۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۷۶۶۲۷۵

ترویج کشت دوم به کشاورزان گیلانی برای امنیت غذایی و اقتصادی

ترویج کشت دوم به کشاورزان گیلانی برای امنیت غذایی و اقتصادی
جهاد کشاورزی معتقد است که می‌توان کشت دوم برخی از محصولات را انجام داد که به گفته رئیس جهاد کشاورزی گیلان، ترویج فرهنگ کشت دوم می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان و افزایش پایداری کشاورزی در مناطق مختلف کمک کند.

سالانه سه و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در گیلان کشت می‌شود، محصولاتی که در نیمه اول سال برداشت می‌گردد. 

یکی از خدماتی که دولت می‌تواند برای کشاورزان در نظر بگیرد تا میزان تولیدات کشاورزان افزایش و با کیفیت باشد آموزش است که جهاد کشاورزی متولی انجام این کار می‌باشد. 

متاسفانه کشاورزان بعد از برداشت محصول، زمین را به حال خود رها کرده و تا زمان کشت سال بعد زمین راکد است ولی جهاد کشاورزی معتقد است که می‌توان کشت دوم برخی از محصولات را انجام داد و در این زمینه تلاش می‌کند تا اطلاع‌رسانی انجام دهد. 

گیلان زمینه کشت دوم در برخی از محصولات را دارد ولی به دلائل مختلف از جمله‌عدم آگاهی لازم کشاورزان و استفاده از روش‌های سنتی، کشت دوم انجام نمی‌شود. 

با توجه به اینکه محل زندگی کشاورزان در روستاها است جهاد کشاورزی کارگاه‌های آموزشی خود را به دل روستاها برده تا کشاورزان را با کشت دوم و روش‌های تولید محصول با کیفیت آشنا کنند. 

کارشناسان جهاد کشاورزی گیلان در کارگاه‌های آموزشی خود درخصوص کشت دوم کشت علوفه در مزارع، کاشت انواع سبزیجات و مشاوره درخصوص مشکلاتی که در سد راه کشاورزان قرار دارد مباحث خود را ارائه می‌کنند. 

هدف ترویج فرهنگ کشت دوم، به معنای افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع خاک و آب در کشاورزی است، این فرهنگ به کشاورزان کمک می‌کند تا پس از برداشت محصول اصلی، زمین‌های خود را برای کشت محصولات جدید آماده کنند.

صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگویی با بیان اینکه افزایش بهره وری، کمک به اقتصاد خانوار و امنیت غذایی از مزایای کشت دوم محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: ترویج فرهنگ کشت دوم می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان و افزایش پایداری کشاورزی در مناطق مختلف کمک کند.

به گفته وی، قالب اراضی شالیزاری چون حالت ماندابی دارد امکان کشت سایر محصولات را نداشته که به همین دلیل سایر سطحی را که در نظر گرفتیم برای کشت علوفه و همچنین گیاهان فصلی، سیفی جان و گیاهان برگی و غده‌ای است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه شهرستان‌های صومعه سرا و آستانه اشرفیه در کاشت دوم پیشروتر از شهرستان‌های دیگر استان هستند، گفت: رشت نیز به عنوان مرکز استان به صورت پراکنده کاشت دوم صورت می‌گیرد که تلاش می‌کنیم میزان فعلی افزایش یابد و تعداد بیشتری از کشاورزان کشت دوم را انجام دهند. 

بسته‌بندی و نگه داری، بازار فروش و غیره از جمله دغدغه‌های کشاورزان بخصوص در کشت دوم است که صالح محمدی در این خصوص می‌گوید: برای تکمیل این حلقه‌ها و رفع دغدغه کشاورزان،  یکی از شرکت‌های تولید کننده  ماشین آلات تکمیلی که در آستانه اشرفیه فعالیت می‌کند کار سیلاژ علوفه (تخمیر ساقه و برگ علوفه‌) را در دستور کار دارد و بعد از کشت کشاورز، تعاونی‌های روستایی اقدام به خرید محصولات از کشاورزان می‌کنند. 

به گزارش تسنیم، گیلان دارای 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری است که در سال جاری 110 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان گیلان به کشت دوم و پرورش راتون اختصاص داده است. 

منبع: تسنیم
ارسال نظرات