۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۷۶۱۶۴۳
حجت الاسلام جوشقانیان:

ولی‌فقیه بزرگترین مدافع و حامی حقوق مردم است

ولی‌فقیه بزرگترین مدافع و حامی حقوق مردم است
مدیر موسسه سیره شهداء با تاکید براینکه حضور مردم از مهمترین مولفه‌های قدرت در نظام جمهوری اسلامی است، هیچ ابزاری و موضوعی به اندازه این مؤلفه قدرت‌آفرین نیست و امام خمینی (ره) هوشمندانه با توجه به آیات و روایات این کار انجام دادند و مردم پای کار انقلاب آمدند.

اشاره: امامین انقلاب معتقدند مردم‌سالاری دینی بر اساس اصول و مبانی اسلامی و شریعتی است که از تعالیم دینی منشأ گرفته و در نظام اسلامی امامان و رهبران دینی مسئولیت پیگیری اجرای اصول‌دینی و رعایت حقوق الهی را بر عهده دارند، مردم نیز باید از طریق شورا‌ها و انتخابات مردمی در تصمیم‌گیری‌های مهم شرکت کنند؛ ولی در مقابل نظریه، دموکراسی غربی بر اساس اصول لائیک و تفکرات انسانی بنا شده و مردم‌سالاری در این سیستم بر اساس انتخابات و رأی‌گیری انجام می‌شود، قدرت و مسئولیت تصمیم‌گیری در اختیار مردم است و دین و مذهب به‌عنوان جزء اصلی تصمیم‌گیری‌ها موردتوجه قرار نمی‌گیرد؛ تفاوت اصلی مردم‌سالاری دینی با دموکراسی غربی در اساس و منشأ اصول و ارزش‌هایی است که بر آنها تأکید شده و مردم‌سالاری دینی، اصول و ارزش‌های دینی و شریعتی را محور تصمیم‌گیری‌ها قرار داده در حالیه در دموکراسی غربی، اصول لائیک و انسانی بر اساس اصول دموکراتیک به‌عنوان مبنای تصمیم‌گیری‌ها موردتوجه قرار گرفته شده است.

ازاین‌رو خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، در راستای تبیین توأمان بودن جمهوریت و اسلامیت در نظریه سیاسی امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه و رهبر معظم انقلاب با حجت الاسلام جوشقانیان مدیر موسسه سیره شهداء گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه خواهد آمد:

رسا ـ مردم چه جایگاهی در اندیشه امامین انقلاب دارند؟

در نگاه امامین انقلاب یکی از ارکان اصلی در بعد تحقق حاکمیت دین مردم هستند و تعبیر مردم سالاری دینی یا تعبیر جمهوریتی که امام خمینی (ره) کنار اسلامیت قرار دادند و تاکید داشتندف جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد است و به منزله رکنی است که امام عظیم‌الشأن و رهبری عظیم‌الشأن در جایگاه بسیار مهم و بنیادینی که دارند به آن واقفند و اگر مردم مسئله قرار گرفت آن موضوع و مسئله تحقق، قوام و دوامش قطعی است.

مردم به زیبایی تمام این انقلاب طوفنده و غرنده را جلو بردند

تعبیری که در فرمایشات امام (ره) است این است که نهضتی کردن، عمومی کردن و مردمی کردن جامعه مسئله است؛ یعنی اگر امری پای مسئله مردم پیش آمد کسی نمی‌تواند آنجا لطمه بزند؛ نظام در عصر ائمه علیهم صلوات الله چون مردم نیامدند متاسفانه در غربت و مظلومیت قرار گرفت ولی از خرداد ۴۲ تا اکنون مردم عزیز همه جا پای انقلاب و پای حادثه‌ها بودند و به زیبایی تمام این انقلاب طوفنده و غرنده را جلو بردند.

امام عظیم‌الشأن جای حمایت ناتو حمایت مردم را قرار داد

مردم در عرصه دفاع مقدس آمدند و اگر مردم نمی‌آمدند ارتش که آن روز از هم گسیخته بود و بسیاری از سران ارتش زمان طاغوت فرار کرده بودند و سپاه نوپا بود نمی‌توانست کاری انجام دهد، مردم در قالب جهاد و بسیجی آمدند و در میدان جهاد شرکت کردند؛ مردم در زلزله‌ها، سیل‌ها، بحران‌ها و حادثه‌ها معلوم‌اند و مردم در انتخابات اگر واقعاً محور اساسی و پایه قطعی نباشند، حقیقتاً کار ناقص و ناتمام خواهد بود.

رسا ـ در اندیشه رهبر معظم انقلاب مظهر مردمی بودن انقلاب چیست و مردمی بودن انقلاب اسلامی چه تاثیری در اقتدار سیاسی کشور دارد؟

در نگاه و اندیشه سیاسی حضرت آقا پیوند‌های حاکمیت همه جا باید با مردم محرز و آشکار شود ما نمی‌توانیم بگوییم حکومت اسلامی و حکومت مردمی داریم؛ اما نگاه مردم در حاکمیت اعمال نشود و نقش و نقد مردم در حاکمیت دیده نشود، اساس کار حضور مردمی پای حادثه‌ها و تعقیب نگاه مردمی است و این در حقیقت به معنای مردمی دانستن حکومت است.

شهید رئیسی عزیز اهتمام ویژه‌ای در این بخش داشت؛ اولاً یک دستیار مردمی برای این قصه گماشت تا دائماً در میان مردم نگاه‌ها را مطالبه کند و ببیند نگاه مردم به حاکمیت چیست و همان نگاه دنبال شود و این کار بسیار زیبا، محکم و خوبی بود؛ چون شهید والا مقام بنا داشت نهاد تداوم پیدا کند و مصالح نظام محقق شود.

