۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۷۵۸۶۸۱
آیت الله علیدوست مطرح کرد؛

امام خمینی؛ الگوی مصلحان جهان

امام خمینی؛ الگوی مصلحان جهان
استاد درس خارج ضمن بیان اینکه امام خمینی (ره) به همه صالحان و مصلحان جهان تعلق دارد، گفت: کارهای علمی امام (ره) در مسائل فقه و اصول تحسین برانگیز است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در آستانه سی و پنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از سلسله نشست‌های علمی ذیل تبیین اندیشه امام خمینی (س)، شنبه شب 12 خرداد ماه نشستی با موضوع جایگاه مصلحت در فقه از منظر امام خمینی (ره) در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد.

در این نشست آیت الله ابوالقاسم علیدوست ضمن بیان اینکه امام خمینی(ره) به همه صالحان و مصلحان تعلق دارد، اظهار داشت: به همه این افراد و عموم مردم رحلت امام خمینی(ره) را تسلیت عرض می کنم؛ شخصیت ممتاز علمی و سیاسی امام خمینی(ره) کم نظیر است و امام(ره) بر جهان اسلام و همه کشورها تاثیر گذاشت.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم سپس به تبیین موضوع جایگاه مصلحت در فقه، به تعریف مفاهیم جایگاه، مصلحت و فقه پرداخت و ابراز کرد: مصلحت و فقه در اندیشه امام خمینی(ره) جایگاه خاصی دارد که با شناخت این مفاهیم می توان در اجرای احکام اسلامی به خوبی عمل کرد.

آیت الله علیدوست با تاکید بر اینکه طبق نظر امام خمینی(ره) فقیه می تواند برای مصالح مسلمین، بعضی احکام را به صورت موقت وضع کند، گفت: در موضوعاتی مانند تثبیت قیمت و حصر تجارت، فقیه اختیار احکام وضعی دارد.

وی مصلحت را از دیدگاه خود ضرورتی خطرناک خواند و تاکید کرد: امام خمینی(ره) مباحث علمی دقیقی را در موضوع مصلحت مطرح کردند و نیاز است که این مباحث ادامه یابد اما متاسفانه این مسائل علمی پیگیری نشده و نیاز به کار علمی در این زمینه وجود دارد.

ارسال نظرات