۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۷۶۶۴۱۰
آیت الله علیدوست در گفت‌وگو با رسا:

جمهوری اسلامی از حق دفاع پیشگیرانه استفاده کرد/ فقها جهات فقهی جنگ و دفاع را برجسته کنند

جمهوری اسلامی از حق دفاع پیشگیرانه استفاده کرد/ فقها جهات فقهی جنگ و دفاع را برجسته کنند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حقوق بین الملل، حمله نظامی پیش‌دستانه در مقابل تهدیدهای دشمن را اقدامی مشروع دانست و گفت: از نظر فقهی در شرایطی که رژیم صهیونیستی کارنامه ای سیاه در جنایت دارد، بر کسی که می تواند از مظلوم دفاع کند لازم است که اقدام کند.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا در خصوص عملیات شب گذشته نیروهای مسلح گفت: در خصوص جنگ از دو زاویه «چرا جنگیدن» و «چگونه جنگیدن» می توان نگاه کرد که نوع پاسخ به سؤال اول به جنگ مشروعیت می دهد و با مبانی فقهی به آن نگاه می شود و گاهی نیز با حقوق بین الملل است. رژیم 70 ساله اشغالگر قدس انواع جنایت‌ها را مرتکب شده است و حرکتش در غزه یک جنایت است به حکم انسان بودن اگر مظلومی له شود لازم است کسی که توان دارد از مظلوم دفاع کند زیرا عملیات رژیم جرم مطلق است و جای سؤال ندارد. 

وی ادامه داد: اقدام نیروهای مسلح نشان می دهد ایران در مقابله با ظالمی که هیچ مرزی را نمی شناسد و کسی که نیست مهارش کند، تعارف ندارد. در طول سال گذشته کارنامه سیاهی از رژیم صهیونیستی صادر شده است که از نظر فقهی پاسخ به این جنایت ها کاملا مشروع است. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تحلیل عملیات وعده صادق 2 از منظر حقوق بین الملل گفت: رژیم صهیونیستی ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است. از این رو جمهوری اسلامی باید دفاع پیشگیرانه کند.

استاد حوزه علمیه افزود: این حق دفاع را همه نظام های حقوقی قبول دارند. باید گفت که ایران از حق خود دفاع می کند. رژیم اسرائیل لبنان را شخم زده و کسی معترضش نشده و ایران هم باید در مقابل تهدیدهایی که ممکن است علنی شود جواب پیش دستانه دهد. 

وی در پایان با بیان اینکه لازم است فقها و متفکران جهات فقهی و حقوقی عملیات های نظامی را برجسته کرده و پیرامون آن تولید گفتمان کنند، تصریح کرد: در خصوص «چگونه جنگیدن» باید گفت ایران نشان داده که بسیاری از مسائل را رعایت و به مراکز نظامی و با ملاحظات مختلف حمله می کند.

ارسال نظرات