حضور مردم پای انقلاب نیز عزت آفرین است

حاج قاسم قدرت آفرین و عزت آفرین بود و حضور مردم پای انقلاب نیز عزت آفرین است و چشم طمع دشمن را کور می‌کند و دشمن را به نقطه یاس می‌رساند؛ اگر چنانچه مردم شریف و عزیز حضورشان در دفاع از نظام و پشتیبانی از ارکان نظام پررنگ باشد، دشمن  با چه کسی می‌خواد درگیری شود؟ یک موقع کسانی محدودی هستند که با کودتا یا جابجایی و با اعمال نگاه و با بعضی از جنگ‌های نفتی می‌توانند بعضی کار‌ها را انجام دهند؛ اما وقتی همه نظام و همه مردم نظام حضور دارند چگونه می‌خواهند درگیری درست کنند؟ و با چه کسانی می‌خواهند هماوردی کنند؟

امام عظیم‌الشأن جای حمایت ناتو حمایت مردم را قرار داد

حضور مردم از مهمترین مولفه‌های قدرت در نظام جمهوری اسلامی است و مؤلفه پشتیبانی با مردم است، قبل از انقلاب مؤلفه‌های قدرتی داشتیم از جمله حمایت ناتو از فضای کشور؛ اما وقتی رژیم منحوس پهلوی ساقط شد و حمایت غرب برداشته و بر علیه ایران به کار گرفته شد امام عظیم‌الشأن جای حمایت ناتو حمایت مردم را قرار داد؛ یعنی مردم بزرگترین مولفه قدرت است و هیچ ابزاری و موضوعی به اندازه این مؤلفه قدرت‌آفرین نیست و امام(ره) هوشمندانه با توجه به آیات و روایات این کار انجام دادند و مردم شریف و عزیز نیز با اعتماد صد در صد به ولایت فقیه و امامین انقلاب پای قصه آمدند و به لطف خدا از مقتدرترین کشور‌های جهان به لحاظ پشتیبانی مردمی و مولفه حمایت مردم این کشور است.

رسا ـ مردم سالاری دینی از منظر امامین انقلاب چه تفاوت ماهوی با دموکراسی غربی دارد؟

مردم در مردم سالاری دینی با مؤلفه‌های دینی و با شاخصه‌های دینی که محوریت دین است جلو می‌آیند و در حکومت‌های دموکراتیک ممکن است نگاهی داشته باشم صد در صد مقابل نگاه توحیدی که نگاه انبیاء دین است و ممکن است در یک کشور، اکثریتی در یک امری غیر دینی جمع بشوند و پشتیبانی کنند؛ ولی در مردم سالاری دینی اینگونه نیست، اینجا هم اسلامیت اساس کار است و هم جمهوریت اساس کار است و جمهوریت به عنوان مردم سالاری دینی تفاوتش در اینجا مشخص می‌شود.

حضور مردم پای انقلاب عزت آفرین است

مردم شریف و عزیز جمهوری اسلامی از آنچه در حوزه اسلام و دین توسط فقیه جامع الشرایط تبیین می‌شود حمایت قطعی و صد درصدی می‌کنند و این نشان از مردم سالاری دینی است؛ مردم آموزه‌های بلند دین را برای سالاریت نظام حق می‌شناسند و شأن و منزلت می‌بخشند؛ در حقیقت در بعضی کشور‌های دموکراتیک منهای مردم سالاری دینی احکام غیر دینی حاکم می‌شود ولی در کشور جمهوری اسلامی آموزه‌های بلند دین را مردم باور دارند و پای این آموزه‌ها شهید می‌دهند پای آن مقاومت و استقامت می‌کنند.

رسا ـ نقش رهبر معظم انقلاب و امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در حفظ ماهیت مردمی بودن جمهوری اسلامی چیست؟ 

بالاترین نقش در جمهوری اسلامی متعلق به ولی فقیه است، اینکه رهبری عظیم‌الشأن در فتنه سال ۸۸ نسبت به آن حجم عظیمی از نسبت های دروغ و تقلب به جمهوری اسلامی ایستادگی کردند و بالاترین صیانت ،حفاظت و حراست را از رای مردم داشتند؛ یعنی بزرگترین و برترین دیده‌بان شأن مردمی بودن نظام به دست خود ولی صورت گرفته است.

امام عظیم‌الشأن جای حمایت ناتو حمایت مردم را قرار داد

بعضی‌ها فقط امام انقلاب را در صیانت از اسلامیت و در صیانت از احکام تعریف می‌کنند؛ نه اینگونه نیست و رهبری عظیم‌الشأن همان طوری که نسبت به اسلامی بودن احکام دین و مباحث دین مراقبت دارند نسبت به جمهوریت و مردمی بودن و اینکه حق کسی ضایع نشود و حق مردم تضیع نشود بزرگترین مدافع و حامی حقوق مردم هستند.

رهبری عظیم الشان بودند که فرمودند یک رای حق الناس است و حتی یک رای نباید جابجا شود و اینکه رهبری عظیم‌الشأن خیلی دقیق مردم را در بخش‌های گوناگون و موضوعات گوناگون جامعه ترغیب، تشویق و دعوت به حضور می‌کنند این همان صیانت از جمهوریت اسلامی است و نشان دهند مردمی بودن نظام و توجه به عزم مردم سالاری دینی است.

ارسال نظرات