۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۷۶۶۳۱۰
حجت الاسلام حقانی:

دفاع مقدس یک گنجینه عظیم است

دفاع مقدس یک گنجینه عظیم است
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ضمن بیان اینکه دفاع مقدس یک ظرفیت و گنج عظیمی است، گفت: شهدای دفاع مقدس انسان‌هایی معمولی بودند که با فضل خدا انسان‌هایی خاص شدند و با تفضل الهی به مقامات بلندی رسیدند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی حقانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در نشست علمی ترویجی «مبانی فقهی دفاع مقدس» از سلسله نشست های جهاد مقدس که در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، ضمن بیان اینکه دفاع مقدس یک گنجینه عظیم است، اظهار داشت: دفاع مقدس یک ظرفیت عظیمی است که از این ظرفیت و گنج عظیم باید استفاده کرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تا کنون فرهنگ دفاع مقدس بر اساس منابع دینی مورد مطالعه قرار نگرفته است، گفت: یکی از سرفصل‌های دفاع مقدس بحث معنویت و سلوک رزمندگان اسلام است؛ شهدای دفاع مقدس انسان‌هایی معمولی بودند که با فضل خدا انسان‌هایی خاص شدند و با تفضل الهی به مقامات بلندی رسیدند.

دفاع مقدس یک گنجینه عظیم است

حجت الاسلام حقانی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در دفاع مقدس باب جدیدی را برای سیر و سلوک الی الله به روی رزمندگان گشود، ابراز کرد: امام خمینی(ره) کسی در سطح حاج قاسم سلیمانی را تربیت کرد که فعالیت نظامی در سطح بین المللی انجام داد اما از لحاظ معنوی انسانی خودساخته و عارف شد.

وی با اشاره به اینکه آیت الله بهجت فرمودند: بهترین کتاب اخلاق کتاب خاطرات علما و شهدا است، ابراز کرد: شهدا الگوی مجسم سیر و سلوک را ارائه دادند؛ توحید ناب در دفاع مقدس ظهور پیدا کرد؛ حضرت امام(ره) بر اساس حکم فقهی دفاع مقدس را آغاز کردند و بر اساس یک حکم فقهی نیز به جنگ خاتمه دادند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به دستور حمله امام(ره) در ماجرای ورود ناو آمریکایی به خلیج فارس، گفت: نظر امام خمینی(ره) این بود که ناو آمریکایی را بزنند ولی عده‌ای ترسیدند و مخالفت کردند، اگر آن روز نظر امام خمینی(ره) اجرا می شد شاید چیزی به نام داعشی بوجود نمی آمد و سرنوشت تاریخ چیز به گونه دیگر رقم می خورد.

دفاع مقدس یک گنجینه عظیم است

حجت الاسلام حقانی ضمن بیان اینکه احکام فقهی امام خمینی(ره) در موضوعات دفاع و صلح و آثار اجتماعی، فرهنگی و تکوینی این موضوعات قابل مطالعه است، گفت: حضرت امام(ره) در جایگاه ولایت فقیه حکم به جهاد صادر کردند و آثاری که در این دفاع مقدس پیدا شده ناشی از جایگاه ولایت فقیه است.

وی در ادامه با اشاره به فقر وحشتناکی که قبل انقلاب وجود داشت، یکی از دلایل فقر در جامعه آن زمان را پذیرش حکومت طاغوت دانست و اظهار داشت: طبیعت پذیرش حکومت طاغوت و آثار تکوینی آن فقر است، پیشرفت اقتصادی کشور به میزان تعهد مردم به احکام الهی مربوط است و با قیام امام خمینی(ره) حکومت اسلامی تشکیل شد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به شجاعت مثال زدنی امام خمینی(ره) در طول هشت سال دفاع مقدس، یادآور شد: مقاطعی از جنگ امام خمینی(ره) به تنهایی در برابر استکبار ایستادگی کردند و هیچکس دیگری نبود؛ شجاعت امام(ره) باعث شد عملیات کربلای ۵ انجام شود با اینکه همه فرماندهان از جمله حاج قاسم مخالف بودند ولی زمانی که دستور و اصرار امام(ره) را فهمیدند تمکین کردند و پذیرفتند.

دفاع مقدس یک گنجینه عظیم است

حجت الاسلام حقانی با اشاره به اینکه امام(ره) هوشمندانه انقلاب را از روز اول علیه شاه قرار ندادند، بلکه علیه آمریکا و اسرائیل غاصب قرار دادند، افزود: این حکم فقهی است که کشور اسلامی اجازه ندارند سلطه کفر را بپذیرند؛ همه انبیا برای برقراری قسط و عدل و مبارزه با ظلم آمدند و بالاترین ظلم از نظر امام(ره) نظام سلطه ظالم بود.

وی با تاکید براینکه پیغمبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) هیچگاه شروع کننده جنگ نبودند، اظهار داشت: اسلام اجازه داد در صورت حمله دشمن پاسخ مناسب دریافت کند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ضمن بیان اینکه از اول انقلاب تا به امروز دو جریان مقاومت و سازش در کشور حضور داشته اند، ابراز کرد: جریان سازش از پاسخ به حملات دشمن اجتناب می کند ولی جریان مقاومت موافق پاسخ جدی به تحرکات دشمن علیه امنیت جمهوری اسلامی و طرفدار جهاد مسلمین برای مبارزه با ظلم و بی عدالتی است.

ارسال نظرات