دانشجو باید پیامرسان فکری انقلاب اسلامی در سطح بینالملل باشد
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، سید علیرضا حسینی، دانشآموخته کارشناسی علوم سیاسی و معاونت بینالملل مؤسسه بینالمللی جوانان عصر انقلاب اسلامی در نشست «گامی علمی برای ایرانی قوی» با موضوع ظرفیتهای علمی در بیانیه گام دوم انقلاب و با حضور تشکل های مختلف دانشجویی در خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: نگاه به دانشجو نباید محدود به یک روز در تقویم باشد و نشستها، فضای گفتوگو و تبادل نظر باید به صورت مستمر برگزار شود تا گفتمانسازی واقعی شکل بگیرد؛ چرا که تنها از طریق تداوم مشارکت فکری و ارتباط ساختارمند است که ظرفیتهای دانشجویی به سطح تصمیمسازی و ساخت آینده کشور راه پیدا میکند.
وی با اشاره به اندیشه رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش دانشجوی تراز انقلاب اسلامی اظهار داشت: قبل از آغاز هر حرکت علمی و اجتماعی، نیاز به یک تحول درونی با محوریت خودسازی و تهذیب نفس وجود دارد و اگر روح و شخصیت انسان ساخته شود، مسیر پیشرفتهای علمی و اجتماعی نیز هموار خواهد شد؛ موضوعی که رهبر انقلاب بارها بر آن تأکید کردهاند و نشاندهنده آن است که ساخت انسان مقدم بر ساخت ساختارهای علمی و اجتماعی است و بدون آن نمیتوان آیندهسازی حقیقی را شکل داد.
حسینی با بیان اینکه علمآموزی در گام دوم انقلاب یک وظیفه جهادی است، افزود: دانشگاه نباید تنها مکانی برای آموزش باشد بلکه باید مرکز تولید علم و حل مسائل کشور باشد و تولید علم است که چرخهای اقتصادی و اجتماعی را به حرکت درمیآورد؛ اگر دانشگاه از مصرفکننده علم به تولیدکننده تبدیل شود، میتواند در گرهگشایی از مشکلات جامعه و تحقق پیشرفتهای راهبردی نقشآفرین باشد.
وی درباره جایگاه نقد در اندیشه رهبر انقلاب تصریح کرد: نقد دانشجویی باید همراه با راهحل باشد و نقدهای بدون ارائه راهکار نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه میتواند به تخریب و رکود منجر شود؛ لذا دانشجوی آیندهنگر کسی است که نقد را مسیر اصلاح و ارتقا بداند و آن را از اعتراض صرف و بیاثر به گفتوگو و پیشنهاد سازنده تبدیل کند.
معاونت بینالملل مؤسسه بینالمللی جوانان عصر انقلاب اسلامی با اشاره به نگاه جهانی در نقش دانشجو گفت: دانشجو نباید دانشگاه را تنها مسیر دریافت مدرک بداند بلکه باید پیامرسان فکری انقلاب اسلامی در سطح بینالمللی باشد و علم خود را با ظرفیت جهانی عرضه کند؛ چراکه گفتمانسازی دانشجویی زمانی معنا پیدا میکند که اثرگذاری آن از سطح داخلی فراتر رود و بتواند در تعاملات بینالمللی نقش هویتساز و اندیشهساز داشته باشد.
وی با اشاره به یکی از چالشهای جدی دانشگاهها افزود: یکی از برنامههای دشمن ناامیدسازی میان جوانان و دانشجویان است و دانشجو طبق تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی باید امیدآفرین باشد و روحیه امید را در خود و جامعه حفظ کند. امید، انرژی حرکت تمدنی و علمی کشور است و ناامیدی عامل فرسایش سرمایه انسانی است که باید به صورت جدی با آن مقابله شود.
حسینی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به این نکات توجه شود دانشگاه میتواند به پایگاه انسانسازی، کارخانه تربیت نیروی تراز انقلاب و پادگان تمدنسازی تبدیل شود و تحقق این آینده نیازمند استمرار نشستهای گفتمانی و توجه بیشتر به ظرفیتهای علمی و فکری دانشجویان در مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است.