۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۷۶۳۸۲۱
حجت الاسلام نوروزی در گفت‌وگو با رسا:

کودتای ۲۸ مرداد نتیجه اختلافات داخلی و اعتماد نابجای جریان ملی گرا به آمریکا بود

کودتای ۲۸ مرداد نتیجه اختلافات داخلی و اعتماد نابجای جریان ملی گرا به آمریکا بود
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان این که اگر بستر‌های داخلی برای کودتای خارجی مهیا نباشد، قدرت‌های خارجی توان انجام هیچ کاری را نخواهند داشت، کودتای ۲۸ مرداد را نتیجه اختلافات داخلی و اعتماد نابجای جریان ملی گرا به آمریکا عنوان کرد.

حجت الاسلام محمد جواد نوروزی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به ضعیف شدن انگلیس بعد از جنگ جهانی دوم خاطرنشان کرد: استعمار انگلستان بعد از جنگ جهانی دوم به لحاظ توانمندی سیاسی، امنیتی و نظامی دچار افول و زوال شد و قدرت شرق و غرب به رهبری آمریکا و شوروی ظهور کرد.

وی افزود: بلوک غرب به رهبری آمریکا تلاش کرد تا جای انگلیس را در کشورهای منطقه غرب آسیا به ویژه ایران، بگیرد و از این رو شاهد تعارض منافع میان انگلستان و آمریکا بودیم و کودتای ۲۸ مرداد حادثه و تحولی در جامعه ایران بود که موجب سلطه همه جانبه آمریکا در ایران شد.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: نهضت ملی شدن صنعت نفت که حرکتی مذهبی و ملی برعلیه منافع انگلستان در ایران بود، به رهبری مرحوم کاشانی و دکتر مصدق اتفاق افتاد. تلاش مصدق این بود که به آمریکا نزدیک شود تا بر علیه انگلیسی ها باشد؛ اما در عمل، آمریکا با سرنگونی نهضت او، نظام سلطنتی را بازتولید کرد و مقدمات سلطه چند دهه خود بر ایران را تا پیروزی انقلاب اسلامی فراهم کرد. 

وی افزود: بعد از کودتای ۲۸ مرداد آمریکایی ها مستشاران زیادی را به ایران آوردند تا این که در خلال آن با قیام امام راحل بر علیه قانون کاپیتولاسیون و آمریکا مواجه شدند و آمریکا با کودتای ۲۸ مرداد بر علیه ملت ایران اقدام کرد و باید آغاز شکل گیری درگیری آمریکایی ها با ایرانی های را به کودتای ۲۸ مرداد برگرداند؛ نه حوادث و تحولاتی که بعداز انقلاب اسلامی ایران رخ دادند.

کودتای ۲۸ مرداد نقطه آغاز تقابل ایرانیان با آمریکایی ها است نه فتح لانه جاسوسی

حجت الاسلام نوروزی ابراز کرد: متاسفانه برخی از جریان ها و گروه ها نقطه آغاز رو در رویی ما با آمریکا را بعد از فتح لانه جاسوسی می دانند؛ درحالی که نقطه آغاز برخورد آمریکایی ها با ایرانیان - که آغازگر آن نیز آمریکایی ها بودند - کودتای ۲۸ مرداد است و بعد از این زمان بود که با راه اندازی ساواک در ایران، اختناق بسیار وحشتناکی در کشور ایجاد می شود.

وی کودتای ۲۸ مرداد را حاکی از اعتماد نابجای جریان ملی گرا به آمریکا عنوان و بیان داشت: آنچه زمینه این کودتا را محیا کرد اختلاف داخلی در ایران بود؛ به ویژه اختلاف بین آیت الله کاشانی که بعد مذهبی نهضت و دکتر مصدق که بعد ملی نهضت بود و این نشانگر این است که مادامی که بسترها و زمینه های داخلی برای استعمار و کودتای خارجی مهیا نباشد، قدرت های خارجی توان انجام هیچ کاری را نخواهند داشت.

اختلافات داخلی بسترساز شکل گیری کودتای ۲۸ بود

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: به خاطر اهمیت اتحاد و انسجام داخلی است که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) همواره بر انسجام داخلی و وحدت تاکید و توصیه می شود تا انقلاب اسلامی و گفتمان حاکمیت دینی را به افق و آرمان های مد نظر خود برساند.

حجت الاسلام نوروزی با اشاره به تاثیرگذاری آمریکا و نقش آفرینی این کشور در کودتای ۲۸ مرداد و سرنگونی مصدق خاطرنشان کرد: این کودتا اقدامی از جانب سازمان سیا علیه مردم ایران بود و در زمینه مداخلات آمریکا در ایران و کشورهای مختلف دیگر، آثار بسیاری تولید و منتشر شده است که حکایت از خوی استکباری و استبدادی آمریکا و نظام سلطه دارد.

وی با اشاره به برگزاری اولین دادگاه رسیدگی به کودتای ۲۸ مرداد در ایران و محکومیت جنایات آمریکا در این کودتا و ضرورت پیگیری و شکل گیری دادگاه رسیدگی به جنایات آمریکا اظهار داشت: بنابر قانون بین المللی، کودتای ۲۸ مرداد مداخله یک کشور خارجی بر علیه استقلال ملت ایران است اما تابه حال به  جنایات آنان رسیدگی نشده و اگر بخواهیم به حقوق خود برسیم، به دلیل این که قوانین و دادگاه های بین المللی منافع آمریکا را در نظر گرفته و به این گونه امور نمی پردازند، برگزاری چنین دادگاه هایی، علاوه بر روشنگری افکار عمومی، می تواند مطالبات ملت ایران را پیگیری و به سرانجام برساند.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: دولت و ملت بزرگ ایران اسلامی قطعاً این توانایی و ابزار را دارد که از حقوق خود با اقتدار دفاع کرده و احقاق حق کند؛ چنانکه در چندساله اخیر در مواجهه با رژیم صهیونسیتی و آمریکایی ها، گام های موثر و خوبی برای استیفای حقوق خود برداشته شده است.

سعید چراغی
ارسال نظرات