۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۷۶۰۲۹۴

‌پروژه جدید گرسنگی فلسطینیان غزه با مهندسی‌ اعراب، اسرائیل و آمریکا

‌پروژه جدید گرسنگی فلسطینیان غزه با مهندسی‌ اعراب، اسرائیل و آمریکا
کارشناسان اقتصادی فلسطینی در نوار غزه معتقدند مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی در مقطع اخیر با اجرایی کردن طرح جدید گرسنگی، به دنبال انتقام گرفتن از فلسطینیان به دلیل حمایت از مقاومت است.
«نوار غزه از جهان جدا و از هر طرف محاصره شده است. مردم در شمال نوار غزه دارند از گرسنگی می‌میرند اما هیچ کسی در این دنیا به حالشان اهمیتی نمی‌دهد. به داد برادرانتان برسید قبل از اینکه دیر شود کوچک‌ترین کار این است که از آنها بنویسید در شرایطی که آنها به حرف شما هم نیاز دارند» این را محمد مقداد کارشناس اقتصادی از نوار غزه در گفت‌وگو با فارس بیان داشت.از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در 7 اکتبر 2023، رژیم اشغالگر اسرائیل با بستن گذرگاه‌های مرزی، جلوگیری از ورود کامیون‌های حامل مواد غذایی و کارشکنی در رسیدن کمک‌های بشردوستانه یا هدف قرار دادن تجار یا عوامل وارد و توزیع کننده کالاها و کمک‌ها به نوار غزه، سیاست قحطی را علیه فلسطینیان دنبال کرده است. رژیم صهیونیستی با هدف تشدید فشار بر مقاومت فلسطین پس از اینکه از منطقه‌ای در نوار غزه که آماج حملات زمینی و هوایی خود قرار داده و کشتار و ویرانی به بار آورده خارج می‌شود سلاح گرسنگی را علیه بازماندگان به کار می‌گیرد.بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی هر از چند وقت یک بار، با اشاره به میزان کالری دریافتی فلسطینی‌ها یا تعداد کامیون‌هایی که هر از گاهی به نوار غزه می‌رسند، به وضوح در مورد استفاده از گرسنگی علیه آنها صحبت کرده است.

50 روز است مواد غذایی وارد نوار غزه نشده، ذخایر موجود گران و بسیار اندک است

رژیم اشغالگر همچنین از وجود طرحی به نام «خط قرمز» صحبت می‌کند که هدف آن نظارت بر مصرف مواد غذایی وارد شده به نوار غزه است که در آن تعداد کالری مورد نیاز روزانه برای یک فرد در نوار غزه را 2279 کالری تخمین می‌زند در حالی که آنچه که به نوار غزه می رسد نه تنها میزان طبیعی کالری فلسطینیان را تامین نمی‌کند بلکه در برخی موارد منجر به مرگ از گرسنگی شده است. طی هفته گذشته، با توجه به کمبود شدید کالاهای غذایی مانند گوشت، سبزیجات و میوه‌ها و قیمت بالای آن‌ها در شمال نوار غزه گرسنگی و شبح قحطی به آنجا بازگشته است .برخی از تصاویر و کلیپ‌های ویدئویی نیز اثرات قحطی را بر کودکان و زنان به ویژه زنان باردار نشان می‌دهد، همانطور که مقامات بهداشتی غزه در مورد تولدهای نارس در نتیجه سوء تغذیه ناشی از کمبود مواد غذایی خبر می‌دهند.«سلامه معروف» رئیس دفتر اطلاع رسانی دولت غزه دیروز سه شنبه در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: وضعیت گرسنگی در نوار غزه کاملا مشهود است وضعیت به نسبت ماه‌های قبل بدتر است چون به شمال غزه و استان غزه جز آرد وارد نمی‌شود و دیگر هیچ ماده غذایی وارد این منطقه نشده است.وی افزود: ساکنان شمال غزه از میوه، سبزیجات، گوشت و .. محرومند از همین رو روزانه ده‌ها مورد ابتلا به سوء تغذیه در زنان و کودکان وجود دارد. 40 کودک بر اثر سوء تغذیه جان باختند، زیرا رژیم اشغالگر مانع ورود هر گونه ماده غذایی برای شهروندان می شود و تنها محموله‌های آرد توسط برنامه جهانی غذا وارد شمال غزه می‌شود و پنچ نانوایی این منطقه فعال است و اگر اسرائیل بخواهد ورود آرد را هم محدود کند گرسنگی شدیدتر می‌شود.
احمد ابوقمر کارشناس اقتصادی از اردوگاه جبالیا در شمال غزه نیز با تایید بازگشت واقعی گرسنگی به شمال غزه در سایه کمبود مواد غذایی در بازارها به نسبت دو ماه پیش می گوید کمبود شدید سبزیجات در شمال غزه موجب سوء تغذیه شده است.بر اساس گزارش‌ها قیمت سبزی‌های اصلی مانند گوجه فرنگی، 120 شکل در هر کیلوگرم خیار 60 شکل، فلفل سبز 400 شکل در هر کیلوگرم و کدو سبز 40 شکل قیمت دارد. (1 دلار = 3.76 شکل اسرائیل)قیمت گوشت نیز نظیر سبزیجات رکورد شکسته است به گونه ای که قیمت هر کیلوگرم بال مرغ به 120 شکل و سینه مرغ 150 شکل و قیمت گوشت گوساله 400 شکل در هر کیلوگرم و قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی هم نیز 300 شکل است.

