۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۷۸۸۲۰۶

نخستین بازی فکری فلسفی ایران با محوریت شهادت سهروردی رونمایی شد

نخستین بازی فکری فلسفی ایران با محوریت شهادت سهروردی رونمایی شد
این بازی به همت گروه علمی فلسفه اسلامی برای کودک و نوجوان مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و با مشارکت اساتید فلسفه و نوجوانان علاقه‌مند طراحی شده و هدف آن، کاربردی‌سازی مفاهیم فلسفی در قالبی خلاقانه و بومی است.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ‌در مراسمی با حضور فعالان حوزه تربیت و فلسفه اسلامی، از «معمای اشراق» به‌عنوان نخستین بازی فکری فلسفی ایرانی با محوریت زندگی و شهادت سهروردی، فیلسوف بزرگ قرن ششم، رونمایی شد.
 
این بازی تعاملی گروهی، با الهام از حکمت اشراق طراحی شده و تلاش دارد مفاهیم عمیق فلسفه اسلامی را از طریق تجربه‌ای معمایی و جذاب برای گروه سنی ۹ تا ۱۸ ساله قابل فهم و قابل لمس کند. در این بازی، نوجوانان در قالب تیم‌های تحقیقاتی، به بررسی زندگی و اندیشه‌های ۱۰ شخصیت تاریخی از جمله فخرالدین رازی، ابن کمونه و شمس‌الدین شهروزی می‌پردازند و با پاسخ‌گویی به ۵۰ پرسش کلیدی، به بازسازی زمینه‌های فکری شهادت سهروردی و تحلیل جریان‌های فکری قرن ششم هجری اقدام می‌کنند.
 
گامی در جهت آموزش فلسفه برای نوجوانان
این بازی به همت گروه علمی فلسفه اسلامی برای کودک و نوجوان مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و با مشارکت اساتید فلسفه و نوجوانان علاقه‌مند طراحی شده و هدف آن، کاربردی‌سازی مفاهیم فلسفی در قالبی خلاقانه و بومی است. «معمای اشراق» همراه با کتابچه راهنمای مربی و منابع تکمیلی همچون رمان «اقلیم هشتم» و «قلمرو قلعه» عرضه شده و در دو مرحله آزمون میدانی نیز مورد ارزیابی و بازطراحی قرار گرفته است.
 
به گفته طراحان، این بازی در کلاس‌ها، مساجد و مجموعه‌های تربیتی قابل اجراست و به‌گونه‌ای طراحی شده که نوجوانان را با ارزش‌هایی چون تقدس تفکر، مقاومت در برابر جهل، و پرهیز از تکفیر آشنا کند.
 
پاسخی به نیازهای تربیتی نسل جدید
در این مراسم، حجت‌الاسلام صدیقی، مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی کرمانشاه، با تأکید بر ضرورت نوآوری در آموزش دینی گفت: «در روزگار جنگ ذهن‌ها و باورها، ابزارهای سنتی دیگر پاسخ‌گو نیستند. امروز بازی، فیلم، پلتفرم و الگوریتم، میدان‌های نبرد فکری‌اند. اگر ما از این ابزارها برای انتقال مفاهیم خود استفاده نکنیم، دیگران با صد زبان خواهند گفت.»
 
وی افزود: «بازی معمای اشراق فقط یک بازی نیست؛ آغاز یک مسیر است؛ مسیری برای معرفی حکمت اسلامی با زبان هیجان، رقابت و تجربه.»
 
این پروژه، به عنوان پلی میان میراث فلسفی ایران و نسل دیجیتال‌زده، با استقبال اولیه نوجوانان مواجه شده و گامی عملی در راستای بازتعریف آموزش فلسفه اسلامی با زبانی متناسب با نسل جدید ارزیابی می‌شود. در پایان مراسم، از طراحان این اثر و مدیر گروه فابک تقدیر به عمل آمد.
ارسال نظرات