۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۵
کد خبر: ۷۷۶۲۴۶
حجت‌الاسلام مودب مطرح کرد؛

تفسیر قرآن در منظومه فکری رهبر انقلاب

تفسیر قرآن در منظومه فکری رهبر انقلاب
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم با اشاره به رویکرد تفسیری رهبر معظم و نگاه کلان اجتماعی ایشان تأکید کرد: تفسیر قرآن توسط رهبری، هدفی تمدن‌ساز دارد و بر پایه عقلانیت و اجتهاد استوار است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید رضا مودب رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم در همایش ملی "منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای" که صبح امروز با محوریت اندیشه فقهی در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار داشت: رویکرد تفسیری که در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب به کار رفته است، بر مبانی مشخصی استوار است و همین رویکرد، ساختار فکری جامعی را شکل داده است. 

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم افزود: تفسیر قرآن توسط رهبر معظم انقلاب از جلسات تفسیری پیش از انقلاب آغاز شد و در دوران رهبری ادامه یافت و به تکامل رسیده است؛ بخش‌هایی از این تفاسیر تاکنون به چاپ رسیده است، یکی از مبانی فکری رهبر معظم انقلاب این است که قرآن علاوه بر قابلیت فهم مستقیم، برای هر سطح فکری و هر مقطع زندگی راهکاری ارائه می‌دهد و مراحل ابتدایی قرائت قرآن مسیری برای دستیابی به درک عمیق‌تر از آن به‌شمار می‌آید.

تفسیر قرآن در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب

حجت‌الاسلام مودب ادامه داد: برخی از اندیشمندان معتقدند که قرآن تنها توسط معصومین علیهم‌السلام قابل فهم است و دیگران باید از طریق واسطه‌ها به آموزه‌های آن دسترسی پیدا کنند، البته این اعتقاد که علم کامل نزد ائمه علیهم‌السلام است، مورد پذیرش است. با این حال، رهبر معظم انقلاب فهم قرآن را یکی از اصول اساسی در دکترین اسلام می‌دانند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم با بیان اینکه رویکرد رهبر معظم انقلاب در تفسیر قرآن، نگرشی کلان و اجتماعی دارد که هدف آن تربیت و پرورش جامعه‌ای تمدن‌ساز است، تصریح کرد: این نگاه اجتماعی، باعث برداشت‌هایی بی‌نظیر از قرآن برای تأثیرگذاری بر اجتماع شده است، همچنین، ایشان به ارائه اسلام به‌عنوان یک نظام اجتماعی جامع تأکید دارند، به‌گونه‌ای که ارتباط و انسجام بین اصول، معارف و فروع اسلامی در جهت ساختاردهی به نظام زندگی مورد نظر قرار گیرد.

حجت‌الاسلام مودب با بیان اینکه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، اولویت‌بندی در ارائه اصول برای ایجاد نظام اسلامی بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: نظریه‌پردازی و نظام‌سازی باید مستند به متون اصلی، خصوصاً قرآن کریم باشد و روش تفسیری مورد استفاده ایشان بر پایه عقلانیت است و از شیوه ای اجتهادی بهره می‌گیرد که برگرفته از خود قرآن، روایات و براهین عقلی است،  و گرایش مفسران به مسائل اجتماعی و سیاسی را ضرورتی برای اثرگذاری هرچه بیشتر بر جامعه می‌دانند.

ارسال نظرات