۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۷۶۳۶۵۳
حجت الاسلام لیالی در گفت‌وگو با رسا تأکید کرد:

لزوم توجه به گفتمان انقلاب اسلامی در رأی دهی به کابینه دولت چهاردهم

لزوم توجه به گفتمان انقلاب اسلامی در رأی دهی به کابینه دولت چهاردهم
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخی از اعضای کابینه دولت چهاردهم با گفتمان انقلاب اسلامی، خدمت و ارزش‌های دینی فاصله دارند، گفت: اگر دولت وفاق ملی شرکت سهامی باشد و برخی سران فتنه در آن حضور داشته باشند، قابل پذیرش نیست.

حجت‌الاسلام محمدعلی ليالی استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سياسی خبرگزاری رسا، به ارزیابی کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم پرداخت و ضمن بیان اینکه یکی از نماد‌های جمهوری اسلامی، حق انتخاب و دموکراسی است، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی در طول این ۴۵ سال نشان داده که به حق انتخاب، رای مردم و دموکراسی دینی احترام گذاشته و حق انتخاب مردم را محترم و محفوظ دانسته است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه متاسفانه کشور با حادثه تلخ دولت ناتمام شهید رئیسی مواجه شد، گفت: این حادثه می‌توانست یک چالش جدی برای نظام ایجاد کند؛ در آن مقطع زمانی مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نداشتیم و با شهادت رئیس جمهور یک خلأ جدی در ارکان حاکمیت، حکومت و قدرت ایجاد شد؛ ولی با تدبیر و مدیریت مقام معظم رهبری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی افتتاح شد و معاون اول ریاست جمهوری در طی ۵۰ روز با حکم حکومتی دولت را اداره کرد و در نهایت انتخاب جناب آقای دکتر پزشکیان به عنوان ریاست جمهور و مراسم تنفیذ و تحلیف انجام شد.

انتخاباتی با رقابت، مشارکت، سلامت و امنیت حداکثری برگزار شد

این کارشناس مسائل سیاسی فضای انتخابات امسال را فضایی با نشاط و رقابتی معرفی کرد و افزود: آن چهار اصلی که حضرت آقا اشاره کردند در این انتخابات لحاظ شد و انتخاباتی با رقابت، مشارکت، سلامت و امنیت حداکثری برگزار شد و رئیس جمهوری با ۱۶ میلیون رای اکثریت در مقابل ۱۴ میلیون رای اقلیت انتخاب شد و فردی به نام آقای دکتر پزشکیان از صندوق‌های رای انتخاب و شورای نگهبان تایید کرد و مراسم تنفیذ و تحلیف برگزار شد.

توجه به گفتمان انقلاب اسلامی در انتخاب کابینه دولت چهاردهم/

حجت‌الاسلام ليالی در ادامه بیان داشت: آنچه امروز مهم است استقرار دولت است و دولت موظف است بعد از تعیین معاونان به تعیین وزرا بپردازد و لیست وزرا‌ را به مجلس معرفی و در تعامل با مجلس رای اعتماد بگیرید، وزرایی که جناب آقای دکتر پزشکیان معرفی کرد نشان داده که دولت وی فعلاً دولت وفاق ملی است و از همه جریان‌های سیاسی در این دولت حضور دارند و براساس شعار دولت تشکیل می شود.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در مورد اینکه لیست وزرای پیشنهادی دولت چقدر بر اساس وفاق ملی است باید نمایندگان محترم مجلس  نظر بدهند و آنها در چرخه فرایند ارزیابی و در کمیسیون‌های تخصصی و در نهایت در صحن علنی نسبت به انتخاب وزرای محترم تصمیم بگیرند؛ اما چند نکته به عنوان کارشناس مباحث سیاسی لازم است مطرح کنم، احساس می‌شود برخی از افراد محترمی که به عنوان کاندیدا‌های احتمالی برای وزارت‌خانه ها مطرح می‌شوند با ملاک‌ها و معیار‌های گفتمان امام (ره) و اصول دوازه گانه حضرت آقا تناسب ندارند.

