حجتالاسلام شاهرودی:
دفاع از حق با شأن فاطمی منافات ندارد + پادکست
کارشناس مسائل اعتقادی صدا و سیما با بیان اینکه برخی شبهات تاریخی ناشی از ناآگاهی نسبت به جایگاه حضرت زهرا(س) است، تأکید کرد: دفاع از حق و ولایت هرگز با شأن قدسی و مقام فاطمی منافات ندارد، بلکه جلوهای از معرفت و اتمام حجت بر تاریخ است.
به گزارش خبرنگار گروه فرق و ادیان خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدی شاهرودی، کارشناس مسائل اعتقادی صدا و سیما در ویژهبرنامه «حسینیه پاسخ» اظهار داشت: حقیقت این است که در زمان حضرت زهرا (س) نیز بسیاری از مردم، آن حضرت را بهدرستی نشناختند و امروز نیز بخشی از شبهات مطرحشده ناشی از همین ناآگاهی نسبت به جایگاه و معرفت فاطمی است.
وی در ادامه به یکی از شبهات رایج اشاره کرد و گفت: برخی میپرسند آیا درست است که حضرت زهرا (س) برای گرفتن بیعت به درِ خانه مهاجران و انصار مراجعه کردند؟ و آیا چنین رفتاری با شأن ایشان سازگار است؟ پاسخ این است که برای بررسی مسائل تاریخی، باید از روششناسی علمی و اسناد معتبر استفاده کرد؛ تاریخ را نمیتوان با تحلیلهای ذهنی و فلسفی داوری نمود.
حجتالاسلام شاهرودی با تأکید بر اینکه دفاع از حق هیچگاه با شأن انسانی یا مقام قدسی منافات ندارد، افزود: خدا و پیامبران نیز از حق دفاع میکردند. اگر حضرت زهرا (س) برای اتمام حجت و احقاق حق خود به خانههای انصار و مهاجران مراجعه کردهاند، این اقدامی در جهت روشنگری و دفاع از حقیقت بوده است. همانگونه که ایشان در مسجد خطبه ایراد کردند و در عرصههای مختلف در کنار امیرالمؤمنین (ع) از ولایت دفاع نمودند.
وی ادامه داد: اتمام حجت حضرت زهرا (س) سبب شد تا هیچکس نتواند ادعا کند که از ماجرا بیخبر بوده است. تاریخ نقل میکند که بسیاری از مردم وعده یاری دادند، اما هنگام عمل، جز چند نفر باقی نماندند. در نتیجه، حقانیت اهلبیت (ع) و بطلان مسیر دیگران بر همگان روشن شد.
این کارشناس مسائل اعتقادی صدا و سیما در ادامه اظهار داشت: تاریخ، روشنترین سند حقانیت اهلبیت (ع) است. در ماجرای پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، چهار معصوم یعنی امیرالمؤمنین، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین (علیهمالسلام) که همه از مصادیق آیه تطهیر هستند، به روشنی مسیر حق را نشان دادند. مراجعه آنان به درِ خانه مهاجران و انصار نه از سر مصلحت دنیوی، بلکه برای دفاع از حق و اتمام حجت بود.
حجتالاسلام شاهرودی تصریح کرد: اگر حضرت زهرا (س) و اهلبیت (ع) حق خود را مطالبه نمیکردند، آیندگان میپنداشتند که آنان با وضع موجود موافق بودهاند؛ در حالی که این حرکت تاریخی برای ثبت حقیقت و جلوگیری از تحریف مسیر امامت انجام شد. حضرت زهرا (س) تنها نبودند، بلکه همراه با امیرالمؤمنین و دو فرزندشان به خانههای انصار میرفتند تا حجت بر همگان تمام شود.
وی در ادامه افزود: دفاع از حق، با شأن هیچ انسانی منافات ندارد؛ چه رسد به فاطمه زهرا (س) که مصداق آیه تطهیر است. همانگونه که در ماجرای فدک از حق الهی خود دفاع کرد، در برابر غصب حق ولایت نیز سکوت نکرد. منابع تاریخی معتبر، حتی در میان اهلسنت، به روشنی این وقایع را ثبت کردهاند.
این کارشناس مسائل اعتقادی صدا و سیما با اشاره به آثار تاریخی غفلت مسلمانان صدر اسلام گفت: حضرت زهرا (س) با انصار احتجاج کرد و یادآور شد که شما در بیعت عقبه با پیامبر عهد بسته بودید که از او و خاندانش دفاع کنید. اما آن عهد را فراموش کردید. این غفلت بعدها خسارتهای بزرگی برای امت به بار آورد؛ چنانکه پنجاه سال بعد در ماجرای کربلا و واقعه حرّه، امت اسلامی تاوان آن بیوفایی را پرداخت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: حجت حضرت زهرا (س) برای همیشه در تاریخ باقی ماند تا هر پژوهشگر و حقیقتطلبی بداند که مسیر حق، همان راهی است که اهلبیت پیامبر (ص) پیمودند؛ راهی که با معرفت، استدلال و دفاع از حقیقت همراه بود.
ارسال نظرات