برکت زندگی کوتاه، در استفاده از آن است
به گزارش خبرگزاری رسا در تهران، آیتالله هاشمی علیا، مؤسس مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر، در جلسه درس اخلاق، با اشاره به اهمیت بهرهگیری از عمر کوتاه دنیا در مسیر بندگی و طاعت خداوند اظهار داشت: انسانهای متقی در این دنیا با تمام مشکلات و سختیها و بلاهایی که دارد، باید بدانند که عمر دنیا کوتاه است و ایام به سرعت میگذرد. خوشا به حال کسانی که از این عمر زودگذر بهره میبرند، عقل خود را به کار میگیرند و آنچه مطلوب خدا و اولیای الهی است را دنبال میکنند و در برابر همه سختیها و رنجهای دنیا صبر پیشه میسازند.
وی افزود: اگر انسان بتواند عمر خود را در طاعت و بندگی خدا صرف کند، آثار و برکات بسیاری دارد. حتی اگر آخرتی هم فرض نشود، همین برکات دنیوی کافی است تا انسان اهل عبادت و بندگی باشد و از کار خلاف پرهیز کند.
آیتالله هاشمی علیا با اشاره به تفاوت جایگاه مومن و غیرمومن، خاطرنشان کرد: حتی میان کفار، اگر مومنی حضور داشته باشد، اثر ایمان در او باعث میشود وجدانش خوبی را از بدی تشخیص دهد. اگر انسان بداند گناهان و زشتیها چه آثار مخربی در بدن، فکر و آرامش انسان دارند، درمییابد که تفاوت بسیاری میان مومن و گناهکار وجود دارد. مومن قلبی پاک دارد و همه را دوست میدارد، در حالیکه کفار و منافقان چنین نیستند.
وی ادامه داد: مومن تسلط بر شیطان دارد اما کفار مهار زندگی خود را به شیطان و نفس سپردهاند و از خیر و عبادت بهرهای ندارند. محبت خداوند نسبت به مومنان و بغض او نسبت به کفار و گناهکاران، همچنین دعای اولیای الهی و ملائکه برای مومنین و نفرین آنان بر کفار، بخشی از نظام الهی است.
استاد اخلاق حوزه علمیه تاکید کرد: قسمتی از شکر نعمتهای مومن در اعمال اوست؛ درس خواندن، مطالعه و مباحثه خود شکر است. عبادت شکر بدن و اعضاست. ملائکه انسان مومن را حفظ و برای او دعا میکنند، در حالی که کفار را به خودشان واگذار میکنند.
وی افزود: تجارت آخرت با مومنان است و تجارت کافران تنها دنیا. عبادت سبب استقامت دین است و ترک آن موجب زوال دین میشود. هرچه انسان بیشتر عبادت و دعا و قرآن بخواند، دینش قویتر میشود. مومن از قرآن بهره میگیرد و نورانی میشود، اما کسی که از قرآن فاصله دارد، نوری ندارد.
آیتالله هاشمی علیا تصریح کرد: تمام عبادات مومن در آخرت نور میشود. افضل اعمال مومن، روشنی قبر و راحتی مرگ اوست. ملائکه به استقبال مومن میآیند، او را آرام میکنند و تقویت مینمایند.
مؤسس مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر با اشاره به جایگاه عبادت در سیره پیامبران گفت: انبیا از طریق عبادت و بندگی و صداقت و صفای باطن به مقام نبوت رسیدند. پیامبر اکرم(ص) در چهلسالگی به بعثت رسیدند و در این مدت خداوند او را تربیت و رشد داد.
این استاد اخلاق با استناد به آیات قرآن کریم گفت: خداوند میفرماید خودت را برای عبادت فارغ کن و به کارهای دیگر تنها به قدر ضرورت بپرداز. عبادت دل و قلب را غنی میکند؛ کفار و منافقان قلبهایی فقیر و نگران دارند، در حالی که مومن آرام است و دل غنی دارد، چرا که خدا را دارد.
وی در پایان تأکید کرد: خداوند از طریق آیات قرآن، ما را با تشویق به کارهای خیر و عبادت، به صداقت، تقوا، پاکی و توجه به پروردگار دعوت میکند و در مقابل، از عذابهای اخروی و جهنم هشدار میدهد تا انسان در مسیر بندگی استوار بماند.