حواشی نسبت به برخی از این کاندیدا‌ها وجود داشته و دارد

وی با اشاره به اینکه همه این نامزدها اجمالاً تجربه مدیریتی را دارند، گفت: تجربه مدیریتی تمام ۱۹ وزیر پیشنهادی قابل پذیرش است؛ اما حواشی نسبت به برخی از این کاندیدا‌ها وجود داشته و دارد و حداقل؛ برخی از این نامزد‌ها و کاندیدا‌های وزارتخانه‌ها در عرصه نزدیکی این افراد به گفتمان انقلاب اسلامی، خدمت و ارزش‌های دینی فاصله وجود دارد و سابقه حضور در جریان فتنه دارند.

توجه به گفتمان انقلاب اسلامی در انتخاب کابینه دولت چهاردهم

حجت‌الاسلام ليالی با تاکید براینکه جناب آقای دکتر ظفرقندی نامزد وزارت بهداشت سابقه خوبی در عرصه همراهی با نظام نداشته و ندارد، تصریح کرد: وی عضو حزب مشارکت بوده و در حوادث فتنه ۸۸ دخیل بوده است، توییت‌ها و مصاحبه‌هایی که انجام داده همراهی با انقلاب و نظام و امام و رهبری نبوده است؛ جناب آقای دکتر میدری کاندیدای وزارت رفاه و تعاون از متحصنین مجلس ششم بوده و سابقه خوبی در همراهی با انقلاب و نظام نداشته بلکه از جریان اپوزیسیونی بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اگر دولت وفاق ملی به عنوان شرکت سهامی باشد و افراد مختلفی که از سران فتنه بودند سهمی داشته باشند، قابل پذیرش نیست، افزود: وزرای پیشنهادی در کنار تعهد و تخصص باید با گفتمان امام و رهبری و فقرا و محرومین همراهی داشته باشند؛ برخی از این وزرای محترم قبلا در دولت جناب آقای روحانی جزء معاونین وزارتخانه‌ها بودند و تجربه خوبی نداشتند و اعتقادی به گفتمان حمایت از فقرا و محرومین و جریانی که باید به آنها کمک شود نداشته و ندارند.

گروه اقتصادی دولت گرایش جریان لیبرالیسم اقتصادی دارد

وی با اشاره به اینکه خیلی از وزرای پیشنهادی به بحث مسکن ملی و مسکن مهر یا برخی از طرح‌هایی که در دولت جناب آقای شهید رئیسی شروع شد مانند ساختن یک میلیون مسکن، ایجاد اشتغال، رفاه عمومی و یارانه‌ها اعتقاد ندارند، گفت: احساس می‌شود در گروه اقتصادی دولت گرایش جریان لیبرالیسم اقتصادی قوی باشد.

توجه به گفتمان انقلاب اسلامی در انتخاب کابینه دولت چهاردهم/

حجت‌الاسلام ليالی با تاکید براینکه جریان لیبرال اقتصادی نشان داده که در طول این چهل و چند سال از انقلاب اسلامی گفتمان موفقی نداشته، تاکید کرد: وزرایی موفق خواهند بود که گفتمان بومی و نگاه بومی به تولید ملی داشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی ضمن بیان اینکه دولت با تعیین وزرایی معتقد بر تولیدات داخلی، شرکت‌های دانش بنیان، تولیدات ملی و قطع توجه به خارج بتواند یک دولت وفاق ملی تشکیل دهد، گفت: این دولت باید وفاقش را در سفره مردم، خدمت به مردم و برطرف کردن مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نشان دهد.

حجت‌الاسلام ليالی در پایان ضمن بیان اینکه امیدوار است دولت جناب آقای دکتر پزشکیان با همراهی مجلس و قوای سه گانه کشور با اتحاد و همدلی برای رفع مشکلات اقدام کند، اظهار داشت: امیدواریم دولت آقای پزشکیان همانند دولت آقای رئیسی نام نیکی از خود در تاریخ بر جای گذارند.

ارسال نظرات