در فاز جدید گرسنگی مردم فقط نان خالی می‌خورند

ابوقمر افزود: وضعیت گرسنگی در شمال نوار غزه قابل توصیف نیست به واقع هیچ ماده غذایی غیر از آرد یافت نمی‌شود و پیدا کردن کنسرو در بازارها بسیار دشوار و با قیمت بسیار بالاست خود ما از 60 روز پیش هیچ کمکی جز یک کیسه آرد دریافت نکرده ام از پنجم ماه مه هیچ ماده غذایی اعم از کنسرو حبوبات و .. دریافت نکرده ایم از همین رو یا به خوردن همان نان خالی اکتفا می‌دهیم و یا به زحمت با مبلغ پولی که قرض گرفته‌ایم کنسرو را برای فرزندانمان با قیمت چند برابری خریداری می‌کنیم یعنی ما در همین مدارس آوارگان شاهد هستیم که بزرگ‌ترها هرگز چیزی از کنسروها را نمی‌خورند و برای فرزندانشان می‌گذارند همان طور که پیدا کردن شیر خشک برای کودکانمان مکافات است و آن را با چند برابر قیمت معمولی خریداری می کنیم.ابوقمر تاکید کرد: با توجه به از بین رفتن قریب به اتفاق فرصت‌های شغلی و کمبود منابع مالی با ادامه جنگ اسرائیل برای نهمین ماه متوالی، مردم قدرت خرید معدود کالاهایی که تجار توانسته‌اند به نوار غزه برسانند، ندارند.این کارشناس اقتصادی درباره اینکه آیا به واقع نهادهای بین المللی و در راس آن سازمان ملل برای وارد کردن غذا به نوار غزه کوتاهی می‌کنند، گفت: خیر. این رژیم اشغالگر است که در خصوص اینکه چه چیزی وارد نوار غزه شود و چه چیزهایی وارد نشود تحکم دارد. از همین رو برنامه جهانی غذا نیز تنها کمک‌ها و کامیون‌هایی را می تواند به نوار غزه ارسال کند که اسرائیل اجازه آن را می‌دهد که در هفته‌های اخیرشامل برخی محموله‌های آرد، دارو برای بیمارستان ها و کنسروهایی است که 10 درصد نیاز مردم شمال غزه را نیز پاسخ نمی‌دهد.

گرسنگی نقشه مشترک آمریکا و اسرائیل

ابوقمر درباره اینکه چرا رژیم صهیونیستی بار دیگر با مسدود کردن کامل گذرگاه‌ها موجب بازگشت گرسنگی شده است، گفت: جواب مشخص است اسرائیل می‌خواهد اهالی شمال غزه را که حاضر به ترک خانه‌های خود نشدند تحت فشار بیشتر قرار دهد و از صبر، بردباری و مقاومت آنها بکاهد و از غیرنظامیان انتقام بگیرد.وی با بیان اینکه تعداد ساکنان شمال نوار غزه با وجود حجم قریب به 100 درصدی ویرانی آنجا به 700 هزارنفر می رسد، گفت: اهالی شمال غزه چون از ارتش اسرائیل برای مهاجرت به سمت جنوب و وادی غزه در مرکز نوار غزه حرف شنوی ندارند اسرائیل می‌خواهد با سلاح گرسنگی از آنها انتقام بگیرد. اسرائیل می‌خواهد توان شهروندان را به فرسایش بکشد زیرا پس از گذشت 9 ماه از آغاز جنگ ثابت شده که مقاومت از محبوبیت مردمی برخوردار است.این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مقاومت شهروندان ثابت می‌کند که حال مقاومت هم خوب است نیروهای مقاومت هم می‌گویند ما از مقاومت مردم روحیه می گیریم رژیم اشغالگر می‌خواهد با گرسنگی دادن به مردم بین آنها و مقاومت فاصله اندازد اما نتوانسته در این امر پیروز شود همه ما معنی گرسنگی را فهمیده‌ایم و می‌بینیم که چطور بیشتر شهروندان ما برای رفع گرسنگی به سختی افتاده‌اند اما پشت مقاومت را خالی نکرده‌اند.

