۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۷۶۲۲۹۹
معاون آموزش حوزه های علمیه:

فلسفه کار جهادی، پای کار آوردن مردم است

فلسفه کار جهادی، پای کار آوردن مردم است
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: رهبری به این فکر می‌کنند که اگر مردم روحیه جهادی پیدا کنند و روحیه جهادی فراگیر شود بسیاری از مشکلات کشور مرتفع شده و حرکت رو به جلوی کشور هموار می‌شود، لذا فلسفه کار جهادی، پای‌کار آوردن خود مردم می‌باشد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اجلاسیه مسئولین استانی و شهرستانی گروه‌های جهادی و حوادث غیر مترقبه با حضور ۳۰ نفر از مسئولین استانی و شهرستانی از صبح چهارشنبه سوم مرداد، ۱۴۰۳ آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه در این اجلاسیه گفت: برای اینکه طلاب در جامعه دارای مقبولیت باشند نیازمند به سه چیز هستند. علم ،عمل و تحمل مشاق. باید طلاب این تحمل مشاق را آموزش ببینند که یکی از بهترین بسترهای آموزش آن همین اردوهای جهادی می‌باشد.

در ادامه جناب آقای مفرد عضو شورای عالی جهاد سازندگی ریاست جمهوری پیرامون نحوه تشکیل جهاد سازندگی و بیانات و نظرات رهبری و نیز برنامه های جهادی ریاست جمهوری و رئیس جمهور شهید، مرحوم شهید رئیسی بیاناتی مطرح کرد.

وی افزود: شهید رئیسی گفتند بعد از تشرف خدمت رهبری ایشان به بنده فرمودند فکری به حال جهاد بکنید. از ابتدا انقلاب تحرکاتی با رویکرد امنیتی شروع به فعالیت در دل روستاها کردند اما بعد از بدست آوردن تجربیاتی به خدمت امام رسیده و بیان این تجربیات و مطالب بدست امده کردند و نتیجه آن شد که امام فرمان تشکیل جهاد سازندگی را دادند. این فرمان یک پیام اصلی دارد و آن این است که این کشور خودتان است و برای برطرف کردن خرابی‌های ایجاد شده در آن همه با هم کمک کنید تا کشورتان را آباد نمایید. بعد از پیام امام همه شروع به حرکت به روستاها جهت کمک‌رسانی کردند. رفته رفته گروه‌های تخصصی نیز به آنها افزوده شد. این برنامه آرام آرام به سمت ایجاد وزارت خانه رفته چراکه دستگاه های دیگر نگاه مداخله گرانه نسبت به بچه‌های جهاد داشتند.

همچنین وی گفت: رهبری به این فکر می‌کنند که اگر مردم روحیه جهادی پیدا کنند و روحیه جهادی فراگیر شود بسیاری از مشکلات کشور مرتفع شده و حرکت رو به جلوی کشور هموار می‌شود. لذا فلسفه کار جهادی، پای‌کار آوردن خود مردم می‌باشد.

یکی دیگر از برنامه‌های این اجلاسیه استفاده از تجربیات حجت الاسلام مرادی مدیر مدرسه امام خمینی(ره) برای مدیران گروه های جهادی استانی بود که ایشان خطاب به حضار مطالبی از ضرورت تجربه نگاری و نیز حضور در مناطق بحران زده بیان کرد.

وی افزود: در غرب هرآنچه که انجام می‌دهند را می‌نویسند اما متاسفانه از قدیم الایام در کشور ما چیزی به نام فوت‌کوزه گری باب شده بود و لذا نتیجه اینچنین شد که از هر کاری یک مورد بیشتر مشاهده نمی‌شود مثل منار جنبان یا حمامی که با یک شمع گرم میشد. همین امر سبب گشت که در غرب پیشرفت حاصل گردد و دیگران از آن‌ها الگو برداری نمایند و به همان نسبت خود غرب نیز پیشرفت نماید اما در پیرامون ما هرکسی باید خودش از صفر شروع کند چراکه قبلی‌ها تجربیات خود را مکتوب نمی‌کردند. شما بزرگواران سعی کنید در کارهای خود حتما تجربیات را بنویسید. صفر تا صد اردوی جهادی را بنویسید.

حجت الاسلام مرادی افزود: در حوادث ما سعی می‌کنیم از لحظه اول در محل حادثه حضور پیدا کنیم و کارهایی که می‌توانیم را انجام دهیم اما پس از اتمام ساعت کار دور هم نشسته و تجربیات خود را منتقل می‌نماییم و غرض از حضور خود در این مکان را بحث می‌کنیم. وقتی سیل می‌آید مهم آن است که سریع در آنجا حضور پیدا کرد چراکه تاثیرگذاری در این ساعات ابتدایی که همه چشم براه کمک هستند بسیار است. از مهمترین کارها حضور در محل مراجعه مردم، که معمولا فرمانداری است و برپایی موکب می باشد. حرف‌ها و مشکلات مردم را نوشته و در مقابل با مسئولین هم صحبت و رایزنی می‌‌شود. لذا این موکب می‌شود پیشخوان خدمت رسانی به این منطقه.

وی از اهداف حضور در مناطق بحران‌زده مواردی را نیز برشمرد، اعم از خدمت به مردم، اصلاح ذهنیت مردم نسبت به روحانیت، نشر معارف دینی و خود سازی خود طلاب را برشمرد.

ارسال نظرات