۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۹
کد خبر: ۷۶۱۵۴۳
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد تشریح کرد؛

علم امام حسین به شهادت

علم امام حسین به شهادت
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برای بسیاری از جوانان سؤال است که آیا امام حسین می دانست که به شهادت می رسد، روایاتی را در تأیید علم امام به سرنوشت خود را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام نظری منفرد پنجشنبه شب در مجلس عزاداری دفتر آیت الله فقیهی با اشاره به سؤال بسیاری از جوانان در خصوص علم امام حسین بیان داشت: سیدالشهدا به دعوت مردم کوفه مدینه را ترک گفت اما سؤال آنجا است آیا امام حسین می دانست که به شهادت می رسد؟ 

وی با اشاره به نقلی از صاحب کتاب «وقعه صفین» تصریح کرد: هرثمه ابن سلیم از سپاه عمر سعد جدا شد و به اردوی یاران امام حسین آمد و با ایشان همکلام شد و طی آن خاطره ای از جنگ صفین با امام علی گفت. حضرت علی در هنگامه جنگ به صحرای نینوا می رسد و می فرماید:« واها لک ایتها التربة، لیحشرن منک اقوام یدخلون الجنة بغیر حساب؛ ای خاک! همانا از تو مردمی محشور می شوند که بدون حسابرسی وارد بهشت می گردند». هرثمه پس از مواجهه با صحنه محاصره اهل بیت در کربلا به یاد این خاطره افتاد و آن را برای امام حسین نقل کرد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه «هرثمه» از استقامت خودداری کرد و امام حسین نیز به او توصیه فرمود فرسنگ ها از کربلا دور شود، تصریح کرد: از روایاتی که به دست ما رسیده می توان فهمید که علم ائمه اعطایی از جانب خداوند است. در برخی از ابواب کافی آمده که ائمه معصومین با ملائکه سخن می گویند و روایت شده که اباعبدالله در مسیر کربلا به یکی از یاران فرموده اگر در مدینه بودیم محل نزول جبرائیل را در مدینه نشانت می دادم. مسأله کشته شدن بر امام حسین مخفی نبود و این امر را به صراحت فرمودند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از ملاقات امام حسین با فردی در میانه راه کربلا، اضافه کرد: برخی در فضای مجازی به توقیف اموال حکومتی توسط امام حسین به عنوان اقدام ناشایست یاد می کنند اما در واقع بنی امیه اموال امام را گرفتند و به ایشان دشنام دادند؛ امام فرموده اند: «ان بنی‌امیة اخذوا مالی فصبرت، و شتموا عرضی فصبرت، و طلبوا دمی فهربت» که این روایت و ادامه آن نشان می دهد امام به سرنوشت خود علم داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با تصریح بر اینکه امام حسین می دانست به شهادت می رسد، بیان داشت: گهواره برخی از کودکان بنی امیه از طلا بود اما سرنوشت بنی امیه به جایی رسید که در تاریخ یعقوبی بیان شده در صحراهای آفریقا دربه در شدند و خارهای بیابان را به جای غذا و ادرار خود را از شدت تشنگی به جای آب می خوردند تا هلاک شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نامه فردی به حجاج بن یوسف تأکید کرده که متعرض آل ابی طالب نشود که هلاک خواهد شد.

ارسال نظرات