امید به فرج و انتظار فعالانه؛ راهی به سوی عدالتگستری مهدوی است
![امید به فرج و انتظار فعالانه؛ راهی به سوی عدالتگستری مهدوی است](/files/fa/news/1403/11/24/837178_601.jpg)
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) میفرماید که انتظار الفرج افضل الاعمال برترین اعمال امت من، انتظار فرج است و یکی از اعمال بزرگ این است که انسان امید به گشایش از طرف خداوند داشته باشد تا مبادا ناامیدی و حس رها شدگی به سمت او بیاید.
معاون پژوهش حوزه علمیه اصفهان، با بیان اینکه در زمانی که جهان تشنه عدالت و صلح است، امید به فرج و ظهور منجی، نوری در دلهای مؤمنان میتاباند، گفت: اعتقاد راسخ به اینکه فرج، موهبتی الهی است و ظهور حضرت مهدی (عج) وعدهای تخلفناپذیر، سرچشمهی حرکت و پویایی در جامعهی منتظران است؛ همچنین انتظار فرج، تنها یک آرزوی قلبی نیست، بلکه تکلیفی عملی است و منتظر واقعی کسی است که در راستای اهداف عدالتخواهانهی دین و در مسیر تحقق آرمانهای مهدوی گام برمیدارد؛ این انتظار، نقطهی مقابل انفعال و سکون است و با اندیشههای انحرافی که ترویج ظلم را زمینهساز ظهور میدانند، فرسنگها فاصله دارد.
حجت الاسلام جلالی یادآور شد: منتظران راستین، با تکیه بر ارادهی الهی و با اعتقاد به اینکه عدالت نهایی و جهانی به دست حضرت مهدی (عج) محقق خواهد شد، در راه اصلاح جامعه و مبارزه با بیعدالتیها تلاش میکنند و آنها میدانند که ظهور، تنها یک اتفاق نیست، بلکه نتیجهی آمادگی و زمینهسازی جامعهی بشری برای پذیرش عدالت و حقیقت است.
وی یکی از عمده موانع پیش روی ظهور را آمادگی مردم دانست وگفت: علاوه بر برخی مخالفتها، همه مردم به دنبال تحقق عدالت و حمایت از نظام عدالتخواه هستند و طبق روایات، این مخالفتها که در حال حاضر مشاهده میشود، به این معنی نیست که تمام اقشار جامعه با عدالت و تلاش برای تحقق آن مخالف هستند، در واقع بیشتر مردم، خواهان عدالت هستند و از نظام اسلامی حمایت میکنند.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: هنوز در سطح جهانی، درخواست عمومی قوی برای ظهور یک منجی و تحقق عدالت دیده نمیشود و این مسأله سبب میشود که برخی از مردم تحت تأثیر تبلیغات دشمنان قرار گرفته و به نوعی مسخ شوند؛ آنها تحت تأثیر افکار و سیاستهای سلطهگران به این نتیجه میرسند که وضعیت کنونی مناسب است و نیازی به انتظار و تلاش برای تحقق شرایط بهتر نیست.
حجت الاسلام جلالی با تاکید بر لزوم آگاهسازی و بیداری جامعه خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که عدالت و انتظار برای ظهور، نه تنها وظیفهای فردی، بلکه یک مسئولیت اجتماعی است و باید با ترویج فرهنگ انتظار و عدالتخواهی، جامعه را به سوی پذیرش حقایق جدید و تحقق آرمانهای جهانی رهنمون شویم و این تنها با همکاری و همفکری تمامی آحاد مردم ممکن خواهد بود.
وی با بیان اینکه در جهان امروز، مفهوم عدالت و ظلم به یکی از مسائلی تبدیل شده است که نیازمند توجه و بررسی عمیقتری است، اشاره کرد: درک صحیح از مفاهیم عدالت و ظلم و نهادینه کردن آن در بین مردم، مسئولیت همه ما میباشد و ما باید بر این باور باشیم که اراده الهی، برقراری عدالت بین انسانهاست و هدف اصلی ربوبیت الهی نیز چیزی جز رفع ظلم و ستم نیست، همانطور که خداوند در قرآن کریم به روشنی بیان کرده است: «و نرید علی الذین استضعفوا فی الارض»، که این جمله نشاندهندهی اراده الهی برای آن است که مستضعفان در زمین به ارث برسند و جایگاه خود را پیدا کنند.
معاون پژوهش حوزه علمیه اصفهان، تصریح کرد: لازم است ما این واقعیت توجه کرد که نباید به وضع موجود رضایت دهیم و در حقیقت، ما باید نه تنها خودمان بلکه دیگران را نیز به عدالتخواهی و مطالبهگری ترغیب کنیم و این آگاهی را در بین مردم گسترش دهیم که هرگونه ستم و ظلم بر عموم جامعه، موافق با اراده الهی نیست و مستکبرین و ستمگران، به هیچ عنوان، نمایندهی اراده خداوند نیستند؛ باید به خاطر داشته باشیم که اراده الهی نیز متصل به خواست و ارادهی خود انسانهاست. خداوند در آیهای فرموده است: «إن الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم»، به این معنا که تغییر در سرنوشت یک قوم، به خواست و انتخاب خود آنها بستگی دارد.
حجت الاسلام جلالی اظهار کرد: با وجود نظام اسلامی و رهبری مقام معظم رهبری که به عنوان ولی فقیه در راستای تحقق حکومت حضرت مهدی (عج) تلاش میکنند، این ضرورت بیش از پیش احساس می شود که مردم باید خود را در حل مسألهی ظلم و برقراری عدالت ببینند. خواسته و ارادهی مردم برای برطرف کردن ظلم باید بهصورت جدی مورد توجه قرار گیرد و نهتنها در ایران، بلکه در تمام جهان به ویژه در مناطق تحت ظلم مانند غزه، فلسطین، لبنان، پاکستان و افغانستان نیز باید عدالت برقرار شود.
وی اضافه کرد: وضعیت امروز کشورهای اروپایی و حتی مردم آمریکا نیز نشاندهندهی شیوههای مختلفی از استضعاف است، تحریمهای غیرمنصفانه و اقدامات ظالمانهای مانند آنچه آمریکا علیه کانادا و مکزیک انجام میدهد، خود به نوعی مصداقی از ظلم جهانی است و این ظلم به سرنوشت انسانها در سراسر جهان لطمه میزند و آنها را در شرایطی نامناسب قرار میدهد؛ لازم است ما در کنار هم، در جستجوی ایجاد یک افق روشن برای برقراری عدالت در جامعه باشیم.
استاد حوزه علمیه عنوان کرد: خداوند برای ما تصوری از یک جامعهی عادلانه ترسیم کرده است و ما باید با دعا و عمل، برای تحقق این آرمانها تلاش کنیم؛ این امر به ویژه برای ما، به عنوان منتظران ظهور حضرت مهدی (ع)، یک وظیفه است و دعا برای برطرف شدن ظلم و تحقق عدالت، از مهمترین وظایف ماست.