اعراب و آمریکا، شریک اسرائیل با قطع ارسال هوایی کمک‌ها

محمد مقداد کارشناس اقتصادی دیگر از نوار غزه نیز در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: گذرگاه های رفح، کرم ابوسالم و دیگر گذرگاه‌ها نیز از 50 روز پیش با یورش زمینی اسرائیل به رفح تعطیل شدند. رژیم اشغالگر اجازه ورود کالاهای تجاری یا کمک‌های بشردوستانه را نمی‌دهد در شمال غزه جز آرد و کنسروهایی که در مقاطع گذشته وارد شده وجود ندارد.وی افزود: اگر کالایی در بازارها یافت شود قیمت‌هایشان نجومی شده و جز اندکی قدرت خرید آن را ندارند سوء تغذیه و ضعف در چهره کودکان زنان و همه آشکار است.مقداد همچنین تاکید کرد: آمریکا و کشورهای عربی هم از یازدهم ماه مه (22 اردیبهشت) ارسال هوایی کمک‌ها را متوقف کرده‌اند که این خود شراکت در جنایت گرسنگی دادن به فلسطینیان است همان طور که اسکله آمریکایی هم در سایه ارسال کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل دروغی بیش نبود و کارش هم متوقف شده است.وی افزود: قیمت هر کیلو گوشت حدود 80 دلار است. پیاز 30 دلار است. گوجه فرنگی، خیار و سبزیحات حداقل 30 دلار است. چه کسی می تواند پول آن را تامین کند؟این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: آنچه از سوی رژیم اشغالگر در گرسنگی دادن به ملت فلسطین صورت می گیرد در راستای تکمیل نسل‌کشی آنهاست.

75 درصد زمین‌های کشاورزی غزه نابود شد

ایناس حمدان مدیر اطلاع رسانی آنروا نیز تاکید کرد که هیچ تغییر قابل ملاحظه‌ای در سطح ورود کمک‌ها به نوار غزه ایجاد نشده است وی تاکید کرد آنچه به نوار غزه از جمله شمال رسیده مقادیر بسیار اندکی است که نیاز بزرگ بیش از نیم میلیون سکنه آنجا را تامین نمی کند وی گفت: تعداد کامیون های حامل کمک های بشردوستانه که طی سه هفته گذشته به نوار غزه رسیده در مجموع کم تر از 450 کامیون بوده که قطره ای در دریای احتیاجات اهالی جنگ زده این منطقه است.وی تاکید کرد: به گفته کارشناسان سازمان ملل در صورتی که مقادیر منظم و کافی کمک های بشردوستانه در مقطع پیش رو به نوار غزه نرسد در نیمه های ژوئیه با گرسنگی فراگیر در این منطقه روبه رو خواهیم بود.در همین حال یک نهاد حقوق بشر بین الملل روز دوشنبه در خصوص طرح رژیم اشغالگر برای گرسنگی دادن به ملت فلسطین در سایه افزایش قیمت ها گفت: اسرائیل بیش از 75 درصد از مساحت زمین‌های کشاورزی در نوار غزه را نابود کرده یا از این طریق که آنجا را اشغال کرده تا به منطقه حائلی که قرار است به شکل غیرقانونی ایجاد کند ملحق شود و یا آنجا را نابود کرده و شخم زده در نتیجه سبد غذایی ساکنان غزه را نابود کرده است.

انباشت زباله‌ها به دلیل کمبود سوخت موجب گسترش بیماری‎ها شده

ابوقمر نیز در بخش دیگری از گفت‌وگویش با فارس با اشاره به شیوع بیماری هپاتیت نوع سی به دلیل انباشت زباله‌ها در خیابان‌ها و نبود بهداشت و کمبود آب و ازدحام جمعیت آوارگان در مراکز اسکان گفت: بیمارستان‌های کمال عدوان و بیمارستان اندونزیایی در شمال غزه این روزها شاهد افزایش مراجعه کنندگانی است که بر اثر سوء تغذیه بیمار شده‌اند، به خصوص کودکان که ده‌ها نفر آنها بر اثر سوء تغذیه شهید شده‌اند.وی افزود: شیوع بیماری‌ها بیشتر ناشی از انباشت زباله‌هاست در حالی که سوخت لازم یا خودروهای لازم برای جمع آوری زباله ها و انتقال آن به بیرون شهرها وجود ندارد، از همین رو موجب زیاد شدن پشه‌ها و گزیدگی و ابتلا به بیماری شده است. استنشاق غبار ناشی از تخریب خانه‌های مردم در بمباران‌ها و گاز ناشی از حملات موشکی اسرائیل نیز موجب بیماری‌های تنفسی به خصوص در کودکان شده است.

تجمع کامیون‌داران کرانه باختری در گذرگاه کرم ابوسالم

در همین حال عادل عمرو، مسئول بخش حمل و نقل دولت تشکیلات خودگردان در کرانه باختری در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که فراخوان‌هایی در دعوت از رانندگان کامیون ها برای برپایی تجمع اعتراضی در گذرگاه کرم ابوسالم در حمایت از طرف سرزمین های اشغالی به راه افتاده است.وی افزود: رانندگان فلسطینی می‌خواهند با مسدود کردن گذرگاه با کامیون‌هایشان خواستار افزایش تعداد کامیون‌های ورودی از کرانه باختری به نوار غزه و ورود دارو و مواد غذایی به این منطقه شوند.
منبع: فارس
ارسال نظرات