۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۷۶۰۹۵۱
در جلسه ۱۵۹ مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی لنقلاب فرهنگی؛

سند علوم و فناوری های كوانتومی بررسی شد

سند علوم و فناوری های كوانتومی بررسی شد
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: رشد و توسعه فناوري‌هاي نوين بدون توجهات جنبي موجب تغيير فرهنگ مي‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمين حميد پارسانيا در جلسه 159 مجمع شورای تخصصی حوزوی ضمن تبريك ايام عيد غدير خم، به تبيين موضوع بررسي سند علوم و فناوری های كوانتومی در اين شورا پرداخت و اظهار كرد: در اسنادی که به حوزه‌های فناوری‌های برتر می‌پردازد به برخی از موضوعات دیگر نیز باید توجه شود. از جمله بحث هاي فرهنگي، اجتماعی، حقوقي و فقهي. این امور بايد در این سند و اسناد مشابه مطالبه شود، چرا كه در نوع اين سندها به دليل اينكه مجريان؛ مهندسين و فناوران هستند بعضاً از اين ابعاد غفلت مي شود.

رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: موضوع دیگر بخش‌هاي نظري و فلسفي اين امور است كه بازهم تدوینگران و مجريان در آن ورودي نمي‌كنند. بنابراين ابعاد اجتماعي، تاريخي و فلسفي موضوعات هم بايد بررسي شوند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانيا با تاكيد بر اينكه برخي از اين فناوري‌ها به شدت نياز امروز جامعه ماست و تاخير در آن پذيرفته شده نيست، گفت: با این وجود اگر اين موضوعات بدون توجهات جنبي باشد ممکن است موجب تغييرات فرهنگی پیش بینی نشده شود، و یا مشكلاتي را در حوزه فلسفه دين و مسائل كلامي به‌همراه آورد و همچنین افق گشايي در آن دانش را با بن بست مواجه كند.

وی بر این نکته تاکید کرد که بايد طوري عمل كرد كه هم فناوري گسترش و توسعه یابد و همچنین راه براي فعاليت‌هاي نظري و افق گشایی‌های علمی باز باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در مراکز آموزشی قم ظرفيت خوبي در این زمینه وجود دارد؛ از جمله چندين رساله درباره ابعاد فلسفی فیزیک كوانتوم نوشته شده است.

ارسال نظرات