۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۷۶۴۸۷۳
امام جمعه شهرستان پاتاوه:

سد‌های «خرسان۳» و «ماندگان» جز ضرر هیچ منفعتی ندارد/ مردم منطقه بلاتکلیف و ناراحت هستند

سد‌های «خرسان۳» و «ماندگان» جز ضرر هیچ منفعتی ندارد/ مردم منطقه بلاتکلیف و ناراحت هستند
حجت الاسلام سیادت گفت: چند سالی است که بحث احداث سد خرسان۳ که در دهستان سادات محمودی بخش پاتاوه واقع شده به یک معضل تبدیل شده و این موضوع منجر به برپایی تجمع و تحصن مردم منطقه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام سید رحمت الله سیادت امام جمعه شهرستان پاتاوه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: چند سالی است که بحث احداث سد خرسان۳ که در دهستان سادات محمودی بخش پاتاوه واقع شده به یک معضل تبدیل شده و این موضوع منجر به برپایی تجمع و تحصن مردم منطقه شده است. مردم چندین بار در مقابل استانداری تجمع کرده و معتقدند که این سد جز ضرر هیچ منفعتی ندارد.

وی بیان کرد: پشت این سد صد‌ها هزار درخت بلوط و گیاهان دارویی وجود دارد و کارشناسان محیط زیست می‌گویند که اگر این سد احداث شود علاوه بر نابودی محیط زیست در تغییرات آب و هوایی نیز تاثیرگذار است و هوا شرجی می‌شود.

امام جمعه شهرستان پاتاوه با اشاره به اینکه سد‌های کارون۳ و کارون۴ که باعث ایجاد تغییرات آب و هوایی در ایذه شده گفت: ایذه در شمال استان خوزستان واقع است و زمانی بسیار خوش آب و هوا بود، اما پس از احداث این دو سد به کلی هوا تغییر کرده و شرجی شده است. با این حال سد‌های کارون۳ و کارون۴ منافعی برای مردم منطقه دارند که بیشتر از ضررشان است، اما سد خرسان۳ جز خسارت و نابودی چیز دیگری برای مردم منطقه نخواهد داشت.

 حجت الاسلام سیادت خاطرنشان کرد: من از نزدیک سد خرسان۳ را بررسی کردم و با وجود اینکه چندین سال در آن مشغول کار هستند، هنوز پیشرفت چندانی ندارد. تعداد زیادی روستا و جمعیت زیادی در آنجا هستند که همه آن‌ها باید کوچ اجباری کنند.

وی افزود: چندین بار در خطبه‌ها و رسانه‌ها به این موضوع اشاره و اعتراض شده است. نماینده محترم، ولی فقیه نیز معترض بوده و مسئولین مربوطه محیط زیست و منابع طبیعی می‌گویند که برای منطقه ضرر دارد.

امام جمعه شهرستان پاتاوه با بیان اینکه احداث سد خرسان۳ باعث شده که روستا‌های منطقه از داشتن امکانات محروم شوند، ادامه داد: روستا‌ها از جاده، برق و گاز برخوردار نیستند و مسئولین می‌گویند قرار است اینجا زیر آب برود! مردم هم بلاتکلیف و ناراحت هستند. ما برای اینکه آشوب و فتنه در آنجا رخ ندهد و منافقین سوءاستفاده نکنند دائماً به همراه مسئولین مربوطه ازجمله نماینده، ولی فقیه در روستا‌ها حاضر می‌شویم و وضعیت را مدیریت کرده ایم. همه مسئولین منطقه پس از بررسی‌های صورت گرفته تاکید کردند که صلاح بر این است که سد خرسان۳ احداث نشود.

 حجت الاسلام سیادت بیان کرد: علاوه بر سد خرسان۳ قرار است سد ماندگان هم در مرکز سی‌سخت احداث شود. این دو سد فاقد هرگونه نفع مادی برای بخش پاتاوه هستند و ضرر بسیار و جبران ناپذیری را برای منابع طبیعی و حیات وحش به بار خواهند آورد و هزاران نفر از مردم روستا‌ها مجبور به کوچ اجباری می‌شوند. باغات سیب، انگور، انواع مرکبات، زمین‌های کشاورزی و هزاران درخت‌های بلوط زیر آب می‌رود. هوا هم که گرم و شرجی خواهد شد. این چه منفعتی برای مردم دارد غیر از ضرر!

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای مردم برگزاری چند تحصن و تجمع اظهار کرد: ما به عنوان امام جمعه مردم را آرام می‌کنیم و دلایلی هم برای آنان می‌آوریم تا باعث سوءاستفاده نشده و آشوبی رخ ندهد، اما از طرف دیگر هم از مسئولین مربوطه می‌خواهیم که به این وضعیت رسیدگی کنند.

امام جمعه شهرستان پاتاوه از مدیران استانی و کشوری خواستار جلوگیری و توقف ساخت سد خرسان۳ و ماندگان شد و گفت: ائمه جمعه کار رهبری را در منطقه انجام می‌دهند و مسئولین فرهنگی هستند. مردم برای تمام مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود به ائمه جمعه مراجعه می‌کنند و آن‌ها را پناهگاه خود می‌دانند.

ارسال نظرات