه‌های گران‌سنگ و فاخر نهج البلاغه ما را به این کشانده است که بیش از اینکه ما به دنبال ابعاد جهانی این کتاب باشیم نگاه و کلام امیرالمومنین(ع) این فضا را ایجاد کرده و بزرگترین هنری که ما می توانیم داشته باشیم این است که آنچه که نگاه امیرالمومنین(ع) به ما داده است را تبیین کنیم و یک تبیین علمی جامع به جوامع بین‌الملل تقدیم کنیم.

حجت الاسلام راعی به مباحث علمی این کنکره اشاره کرد و تصریح کرد: نگاهی که در ارتباط کنگره های بین الملل دنبال کردیم یک سیر علمی در راستای نهج‌البلاغه با محوریت تبیین ساختارهای تمدنی در عرصه جهان را دنبال می‌کنیم.

دبیرعلمی سومین کنگره نهج‌البلاغه، خاطرنشان کرد: ضرورت رسیدن به یک تمدن جهانی این فضا را ایجاب کرد که به فضای تولید ادبیات و محتوا با به صورت علمی نگاه شود لذا اولین کنگره تلاش بود تا با این محوریت دنبال شود که مرجعیت علمی نهج البلاغه به کرسی اثبات بنشیند چرا که از آنچنان جایگاه علمی برخوردار است که می تواند به عنوان یک مرجع علمی در حوزه علوم انسانی به معنای عام کلمه عرض اندام کند.

حجت‌الاسلام راعی ادامه داد: گام دوم این است که وقتی سخن از علوم انسانی است و قرار است در این حوزه تحول بر مبنای نهج البلاغه صورت بگیرد و علوم انسانی بومی شود و ما را به کارآمدی و بروزرسانی منجر کند و توان حل مسئله کشور و جهان را داشته باشد، باید اصلی ترین عنصر و موقعیت در حوزه علوم انسانی که همان جایگاه انسان است مشخص شود.

وی با بیان اینکه کنگره دوم به نام انسان در تراز نهج البلاغه نامگذاری شد، تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم انسان را در تراز نهج‌البلاغه تعریف کنیم ضروری است انسان از جانب اقتصادی، فرهنگی، تربیتی روانشناختی دیده شود.

دبیرعلمی سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در خصوص گام سوم این کنکره، افزود: گام سوم این هست که انسانی که در تراز نهج الابلاعه تعریف می شود بدون بهره مندی از زیست بوم ها وجود خارجی ندارد و باید نسبت انسان با زیست‌بومی که در آن زندگی می‌کرد، میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری و ساحت هایی که انسان می توانست در تحول علوم انسانی ارتباط برقرار کند مشخص می شد لذا کنگره سوم با محوریت زیست شرافتمندانه و نهج البلاغه تعریف شد که در فضای زیست شرافتمندانه تمام تمرکز به سمت زیست بوم ها رفته است.

حجت‌الاسلام راعی به کنگره چهارم اشاره کرد و بیان کرد: کنگره چهارم با محوریت حکمرانی تعریف می شود که سخن آخر خواهد بود.

وی با بیان اینکه تلاش این بود که زیست‌بوم‌هایی که در کنگره سوم درنظر گرفته می‌شود جامع و فراگیر باشد، تصریح کرد: با این رویکرد شش زیست‌بوم در حوزه اقتصاد، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، روانشناختی، حقوق مدنی و زیست‌بومی که تحت عنوان مقاومت طراحی شده است.

حجت‌الاسلام راعی در پایان به کارگاه‌های آموزشی برگزار شده اشاره کرد و گفت: پنج کارگاه برگزار شد و در آن تلاش شد بسترهایی با محوریت اصول مدیریت، اقتصاد، سیاست، جامعه شناسی و روانشناسی در نهج‌البلاغه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد./1304/

ارسال نظرات